سرپرست دانشجویی این گروه روز پنجشنبه پس از بازگشت از مسابقات ایتالیا، در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد به خبرنگار ایرنا افزود: این تیم با طراحی و ساخت خودوری سورنا و شركت در مسابقات بین المللی فرمول یك دانشجویی ایتالیا توانست همه آزمایشهای فنی و دینامیكی از جمله تست صدا، تست ترمز، تستهای فنی و تست شیب را با موفقیت پشت سر بگذارد.
مسعود ریاضی تهرانی افزود: این مسابقات با حضور 88 تیم از 82 دانشگاه كشورهای مختلف جهان در پیست ریكاردو پالتی شهر وارانو در شمال كشور ایتالیا برگزار شد.
عضو دیگر تیم دانشجویی ساخت خودروی فرمول یك دانشگاه فردوسی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خودروی فرمول یك دانشجویی ساخت دانشجویان دانشگاه فردوسی با نام سورنا توانست در این مسابقات رتبه نخست تیم سال اولی برای حضور در مسابقات، رتبه نخست در تست اگزوز، رتبه دوم در بازرسیهای فنی، رتبه سوم در بخش سوخت و بازدهی، رتبه چهاردهم در بخش تست خستگی كه سختترین بخش مسابقات فرمول یك است و رتبه بیست وسوم در میان 88 تیم شركت كننده را كسب كند.
محمدمهدی جوادی افزود: این مسابقات جایزه نقدی یا مادی ندارد اما گواهینامه معتبری كه به تیمهای برنده داده می شود ارزش چندین مقاله آی.اس.آی را دارد چون داوران مسابقات از كمپانیهای معتبر خودروسازی جهان همچون بنز، بی.ام.و و لامبورگینی هستند و ممكن است اعضای تیمهای برتر را جذب كنند.
وی ادامه داد: اعضای این تیم را 'حمید معین فرد، وحید ریاضی تهرانی، سعید ریاضی تهرانی، امیررضا صانعی، حجت مهدی سوزنی، عرفان فورگی نژاد، افشین خاتم منش، محمدمهدی جوادی، كامران نظری، علی یوسفی، امیراحسان قلیپور، علیرضا حیدریان، حامد مهدی سوزنی، كاظم ایزدی، علیرضا صندوقی، آرش سیف الدینی و نسترن آزاد' تشكیل می دهند.
عضو تیم دانشجویی ساخت خودروی فرمول یك سورنا گفت: از بین اعضای تیم دكتر حمید معین فرد عضو هیات علمی گروه مهندسی مكانیك دانشگاه فردوسی مشهد مشاور ارشد پروژه و ارتباطات تیم دانشجویان بیشتر با وی بود لذا به مسابقات هم اعزام شد. مدیریت كل پروژه نیز با دكتر مسعود طهانی عضو هیات علمی گروه مهندسی مكانیك دانشگاه فردوسی مشهد بود.
وی افزود: فقط پنج نفر از این تیم 17 نفره موفق شدند برای شركت در مسابقات ویزا بگیرند و اعزام شوند. ایتالیا برای بقیه اعضای تیم ویزا صادر نكرد.
عضو تیم دانشجویی ساخت خودروی سورنا ادامه داد: ساخت این خودرو با قطعات یدكی خریداری شده، یك میلیارد و 400 میلیون ریال هزینه داشته است و البته تیم دانشجویی بدون دستمزد كار كرده اند. خودروی سورنا هم اكنون در بندر پارمای ایتالیا است و در حال انجام كارها برای برگرداندن آن هستیم كه تا چند هفته دیگر به مشهد می رسد.
وی گفت: دانشگاه فردوسی مشهد، پارك علم و فناوری خراسان، سازمانهای جمع آوری و فروش اموال تملیكی در استانهای خراسان رضوی و تهران، شركت خودروسازی ایران خودروی خراسان، گروه خودروسازی مگاموتور، گروه صنعتی پارت لاستیك، شركت پارت پلاستیك، شركت همگرتوس، شركت رضایی مشهد، گروه بازرگانی عدالتی، گروه ستاره شرق (اگزوز تهرانی) و صنایع كامپوزیت سورناحامیان ساخت این خودرو بودند.
مسابقه Formula SAE رقابت طراحی دانشجویی برای دانشجویان و دانش آموختگان كارشناسی است كه فرصت خوبی را به منظور افزایش مهارتهای طراحی، مهندسی و مدیریت پروژه با استفاده از اطلاعات نظری از كلاسهای درس فراهم می كند. هدف اصلی طراحان در این پروژه به دست آوردن بسته ای كامل و بهینه از طراحی، ساخت، عملكرد و هزینه خودرو است.
خودروی دانشجویی فرمول یك 'سورنا' دارای موتور با چهار سیلندر با حجم موتور 600 سی.سی و قدرت موتور 118 اسب بخار است.
این خودرو دارای سامانه تعلیق دو جناغی برای عقب و جلو و بدنه فیبر كربن است و نخستین خودروی ایرانی دانشجویی ساخته شده در كلاس A مسابقات فرمول یك دانشجویی جهان محسوب می شود.
1922/1858
مشهد- ایرنا- تیم فرمول یك دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بهترین تیم سال اولی در مسابقات بین المللی فرمول یك دانشجویی كشور ایتالیا شناخته شد.