۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۱۹
کد خبر: 82971695
T T
۰ نفر
روزنامه فرانسوی: اروپا درزمینه برجام، نباید تسلیم آمریكا شود

تهران - ایرنا - روزنامه اقتصادی 'لزاكو' چاپ پاریس روز یكشنبه در گزارشی ضمن انتقاد از سیاست های تك روانه آمریكا در پرونده های مختلف بین المللی، تاكید كرد كه اروپا نباید در موضوع هسته ای ایران تسلیم آمریكا شود.

در این گزارش آمده است: اتحادیه اروپا باید قانون مسدود سازی خود را برای مقابله با تحریم های آمریكا با هدف حمایت از شركت های اروپایی كه با ایران تجارت می كند، فعال كند.
اقدامات تك روانه آمریكا، بسیاری از شركت های اروپایی بویژه فرانسوی را نگران كرده است.
تصمیم یكجانبه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا برای خروج از توافق هسته ای با ایران، موجب شكل گیری توفانی از اظهار نظرهای رسانه ای مبتنی بر بدبینی شده است.
همه شركت های اروپایی بطور هماهنگ اعلام كرده اند كه خروج از بازار ایران به نفع آنها نیست و به آنها خسارت های مالی زیادی وارد می كند.
بسیاری از كارشناسان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند كه واكنش عجولانه شركت های اروپایی به این موضوع اشتباه تاكتیكی بزرگی است.
توافقی كه در سال 2015 امضا شد بر این استوار است كه ایران غنی سازی اورانیوم را تا سال 2025 و در برابر لغو تحریم ها متوقف خواهد كرد. بنابراین اگر تحریم های جدید آمریكا مانع از تبادلات ایران حتی با اتحادیه اروپا شود، ایران از پایبندی به توافق نفعی نخواهد برد. به این ترتیب فعالیت های هسته ای ایران از سرگرفته خواهد شد و بی ثباتی در خاورمیانه باز هم بیشتر خواهد شد. به همین دلیل اروپا از لحاظ امنیتی و اقتصادی از ممانعت از نابودی توافق هسته ای بهره می برد.
در این شرایط سه سناریو امكان پذیر است: نخست آنكه تحریم های آمریكا اعمال شوند، اروپا تسلیم شود، تجارت با ایران متوقف شود، ایران از توافق هسته ای خارج شود و رقابت تسلیحات هسته ای در خاورمیانه از سر گرفته شود.
سناریو دوم این است كه مذاكرات از سر گرفته شود، اتحادیه اروپا و در واقع فرانسه میان ایران و آمریكا وساطت كند، تحریم ها در این دوره اجرایی نشوند و در صورتی كه مذاكرات موفقیت آمیز بود تحریمی اعمال نشود و توافق موجود نیز بهبود یابد. این به نفع خود آمریكا هم خواهد بود.
سناریو سوم این است كه اتحادیه اروپا مانع از اجرای تحریم ها علیه شركت های اروپایی شود كه به این ترتیب در ابتدا بحران لفظی گسترده ای میان اروپا و آمریكا شكل خواهد گرفت و پس از آن مذاكرات آغاز خواهند شد.
در ادامه این گزارش آمده است: باید گفت كه اتحادیه اروپا كلید این كار را در اختیار دارد.
' قانون مسدود سازی' اتحادیه اروپا می تواند از شركت های اروپایی در برابر تحریم ها چه فراسرزمینی و چه ملی كه از سوی كشور ثالث اتخاذ می شود حمایت كند. این قانون باید بلافاصله اجرا شود. در غیراین صورت شركت های اروپایی در تردیدی غیرقابل تحمل در انتظار نتیجه مذاكرات باقی خواهند ماند. این تنها به خواسته سیاسی كشورهای عضو اتحادیه اروپا بستگی دارد.
قانون موسوم به 'قانون مسدودكننده' یا 'مقررات مقابله‌ای' به اتحادیه اروپا این امكان را خواهد داد تا با نادیده گرفتن احكام صادرشده در دادگاه‌های ایالات متحده، در برابر تحریم‌های فراسرزمینی آمریكا پس از خروج یكجانبه این كشور از برجام بایستد. این قانون رعایت تحریم‌های آمریكا علیه ایران را برای شركت‌های اروپایی ممنوع می‌كند. همچنین شركت‌هایی كه این قانون را رعایت نكنند می‌توانند مجازات شوند.
این قانون همچنین دارای مكانیسم‌هایی است كه پرداخت غرامت به شركت‌های اروپایی را، درصورت متضرر شدن احتمالی آنها به خاطر معامله با ایران، امكان‌پذیر كرده و آنها را قادر به طرح دعاوی متقابل خواهد كرد.
پارلمان اروپا قانون موسوم به 'قانون مسدودكننده' را در نوامبر سال 1996 میلادی در جریان مناقشه بر سر تحریم‌های آمریكا علیه كوبا، ایران و لیبی تصویب كرد. كنگره آمریكا در آن زمان با تصویب قانون تحریم‌های این سه كشور، از جمله شركت‌های خارجی سرمایه‌گذار در بخش انرژی ایران را با خطر تحریم مواجه كرده بود.
قانون اروپایی مقابله با تحریم‌های آمریكا اما هیچگاه اجرایی نشد، زیرا تصویب 'قانون مسدود كننده' آمریكا را وادار به عقب‌نشینی كرده بود. مطرح شدن احتمال استفاده اروپا از این قانون، ایالات متحده را واداشت تا اطمینان خاطر دهد كه مجازات‌های موسوم به 'تحریم‌های ثانویه' آمریكا علیه شركت‌های اروپایی اعمال نخواهند شد.
جمهوری اسلامی برای طرف‌های اروپایی برجام ضرب‌الاجلی 60 روزه تعیین كرده و شرط ماندن خود در توافق را گرفتن 'تضمین‌های لازم' از این كشورها عنوان كرده است.
رئیس‌جمهوری آمریكا چندی پیش، با تكرار اتهام و توهین علیه ایران اعلام كرد كه دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند.
'فدریكا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریكا تأكید كرد كه این اتحادیه به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است.
سران انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با انتشار بیانیه های جداگانه‌ای حمایت خود را از برجام اعلام كردند.
اروپام**9041*1613*
۰ نفر