۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۲۰:۵۴
کد خبر: 82977542
T T
۰ نفر
مرگ در رودخانه بيشتر از درياست

تهران - ايرنا- سرپرست سازمان اورژانس كشور گفت: هفته گذشته 42 نفر در كشور دچار غرق شدگي شدند؛ 19 نفر از آنان در حالي جان باختند كه 9 مورد مرگ بر اثر غرق شدگي در رودخانه ها واقع شد.

به گزارش عصر شنبه ايرنا از روابط عمومي سازمان اورژانس كشور، پيرحسين كوليوند با توجه به آمار تلفات ناشي از غرق شدگي، افزود: هفته گذشته 42 نفر كه غالبا طيف كودكان و جوانان را در برمي گيرد دچار غرق شدگي شدند كه از اين تعداد 23 نفر به بيمارستان اعزام شدند و 19 نفر جان خود را از دست داده اند.
سرپرست سازمان اورژانس كشور ادامه داد: تنها در هفته گذشته يك نفر در دريا، يك نفر در درياچه، 9 نفر در رودخانه، پنج نفر در سد، يك نفر در استخر كشاورزي، يك نفر در استخر پارك ويك نفر در استخر خانگي جان خود را از دست داده اند كه كم سن ترين شان كودك 3 ساله و يك فرد 40 ساله هم بيشترين سن را داشت.
كوليوند، غرق شدگي يا خفگي درآب را يكي از علل مرگ ومير، به ويژه درميان كودكان ونوجوانان دانست و اظهاركرد: اين حادثه معمولا درفصل بهار و تابستان روي مي دهد. خفگي درآب ممكن است در دريا، رودخانه، استخر، حوض موجود در حياط منزل، آب انبارها و يا حتي وان حمام رخ دهد.
به گفته وي، ناآشنايي كافي با اصول شنا(مهمترين عامل)، بيماري صرع و عقب ماندگي ذهني و استفاده از قايق هاي تندرو به ويژه درمناطق ممنوعه از مهمترين عوامل غرق شدگي به شمار مي روند.
كوليوند با يادآوري اهميت پيشگيري از غرق شدگي گفت: براي پيشگيري از خفگي درآب، بايد از استحمام كودكان به تنهايي در وان حمام جلوگيري كرد چون ممكن است كودك دراثر دراز كشيدن در وان دچار خواب آلودگي شده وغرق شود.
وي ادامه داد: كودك را حتي براي يك لحظه هم درلگن آب يا حمام تنها نگذاريد. اگر به هرعلتي مانند زنگ خوردن تلفن، مجبور به ترك حمام هستيد، كودك را هم با خود ببريد. اعتماد بزرگتر ها به كودك سبب بروز حوادث ناگوار مي شود زيرا كودك توانايي واطلاعات كافي هنگام مواجهه با خطر را ندارد.
به گفته وي، حتما اطراف حوض ها واستخرهاي خانگي از نرده هاي حفاظ استفاده شود و درخصوص خطر غرق شدگي درآب، راه رفتن برروي ديواره حوض يا استخر وپريدن درآب به كودك آموزش داده شود . آموزش،به ويژه بصورت غيرمستقيم ازطريق كتاب وساير وسايل آموزشي،تاثير زيادي در پيشگيري از بروز آسيب ها دارد.
سرپرست اورژانس كشور تاكيد كرد: به مهارت خود وديگران در شنا كردن اعتماد نكنيد و مغرور نشويد. شواهد نشان مي دهد كه بيشتر غرق شدگان دردريا كساني بودند كه بدليل آشنايي با شنا به خود مغرور شده وبه هشدارهاي موجود توجه نكرده اند. قبل از اقدام به شنا به علايم وهشدارهاي موجوددر محل توجه كنيد.عمل به هشدارها ضامن حفظ سلامتي شماست.
وي اضافه كرد: درصورت بردن كودكان و نوجوانان به استخر، سد يا ساحل دريا، براي آنها از بازوبند يا جليقه نجات استاندارد استفاده شود و كاملا مراقبشان بايد بود در كنار اين موارد، هنگام خريد وسايل فوق به علامت استاندارد توجه شود.
كوليوند با بيان اينكه بازي كودكان با تيوب يا قايق بادي درآب خطرناك است، تصريح كرد: واژگوني آن سبب غرق شدگي مي شود.
سرپرست اورژانس كشور از خانواده ها خواست تا كودكان را ازتماشاي فيلم هاي خشن منع كنند چون برخي از بچه ها درخصوص عملي ساختن صحنه هايي مانند فرو بردن سردر آب به قصدخفه كردن، اقدام مي كنند.
همچنين كوليوند با بيان توصيه‌هاي ايمني براي جلوگيري از غرق شدگي اظهاركرد: شنا و مهارت‌هاي گريز از خطرات آن را بياموزيد، به ‌منظور اقدام فوري در زمان حادثه احتمالي،‎ تا حد امكان به‌صورت چند نفره شنا كنيد، بهترين مكان براي شنا در محلي است كه همكاران نجات‌غريق در آنجا حضور دارند و مي‌دانند كه شما را چگونه نجات دهد. به علائم ايمني و تابلوهاي هشداردهنده در كنار ساحل رودخانه‌ها توجه كنيد.
وي اضافه كرد: پرچم‌ها معمولا داراي علائم خاصي هستند كه هر يك مفهوم خاصي را همراه دارد، پرچم سفيد نشانگر آن است كه دريا آرام و شنا كردن آزاد است. اين پرچم در مناطق طرح سالم‌سازي دريا يا مناطقي كه ناجيان غريق حضور دارند، نصب مي‌شود.
كوليوند ادامه داد: قبل از رفتن به درون آب، از وضعيت آب و هوايي پيش رو مطلع شويد؛ آب‌وهوا، جزر و مد، امواج، جريانات آب و عوامل ديگر مي‌تواند اثر مهمي بر ايمني شما داشته باشد. باد، باران‌هاي سيل‌آسا يا برف‌هاي در حال ذوب شدن‏، مي‌تواند شرايط آبي خطرناكي را ايجاد كند.
وي خاطرنشان كرد: هنگام شنا كردن در صورت شنيدن صداي رعدوبرق بلافاصله از آب خارج شويد و در شرايط ناپايدار جوي از شنا كردن در دريا و رودخانه‌ها جدا خودداري كنيد.
سرپرست اورژانس كشور جليقه نجات را وسيله‌اي براي شناور نگه‌داشتن روي آب عنوان كرد و گفت: اين وسايل هنگامي‌ كه خسته وحشت‌زده يا مصدوم باشيد، ايمني شما در آب را حفظ مي‌كنند. پس حتي در صورت مهارت كامل به شنا، تا حد امكان از جليقه نجات استفاده كنيد.
اجتمام** 7329 ** 1418
۰ نفر