۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۹
کد خبر: 82967982
T T
۰ نفر
ایران سالانه 12 میلیارد دلار كالا به عراق صادر می كند

كرمان - ایرنا - رئیس اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق گفت: سالانه 12 میلیارد دلار صادرات كالا به بازار عراق داریم كه می توان این میزان را به 20 میلیارد دلار افزایش داد.

به گزارش ایرنا، یحیی آل اسحاق روز چهارشنبه در نشست مشترك فعالان اقتصادی استان كرمان با مسئولان اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: دریافت سهم از بازار عراق با هدایت از دور امكانپذیر نیست و این بازار مستمر را باید با حضور در این كشور، هدایت و سرمایه گذاری كسب كرد.
وی با بیان اینكه اكنون زمان فعالیت اقتصادی در بازار عراق است، اظهار داشت: شركت ها اگر می خواهند اقتصادی موفق در منطقه داشته باشند باید بازار عراق را در اولویت تجارت قرار دهند.
رئیس اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق گفت: بازار عراق با وجود احتمالات و مشكلات سیاسی و اجتماعی بازار مهم ایران محسوب می شود لذا نباید به محدودیت های این كشور فكر كرد.
آل اسحاق افزود: استان كرمان با صادرات 2.4 میلیارد دلاری، سهم آن در بازار عراق تنها 60 میلیون دلار صادرات است كه باید در جهت افزایش آن تلاش بیشتری انجام گیرد.
وی گفت: استان كرمان پس از یزد دومین مغز اقتصادی كشور بشمار می رود چرا كه این استان در سابقه تاریخی خود با جنس اقتصادی عجین است .
**ایران تنها 20 درصد بازارهای عراق را در دست دارد
دبیركل اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق در این نشست با بیان اینكه 20 درصد از بازارهای این كشور در دست ایران است گفت: كالای برند ایرانی در این كشور وجود ندارد و صادرات به عراق مشهود نیست.
سید حمید حسینی افزود: چین با 23.5 درصد شریك نخست تجاری كشور عراق بشمار می رود و ایران رتبه سوم صادرات به كشور عراق را در دست دارد.
وی اظهار داشت: 15 درصد صادرات غیرنفتی ایران به میزان هشت میلیارد دلار به كشور عراق است و این صادرات به میزان چهار قاره برای كشور منفعت دارد.
دبیركل اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق با بیان این مطلب كه بیشترین صادرات به كشور عراق اجزا و قطعات نیروگاهی و پس از آن مواد غذایی و لوازم ساختمانی است اظهار داشت :در داروسازی، كاشی و نساجی ظرفیت صادرات مناسبی در كشور وجود دارد اما نتوانستیم زمینه صادرات این كالاها را به كشور عراق فراهم كنیم.
وی با اشاره به چالش های بازرگانی بین 2 كشور تاكید كرد: عراق به بهانه های مختلف سالهاست كه مانع تشكیل نشست های رسمی كمیسیون مشترك ایران با این كشور می شود.
دبیركل اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق با بیان اینكه این اتاق در كشور عراق راه اندازی شده است گفت: این كشور به قواعد رسمی تجاری با ایران تن نمی دهد لذا باید كمیسیون مشترك بازرگانی زیر نظر دولت های این 2 كشور شكل گیرد.
وی افزود: بی ثباتی در قوانین و مقررات كشور عراق برای فعالان اقتصادی مشكل ساز شده و به همین دلیل ارتباط مناسبی با تجار خوشنام عراق برقرار نشده است.
حسینی با بیان اینكه باید روابط اقتصادی ایران و عراق را افزایش داد ،عنوان داشت: باید دریافت ویزای تجاری تسهیل شود زیرا اعطای ویزای زیارتی شایسته بازرگانان این 2 كشور نیست.
وی گفت: بدلیل استانداردهای متفاوت، از تعداد 10 كالای صادراتی ایران، تنها سه كالا تایید استاندارد عراق را دریافت كرده و مابقی مناسب برای صادرات تشخیص داده نشده است.
دبیركل اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق پیشنهاد داد: نشست های منظم بین استانداران و دستگاه های دولتی 2 كشور برگزار شود تا مشكلات بازرگانان به سرعت رفع شود.
وی همچنین با اشاره به اینكه اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق نیازهای روز بازار عراق را در اختیار فعالان اقتصادی قرار می دهد و ارتباطات را تسهیل می كند تصریح كرد: مركز تجاری این اتاق در شهر بصره با ظرفیت 32 شركت و كنسرسیوم خدمات مهندسی و فنی برای ساخت مسكن در كشور عراق در حال راه اندازی است.
این نشست روز چهارشنبه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان كرمان برگزار شد و همچنین در این نشست فعالان اقتصادی استان كرمان به ارائه نظرات در زمینه تجارت با كشور عراق پرداختند.
7420/ 5054
۰ نفر