۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۵
کد خبر: 82973648
T T
۰ نفر
خرابی در زیرساخت ها علت بی نظمی خاموشی در قم است

قم- ایرنا- معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شركت توزیع نیروی برق قم گفت: بخش عمده ای از عدم انطباق خاموشی ها با جدول زمان بندی ارائه شده، ناشی از خرابی در زیرساخت های شركت برق است كه به دلیل افزایش ناگهانی مصرف و بالا رفتن ولتاژ هنگام وصل جریان برق در پست ها و فیدرها رخ می دهد.

به گزارش ایرنا، رضا مداحی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: 9 هزار مگاوات از تولید 55 هزار مگاواتی كشور از نیروگاه های برق آبی استحصال می شود و امسال به دلیل كمبود منابع آبی، امكان تولید پنج هزار مگاوات نیروی برق از نیروگاه های برق آبی كاهش یافته است.
وی ادامه داد: این كمبود تولید برق به علاوه خرابی های احتمالی به دلیل دمای بالای هوا كه ممكن است در پست ها و نیروگاه های برق رخ دهد، باعث كم شدن تولید برق و در نتیجه خاموشی های ساعتی در نقاط مختلف شده است.
وی اضافه كرد: برای مدیریت بهینه مصرف برق باید این خاموشی ها اعمال شود تا ساختار برق سراسری به دلیل افزایش مصرف در تابستان دچار مشكل نشود.
وی با بیان این كه دیسپاچینگ شركت توزیع نیروی برق قم زیر نظر شركت برق استان تهران است، افزود: تمام نیروگاه های تولید برق به شبكه سراسری وصل است و دیسپاچینگ ملی با توجه به سهمیه ای كه هر استان دارد، خاموشی ها را اعمال می نماید.
معاون شركت برق قم گفت: جدول زمانبندی خاموشی های روزانه ای كه اعلام می شود، جدول بیشینه می باشد و ممكن است در بازه های اعلامی خاموشی رخ ندهد و یا زمان آن كمتر باشد.
مداحی با اشاره به این كه برقی كه در كشور نیاز داریم را صادر نمی كنیم، گفت: برای افزایش میزان تولید اقدام هایی انجام شده است و مقدار تولید پاسخگوی مصرف نیست.
وی با بیان این كه خاموشی ها ارتباط مستقیم با میزان تولید و مصرف دارد، بیان كرد: میزان مصرف ارتباط مستقیم با دما دارد و تا زمانی كه دمای هوا بالا و میزان مصرف فراتر از تولید است، خاموشی ها نیز اعمال می شود.
مداحی افزود: با توجه به افزایش دمای هوا، حداقل تا 2 هفته آینده گرما ادامه دارد و خاموشی ها نیز اعمال می شود و اگر افزایش دما ادامه داشته باشد خاموشی ها تا آخر مردادماه صورت می گیرد و البته ساعت های آن كمتر خواهد بود.
وی با تاكید بر این كه خاموشی های شبكه سراسری ارتباطی با ظرفیت شبكه استان ندارد، ادامه داد: اگر نیروگاه ها برق مورد نیاز مصرف را تولید كنند، مشكلی در توزیع نخواهیم داشت.
وی تاكید كرد: برق مردم قم در تهران مصرف نمی شود و خاموشی های هر استانی با توجه به شاخص های همان استان از جمله دما، میزان مصرف و زیرساخت ها اعمال می شود.
مداحی با بیان این كه سال گذشته پیك بار مصرف قم 750 مگاوات بود، افزود: اگر امسال صرفه جویی صورت نمی گرفت، پیك بار به 800 مگاوات می رسید.
وی اضافه كرد: در 10 سال گذشته مصرف نیروی برق در قم 10 درصد افزایش یافته، در حالی كه رشد مصرف برق در سطح كشور، 6 درصد بوده و این نشان دهنده رشد بسیار بالای برق در این استان می باشد كه نیازمند مدیریت مصرف است.
مداحی با اشاره به اقدام های شبكه توزیع برق قم در مدیریت این بحران، بیان كرد: ظرفیت سامانه 121 كه مخصوص مشتركان برق است 2 برابر شده و در حال حاضر توانایی پاسخگویی همزمان به 120 تماس گیرنده را دارد.
وی افزود: 12 اكیپ اجرایی و عملیاتی به تعداد اكیپ های شركت توزیع نیروی برق اضافه شده و هم اكنون 20 اكیپ در سطح شهر برای رفع خاموشی های ناشی از خرابی و نوسان برق فعال هستند.
وی به شهروندان توصیه كرد: در صورت قطع برق، وسایل خانگی و صنعتی كه در مدار برق قرار دارند را از مدار خارج نمایید تا هنگام برقراری جریان برق به دلیل بالا رفتن ولتاژ از خسارت احتمالی به وسایل برقی و پست ها و فیدرهای شركت برق جلوگیری شود.
معاون شركت برق قم ادامه داد: باید برای وسایل برقی از محافظ های استاندارد استفاده شود تا به وسیله تاخیری كه وسایل برقی را در مدار برق قرار می دهد، به وسایل آسیب نرسد.
وی تاكید كرد: آسانسورها باید طبق استاندارد مجهز به سیستم توقف اضطراری باشند تا كابین آسانسور در نزدیك ترین طبقه متوقف شود.
وی اضافه كرد: مشتركان اداره ها، شركت ها و ارگان ها كه در صورت قطع برق محل كارشان را ترك می كنند، وسایل را در وضعیت خاموش قرار دهند تا مصرف بیهوده و صدمه های احتمالی رخ ندهد.
مداحی افزود: مصرف برق در تمام نهادها پایش می شود و در صورتی كه فراتر از الگوی مصرف باشد، به مسئولان امر گوشزد می شود.
وی تاكید كرد: برای مدیریت مصرف برق، سمینارها و جلسه های آموزشی با مشتركان بخش های مختلف برگزار شده و برای صرفه جویی در مصرف نیز یك هزار تفاهم نامه با مشتركان امضا شده است.
وی در ادامه با اشاره به نصب پنل های خورشیدی خانگی، بازگشت سرمایه در نصب این پنل ها را سه سال اعلام كرد و افزود: همشهریانی كه علاقه مند به این سرمایه گذاری هستند می توانند به واحد بازار شركت توزیع نیروی برق قم مراجعه نمایند.
مداحی با بیان این كه 547 هزار مشترك برق در بخش های مختلف قم وجود دارد، گفت: 80 درصد مشتركان در بخش خانگی و 1.14 در بخش صنعتی هستند، در حالی كه 33 درصد برق در بخش خانگی، 30 درصد در بخش صنعتی و 37 درصد در سایر بخش ها مصرف می شود.
/2085/ 1175