۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۱
کد خبر: 82973592
T T
۰ نفر
ایران رتبه هفدهم تولید مقاله های پزشكی دنیا را داراست

اصفهان- ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: ایران در تولید مقاله های پزشكی دنیا از رتبه بیستم در سال 2011 به رتبه هفدهم در سال 2017 رسیده است.

به گزارش ایرنا، دكتر رضا ملك زاده روز سه شنبه در نشست هم اندیشی با اعضای هیات رئیسه و شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، افزود: كشورمان از نظر تعداد استنادات دریافتی توسط مقاله ها در بانك اطلاعاتی اسكوپوس (Scopus) از رتبه 49 جهانی در سال 1988 به رتبه 17 جهانی در سال 2017 رسیده است.
اسكوپوس (Scopus) یكی از نمایه های استنادی معتبر و شناخته شده دنیاست كه اطلاعات بیش از ۱۶ هزار نشریه علمی پژوهشی را در خود نمایه كرده است.
دكتر ملك زاده با تاكید بر اینكه ارتقای رتبه های مذكور، نمادی از بهبود چشمگیر كیفیت مقاله ها در سال‌های اخیر است، اظهار كرد: سهم دانشگاه‌های علوم پزشكی از مقاله های منتشرشده كشور در بانك‌های اطلاعاتی معتبر دنیا 30 درصد است.
وی اضافه كرد: ایران در سال 2017 سهم 2.9 درصدی از مقالات پر استناد و 1.9 درصدی از كل تولیدات علم دنیا را داشت كه این سهم در سال 2016 به ترتیب 2.2 و 1.7 درصد بود.
وی با بیان اینكه در ابتدای فعالیت دولت یازدهم هشت دانشمند رشته های علوم پزشكی در رده یك درصد برتر پُراستناد جهانی از جهت مراجعه به مقالات قرار داشتند، گفت: این دانشمندان در زمان حاضر به بیش از 50 نفر افزایش یافته اند.
ملك زاده اضافه كرد: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم 108 دانشمند برتر علوم پزشكی ایران به عنوان محققان تاثیرگذار در پایگاه های معتبر بین المللی ثبت شده بودند كه در سال 1394 به 298 نفر و در زمان حاضر به 683 نفر افزایش پیدا كرده اند.
معاون وزیر بهداشت همچنین با بیان اینكه كشورایران در سال 2017 میلادی رتبه 17 جهانی و اول منطقه را در دریافت تعداد استناد به مقالات به دست آورده است، گفت: ایران، تركیه و مالزی به ترتیب كشورهای اسلامی برتر تولیدكننده علم در سال 2017 بودند.
وی با تاكید بر اینكه ایران صدر نشین تولید علم كشورهای اسلامی در كلیه پایگاه های استنادی بین المللی است، بیان كرد: كشورمان سهم 22 درصدی از كل تولیدات علمی 57 كشور اسلامی را دارد.
ملك زاده همچنین سهم مقاله های دانشگاه‌های وزارت بهداشت از كل كشور در بانك اطلاعاتی اسكوپوس (Scopus) را 30.88 درصد اعلام كرد و گفت: این سهم روند افزایشی در 2 دهه گذشته داشته است.
وی با بیان اینكه ایران با بیش از 60 دانشگاه و دانشكده علوم پزشكی، 1.2 درصد دانشكده‌های پزشكی دنیا را در اختیار دارد، گفت: 15 درصد دانشجویان كشور در دانشگاه‌های علوم پزشكی مشغول به تحصیل هستند و ایران از نظر تعداد دانشكده‌های پزشكی، دوازدهمین كشور دنیاست.
وی با اشاره به حمایت از تأسیس 607 شركت دانش بنیان در حوزه سلامت با گردش مالی حدود سه هزار میلیارد ریال در سال در دولت تدبیر و امید، افزود: 340 محصول دارویی نیز در شركت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشكی به منظور تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی تولید شده است.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به تاسیس 74 مركز رشد مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشكی، تصریح كرد: سهم دانشگاه‌های علوم پزشكی از فروش محصولات دانش بنیان، 25 درصد كل فروش شركت‌های دانش ‌بنیان كشور است.
ملك زاده گفت: این دستاوردها در شرایطی محقق شده كه اعتبارات پژوهشی كشور از سهم نیم ‌درصدی تولید ناخالص ملی فراتر نرفته و حتی در برخی موارد اعتبار نهایی تخصیص داده شده كمتر از 0.3 درصد تولید ناخالص ملی بوده است.
وی همچنین با اشاره به فناوری ژن درمانی و ترمیم ژن های معیوب تاكید كرد: دانشگاه های علوم پزشكی ما باید با ایجاد مراكز تحقیقاتی و انجام طرح های پژوهشی به سمت این فناوری نوین حركت كنند تا از دنیا عقب نمانیم.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به عملكرد دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در حوزه پژوهش نیز گفت: این دانشگاه تا سال 2016 حدود 15 هزار مقاله در بانك اطلاعاتی اسكوپوس ثبت كرده بود كه در سال 2017 به 17 هزار و 367 مقاله رسید.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشكی اصفهان از سال 1997 تا 2017 در بانك اطلاعاتی اسكوپوس 11 هزار و 609 مقاله با 84 هزار و 43 استناد ثبت كرده است.
وی خاطرنشان كرد: 13 درصد این مقاله ها با همكاری بین المللی تهیه و چهار درصد مقالات در مجلات یك درصد برتر دنیا منتشر شده اند.
ملك زاده با اشاره به فعالیت 892 هیات علمی در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، گفت: نسبت مقاله به هیات علمی در این دانشگاه 1.48 و نسبت استناد به مقاله 7.31 در سال 2017 بوده است.
وی بر نقش ارتباطات بین‌المللی در ارتقای شاخص های كمی و كیفی پژوهش ها و رتبه های كشورمان در دنیا تاكید كرد و گفت: باید بودجه بیشتری به این بخش تخصیص یابد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشكی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به برنامه های این دانشگاه در جهت توسعه كمی و كیفی پژوهش، گفت: لازم است اعضای هیات علمی به سمت تحقیقات بین رشته ای و شبكه سازی در این زمینه حركت كنند.
شقایق حق جوی جوانمرد افزود: بسیاری از اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشكی دارای داده های علمی فراوان هستند اما به دلیل مشغول بودن در بخش درمانی و بالینی فرصت كافی برای جمع آوری و پیاده سازی این داده ها ندارند كه باید برای تبدیل این داده ها به فناوری برنامه های مسنجی انجام شود.
وی همچنین راه اندازی نخستین مركز نوآوری سلامت كشور و برنامه ریزی برای راه اندازی پارك علم و فناوری سلامت در این دانشگاه را از جمله طرح های بخش پژوهش و فناوری عنوان كرد.
در این نشست كه با حضور اعضای هیات رییسه و شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان برگزار شد، درباره چگونگی توسعه كمی و كیفی تولیدات و مقاله های علمی و ارتقای شاخص های پژوهشی و فناوری در این دانشگاه گفت و گو و تبادل نظر شد.
دانشگاه علوم پزشكی اصفهان دارای حدود 10 هزار دانشجو و 900 عضو هیات علمی است.
این دانشگاه با 11 دانشكده و 47 مركز تحقیقاتی و پژوهشكده، یكی از دانشگاه های علوم پزشكی برتر كشور است.
ت/3011