مسئولان از ساخت سریال شاهچراغ (ع) شانه خالی می‌كنند

شیراز- ایرنا- معاون تبلیغات و ارتباطات حرم حضرت شاهچراغ(ع) گفت: ساخت سریال شاهچراغ(ع) نقشی مهم در معرفی برادر امام هشتم شیعیان دارد اما با شانه ‌خالی ‌كردن برخی مسئولان از زیر بار مالی، این پروژه به تأخیر افتاده است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین احمد سلامی، سه ‌شنبه در نشست كمیته ارتباطات و اطلاع ‌رسانی دهه كرامت بیان كرد: ساخت سریال حضرت شاهچراع(ع) بین برخی مسئولان پاس‌ كاری می‌شود چون می خواهند از زیربار بحث مالی شانه خالی كنند.
وی ادامه داد: این تعلل در حالی روی می‌دهد كه ساخت این سریال نقش بسزایی در معرفی حضرت شاهچراغ(ع) دارد و این تجربه را در مورد حضرت شاه‌عبدالعظیم حسنی (ع) نیز مشاهده كردیم.
مزار حضرت احمد بن موسی معروف به شاهچراغ برادر امام هشتم شیعیان جهان در شیراز است.
هشتم شهریور 95 عضو شورای اسلامی شهر شیراز و رئیس كمیسیون فرهنگی این شورا گفت: سریال تلویزیونی احمدبن موسی شاهچراغ (ع) با همكاری و مشاركت شهرداری شیراز، صدا و سیما و تولیت شاهچراغ (ع)، در استان فارس تولید خواهد شد.
محمدرضا هاجری در حاشیه یكصد و هفتاد و پنجمین جلسه این شورا در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در صورت تنظیم تفاهم نامه بین شهرداری شیراز، صدا و سیما و تولیت شاهچراغ (ع)، در اوایل مهرماه 95 با حضور رئیس سازمان صدا و سیما شاهد امضای قرارداد ساخت سریال احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) در شیراز خواهیم بود.
وی بیان داشت: برآورد اولیه هزینه ساخت این سریال 270 میلیارد ریال است و قرار است در 24 قسمت تهیه شود و برای كارگردانی این مجموعه تاریخی با داوود میرباقری نیز صحبت هایی شده است.
او اظهار داشت: دانشكده حدیث شهر ری هم عهده دار تهیه دانشنامه حضرت شاهچراغ (ع) شده كه قرار است در نوشتن فیلمنامه به آن استناد شود.
هاجری افزود: همچنین مقرر شده تصویربرداری این سریال در یكی از روستاهای استان فارس انجام شود و پیش بینی می شود ساخت آن حدود چهار سال به طول انجامد.
وی همچنین بیست و نهم آذر 95 گفته بود: جلسات هماهنگی تولید سریال شاهچراغ(ع) برگزار و تفاهم ‌نامه اولیه تولید این سریال در فارس منعقد شده و به یاری خدا تولید این سریال فاخر همین امسال(95) به نتیجه خواهد رسید.
رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز همچنین بیان كرده بود كه هزینه تولید این سریال را در بودجه ۹۶ این شورا خواهیم دید، بودجه اولیه‌ای كه برای تولید این سریال مورد نیاز است ۲۰ میلیارد تومان است كه البته این مبلغ میان مردم و دستگاه‌های مختلف تقسیم خواهد شد.
وی اضافه كرد: شهرداری شیراز ۲۵ درصد از این بودجه، صدا و سیما ۲۰ درصد، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) ۱۵ درصد برعهده گرفته اند و ۴۰ درصد از بودجه را از طریق مشاركت‌های مردمی تأمین خواهیم كرد.

** برنامه های دهه كرامت
سلامی در ادامه این نشست با اشاره به راه اندازی دبیرخانه دائمی دهه كرامت در حرم شاهچراغ (ع) بیان داشت: هدف این كار تداوم و استمرار برنامه‌ها و برنامه‌ریزی در طول سال و ارتباط ماهانه و فصلی با كمیته‌های دهه كرامت است.
معاون تبلیغات و ارتباطات حرم حضرت شاهچراغ(ع) افزود:از ظرفیت‌های حرم شاهچراغ (ع) برای برگزاری دهه كرامت استفاده می‌شود كه در برنامه پیاده ‌روی حرم شاهچراغ (ع) نزدیك به 6000 نفر در حرم گرد هم جمع می‌شوند، افزون بر این برنامه زیارت‌ اولی‌ها را در دستور كار داریم.
سلامی افزود: افراد محله‌های حاشیه ‌نشین نیز با اختصاص روزانه چند دستگاه اتوبوس بدین منظور، به زیارت حرم شاهچراغ (ع) مفتخر می شوند.
همچنین مسئول كمیته تبلیغات و اطلاع رسانی دهه كرامت در فارس در این نشست ابراز داشت: در نظر داریم با ساختارشكنی در كنار تمام این تلاش‌های معمول و ارزشمند رسانه ‌ها تحت یك عنوان دور هم جمع شویم و در قالب كاروان رسانه‌ای، عكاسان و خبرنگاران و سردبیران متخصص را با وسیله نقلیه در میان مردمی ببریم كه در جشن‌های دهه كرامت شركت می‌كنند.
سید علی اصغر محدث افزود: همچنین حضور در جمع فعالان هنری و ادبی كه در دهه كرامت برنامه‌های مختلف فرهنگی، ادبی هنری، قرآن و عترت، سرود، تئاتر و... را در میان مردم اجرا می كنند، از اهم برنامه‌های ستاد اطلاع‌رسانی این دهه است.
مدیر روابط عمومی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: كاروان رسانه‌ای دهه كرامت باید بگونه‌ای فعالیت كند كه همگان بدانند جشن‌های مردمی مذهبی و فرهنگی اهمیتی ویژه دارد.
وی همچنین به میزبانی استان فارس در جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی اشاره كرد و گفت: برگزاری مراسم شب های شعر رضوی در محلات و با حضور مردم در دستور كار است.
محدث ادامه داد: وظیفه رسانه این است كه تمام برنامه هایی كه برای تربیت روح و معنویت و اندیشه انسان هاست و علم و پژوهش را می طلبد، به مردم واگذار كند؛ چرا كه مسئولان بیش از ظرفیت خود برای بزرگداشت دهه كرامت تلاش می‌‌كنند.
فاصله بین میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و میلاد امام رضا (ع) كه از یكم تا یازدهم ذیقعده است به نام دهه كرامت نامگذاری شده است وششم ذیقعده به بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع)‌ اختصاص دارد.
دهه كرامت در سال 97 از 24 تیر ماه تا سوم مرداد و روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع)29 تیر ماه است.
7375 /1876