۹ تیر ۱۴۰۳، ۸:۲۱
کد خبر: 85523628
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مروری بر آخرین تحولات شهرک‌های صنعتی فارس

۹ تیر ۱۴۰۳، ۸:۲۱
کد خبر: 85523628
مروری بر آخرین تحولات شهرک‌های صنعتی فارس

شیراز-ایرنا- استان فارس از ۶۳ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی بهره می‌برد که تکمیل زیرساخت‌ها در برخی از این شهرک‌ها و نواحی که از لحاظ زیرساختی وضعیت مناسبی ندارند در برنامه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گسترش اشتغال‌های صنعتی از مهمترین اهداف متولیان اقتصادی به شمار می‌رود به گونه‌ای که توسعه شهرک‌های صنعتی همواره به صورت ویژه در اولویت قرار دارد.

شهرک‌های صنعتی معمولاً در فاصله دست‌کم ۲۰کیلومتری از شهر واقع شده‌اند و هدف از ساخت این شهرک‌ها متمرکز شدن تولیدات صنعتی در خارج از مناطق شهری است.

آن طور که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس می‌گوید در حال حاضر ظرفیت و زمینه لازم برای جذب سرمایه‌گذار در ۶۴شهرک و ناحیه صنعتی در استان فراهم و افزون بر هفت هزار و ۶۷۰قرارداد در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی با متقاضیان منعقد شده که از این تعداد سه هزار و ۴۸۱واحد با اشتغالزایی افزون بر۴۳هزار و ۵۰۰نفر در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

در طول سال‌های گذشته استقبال از راه‌اندازی و توسعه این شهرک‌ها به صورت روزافزون افزایش یافته به گونه‌ای که شهرک‌های صنعتی ایران در حال حاضر بخش قابل توجهی از تولیدات کشور را به خود اختصاص داده‌اند و شرایط مطلوبی را برای کارآفرینی فراهم کرده‌اند.

این شهرک‌ها در استان فارس نیز به عنوان قطب‌های مهم اقتصادی همواره مورد توجه بودند و توسعه زیرساخت‌ها ورونق گرفتن این نواحی به‌عنوان یک تصمیم سرنوشت‌ساز جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی استان در اولویت متولیان اقتصادی قرار داشته است.

آن طور که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس می‌گوید در حال حاضر ظرفیت و زمینه لازم برای جذب سرمایه‌گذار در ۶۴شهرک و ناحیه صنعتی در استان فراهم و افزون بر هفت هزار و ۶۷۰قرارداد در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی با متقاضیان منعقد شده که از این تعداد سه هزار و ۴۸۱واحد با اشتغالزایی افزون بر۴۳هزار و ۵۰۰نفر در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

به گفته سید مسعود عظیمی حدود چهار هزار و ۱۹۰طرح تولیدی، صنعتی، صنفی، خدماتی و کارگاهی در شهرک‌های نواحی صنعتی استان در مراحل مختلف ساخت و ساز قراردارند که از این تعداد افزون بر ۵۵۰طرح در مرحله تکمیل سالن تولید، حدود ۵۰۰طرح نیز در مرحله نصب ماشین آلات و ۶۰۰طرح در مرحله تکمیل اسکلت هستند.

او درباره توسعه و تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی نیز می‌گوید در سه سال گذشته ۲۸۲پروژه با اعتبار ۷۵۰میلیارد تومان آغاز و ۳۲۵طرح با اعتبار ۳۰۵میلیارد تومان نیز اجرا و به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس تأمین ۹۰لیتر بر ثانیه آب و ۴۰مگاوات برق را از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه تأمین زیرساخت‌های تولید در شهرک‌های صنعتی اعلام کرد و گفت: افزون بر حوزه زیرساختی، تقویت و حمایت از صنایع کوچک نیز از رسالت‌های مهم این شرکت است به نحوی که ۲۵عنوان برنامه با بیش از ۱۰۰ خدمت گوناگون به این صنایع ارائه می‌شود.

فن بازار منطقه‌ای فارس زیر نظر شرکت شهرک‌های صنعتی فارس توانسته ارتباط خوبی را بین شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، جامعه و صنعت برقرار کند، به گونه‌ای که در یک سال اخیر سه تور بازدید و پنج رویداد ارایه نیاز فناورانه را برگزار شده که این برنامه‌ها امسال نیز استمرار خواهد داشت.

او معتقد است فن بازار منطقه‌ای فارس زیر نظر شرکت شهرک‌های صنعتی فارس توانسته ارتباط خوبی را بین شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، جامعه و صنعت برقرار کند، به گونه‌ای که در یک سال اخیر سه تور بازدید و پنج رویداد ارایه نیاز فناورانه را برگزار شده که این برنامه‌ها امسال نیز استمرار خواهد داشت.

عظیمی یکی از مؤثرترین راه‌های تحقق جهش تولید با مشارکت مردم در شهرک‌های صنعتی را حمایت از صنایع کوچک و متوسط می‌داند و با اعتقاد به سهم بیش از ۹۰درصدی صنایع کوچک در تولید و اشتغال بر این باور است که شهرک‌های صنعتی مهمترین زیرساخت استقرار و فعالیت صنایع کوچک و متوسط محسوب می شوند.

در حال حاضر فقط ۳۱ درصد ارزش افزوده فارس متعلق به صنعت است، این در حالیست که شهرک‌های صنعتی جایگاه خوبی برای ورود کارآفرینان هستند و استقرار صنایع در شهرک‌های صنعتی افزون بر تأمین امکانات زیربنایی به شکل مناسب، کامل، توجیه‌پذیر و اقتصادی این زمینه را فراهم می‌کند تا ضمن حفظ مسائل زیست‌ محیطی با تجمیع واحدهای صنعتی در کنار یکدیگر، شرایط ایجاد همکاری‌های جدید میسر و هم‌افزایی واحدهای صنعتی بیشتر شود.

بنابراین ایجاد شهرک‌های صنعتی می‌تواند در تثبیت و نگه‌داشت جمعیت در نواحی مختلف، تأمین اشتغال و افزایش درآمد مؤثر باشد.

لذا نیاز است توسعه این شهرک‌ها بیش از پیش مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha