۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵
کد خبر: 82984825
T T
۰ نفر

محيط بانان سربازان بي ادعاي طبيعت

۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵
کد خبر: 82984825
محيط بانان سربازان بي ادعاي طبيعت

ياسوج- ايرنا- محيط بانان سربازان بي ادعاي طبيعت در خط مقدم دفاع از عرصه هاي ملي قرار دارند.

به گزارش ايرنا، محيط بانان سربازان كم توقعي هستند كه زندگي خود را براي دفاع از گونه هاي گياهي و جانوري درمعرض نابودي به خطر مي اندازند و يا سالها از عمر خود را با تيراندازي به متخلفان براي زنده ماندن حيات وحش پشت ميله هاي زندان سپري مي كنند.
اگر محيط بانان نباشند هيچ گونه اي در طبيعت در امان نخواهد ماند و رو به انقراض مي روند پس تداوم چرخه حيات نيازمند حفظ و حفاظت از محيط زيست و تنوع زيستي است.
توسعه ادوات شكار و صيد، افزايش تعداد اسلحه در دست مردم، سهولت دسترسي به شكارگاه ها به واسطه توسعه جاده ها و تغيير شكل تخلفات شكار و صيد از شكار معيشتي به شكار تفنني و يا گوشت فروشي از مشكلات پيش روي محيط بانان است.
از سويي دشواري هاي هميشگي همچون دوري از خانواده، مشكلات ناشي از درگيري با شكارچيان، آسيب ديدن حين تعقيب و گريزها، پرت شدن از كوه، مارگزيدگي و دشواري كمين هاي شبانه و گرما و سرماي طاقت فرسا هنوز همراه محيط بانان است.
محيط باني شغلي سخت و مشقت بار است و حرف از دشواري هاي كار محيط باني كه مي شود كوهي از مشكلات را مي توان به زبان آورد و تنها دليل ماندن در چنين كاري عشق به طبيعت است.
متخلفاني كه براي شكار غير مجاز اقدام مي كنند، مسلح هستند و اين افراد به جاي متواري شدن يا عدم مقاومت، با محيط بانان درگير مي شوند و حتي در برخي موارد با سلاح گرم به سمت آنان شليك مي كنند.
در 38 سال گذشته 120 محيط بان حين خدمت بر اثر درگيري با متخلفان و شكارچيان به شهادت رسيده اند و همچنين 150 محيط بان مجروح و جانباز شده اند.
اگر اين محيط بانان از جليقه ضد گلوله استفاده مي كردند و يا داراي امنات نظامي و امنيتي بيشتري بودند اين آمار كاهش پيدا مي كرد.

**به ازاي هر 4 هزار هكتار در كهگيلويه و بويراحمد يك محيط بان فعاليت دارد
مديركل حفاظت محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد گفت: در كشور به ازاي هر 12 هزار هكتار يك محيط بان وجود دارد اين در حالي است كه در كهگيلويه و بويراحمد به ازاي هر چهار هزار و 160 هكتار يك محيط بان فعال است.
محسن جعفري نژاد اظهار داشت: نسبت محيط بان به هر هكتار در كهگيلويه و بويراحمد در مقايسه با استاندارد كشوري، وضعيت مطلوب تري دارد.
استاندارد جهاني به ازاي هر يك هزار هكتار يك محيط بان است .در كهگيلويه و بويراحمد شمار محيط بانان يك چهارم استاندارد جهاني است وبر اين اساس استان به 223 نيروي محيط بان ديگر نياز دارد.
وي افزود: 75 محيط بان در اين استان در 20 پاسگاه محيط باني مشغول خدمت رساني هستند.
جعفري نژاد بيان كرد: بر اساس وظايف محوله محيط بانان وظيفه دارند نسبت به كنترل و پايش تخلفات احتمالي در منطقه پرداخته و در صورت برخورد با هرگونه جرائم و تخلفات بر اساس قانون مبادرت و نسبت به پيگيري اقدام كنند.
مديركل حفاظت محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد تصريح كرد: در سال هاي اخير به ويژه با افزايش جرائم تخلفات شكار صيد قوانين مطلوب تر شده ولي ضرورت دارد كه حمايت دستگاه قضايي براي برخورد با متخلفان بيشتر شود.

**75 محيط بان در كهگيلويه و بويراحمد فعاليت دارند
مديركل حفاظت محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد گفت: در اين استان 75 محيط بان، كار حفاظت از 312 هزار هكتار منطقه حفاظت شده را انجام مي دهند.
محسن جعفري نژاد افزود: سازمان محيط زيست براي عملكرد بهتر نياز به نيروي انساني و لاجرم تجهيزات مناسب و كارآمد و به‌روز شده تري دارد.
جعفري نژاد عنوان كرد: بايد تجهيزات و لوازم مورد نياز محيط بانان تقويت شود و گرنه آن ها بدون امكانات مناسب نخواهند توانست طبيعت را از وجود شكارچيان غيرمجاز مصون نگه دارند.
وي تصريح كرد: صيانت اصولي و بهينه از زيستگاه هاي حيات وحش نيازمند افزايش نيروهاي محيط بان و ساخت پاسگاه محيط باني جديد است.

**نبود تجهيزات به روز و مناسب
مديركل محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد گفت: با توجه به وظايف سازماني اين اداره كل تجهيزات مناسبي براي پيشگيري و مقابله با بحران هاي زيست محيطي از قبيل آتش سوزي و تخلفات صيد و شكار ضرورت دارد كه استفاده از اين تجهيزات به روز دنيا در كاهش آسيب هاي ناشي از اين مشكلات بسيار تاثير گذار است.
محسن جعفري نژاد ابراز داشت: در سال جاري با هدف ارتقاء امنيت جاني محيط بانان، تعداد 34 محيط بان به جليقه ضد گلوله مجهز شدند.
وي اظهار داشت: تلاش بر اين است كه يگان حفاظت محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد به صورت كامل تجهيز شود.
جعفري نژاد افزود: با توجه به تصميمات سازمان مركزي ساير تجهيزات مورد نياز از جمله لباس و كفش ضد حريق، خودرو و موتور سيكلت نيز توزيع خواهد شد.
وي بيان كرد: برخي محيط بانان به سبب حضور در مناطق عملياتي سخت گذر، ارتفاعات و مناطق كوهستاني و نبود تجهيزات به روز با مشكلات زيادي مواجه شده اند.

**2 محيط بان محكوم به اعدام در كهگيلويه و بويراحمد با بخشش اولياي دم از زندان آزاد شدند
مديركل محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد گفت: در سال هاي اخير 2 محيط بان كهگيلويه و بويراحمدي به جرم قتل شكارچيان به زندان افتادند وتا پاي چوبه دار رفتند اما هر 2 نفر آنان آزاد شدند.
وي عنوان كرد: «اسعد تقي زاده»، از محيط بان منطقه دناست كه به جرم قتل يك شكارچي به اعدام محكوم شده بود.
جعفري نژاد ابراز داشت: تقي زاده از سال 1386 به زندان رفت در اخر از سوي خانواده مقتول بخشيده شد.
محسن جعفري نژاد بيان كرد: غلامحسين خالدي، ديگر محيط بان منطقه حفاظت شده دنا در كهگيلويه و بويراحمد است كه به اتهام قتل يك شكارچي در سال 89 به اعدام محكوم شد كه وي هم از سوي خانواده مقتول بخشيده شد.
مديركل محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد تصريح كرد: درگيري هاي بسياري بين شكارچيان و محيط بانان در مناطق حفاظت شده صورت مي گيرد و جان محيط بانان به خطر مي افتد.

**هر ايراني يك محيط بان است
جمشيد عبدي پور محيط بان كهگيلويه وبويراحمدي نيز گفت: هر فرد ايراني كه در اين كشور زندگي مي كند بر اساس اصل 50 قانون اساسي يك محيط بان محسوب مي شود.
وي افزود: بر اساس اصل 50 قانون اساسي حفاظت از محيط زيست و تنوع زيستي وظيفه عمومي تلقي مي شود و اگر همه افراد مسائل زيست محيطي را رعايت كنند بخشي از بار سنگين مشكلات از روي دوش محيط بانان كاسته خواهد شد.
عبدي پور بيان كرد: مهم ترين نياز اين سازمان كمبود نيروي انساني است كه نه تنها در كهگيلويه و بويراحمد بلكه در ديگر استان ها نيز احساس مي شود.
وي عنوان كرد: از ديگر مشكلات محيط بانان مي توان به كمبود وسايل نقليه و امكانات لازم، پايين بودن حقوق و دوري از خانواده اشاره كرد.
محيط بان كهگيلويه و بويراحمدي گفت:محيط بان به سبب شيفت هاي كاري بسيار وقت خود را در طبيعت مي گذارند و كمتر در كنار خانواده خود هستند در اين استان شيفت هاي كاري آن ها 6 روز در طبيعت و چهار روز با خانواده خود هستند.
وي ابراز داشت: محيط بانان موقع حضور در مناطق و زيستگاه ها تمام مشكلات خود را فراموش مي كنند و با عشق از عرصه ها محافظت مي كنند.
عبدي پور تصريح كرد: اگر محيط بانان به كارشان عشق نداشته نباشند كاربراي آن ها بسيار مشقت بار است.
وي گفت: برخي مواقع در هنگام گشت وقتي با اعضاي بدن گونه هاي حيات وحش چون آهو، كل و بز و قوچ و ميش و غيره روبرو مي شويم مثل اين است كه يكي از اعضاي خانواده ام به اين مصيبت دچار شده است.

**كمبود محيط بان از مهمترين مشكلات منطقه حفاظت شده خاييز است
رئيس اداره حفاظت محيط زيست كهگيلويه گفت: در مناطق كوهستاني به ازاي هر هزار هكتار و در مناطق دشتي و تپه ماهوري به ازاي هر سه هزار هكتار بايد يك محيط بان وجود داشته باشد اما منطقه خاييز با اين استاندارد فاصله زيادي دارد.
و روح الله عزيزي افزود: منطقه حفاظت شده خاييز در شهرستان كهگيلويه از معدود مناطقي است كه با تلاش كوشش شبانه روزي كاركنان و محيط بانان تنوع گسترده گياهي و جانوري را در خود جاي داده است.
عزيزي بيان كرد: كاهش طعمه بر اثر شكار بي رويه انسان‌ها، مزاحمت‌هاي انساني، ساخت معادن، جاده سازي، جنگل زدايي، آتش سوزي و چراي بيش از حد دام از عوامل تخريب زيستگاه برخي از حيوانات نادر در منطقه حفاظت شده خاييز است.
وي بيان كرد: براساس سرشماري سالانه حيات وحش، شمار گونه‌هاي جانوري منطقه حفاظت شده خاييز؛ يكي از زيستگاه‌ هاي منحصر به ‌فرد كل و بز كشور از رشد قابل ملاحظه‌اي برخوردار است.
منطقه حفاظت شده خائيز با مساحت 33 هزار و 385 هكتار در مصوبه شماره 163 مورخ 23/10/77 شوراي عالي حفاظت محيط زيست در رديف مناطق حفاظت شده كشور قرار گرفت.
پوشش گياهي منطقه بلوط بنه، كلخنگ، بادام وحشي، ارژن، خوشك، گون، گياهان دارويي و گونه‌هايي از خانواده گندميان است و گونه‌هاي جانوري شامل كل و بز، گرگ، كفتار، شغال، روباه، تشي، كاراكال، پلنگ و پرندگاني از جمله كبك، تيهو، بحري و دليجه است.
هنوز فرهنگ حفاظت از محيط زيست در بين همگان جا نيفتاده و شكارچيان در پي به‌دست آوردن گوشت گونه هاي وحشي و يا گونه‌هاي كمياب، به‌جان حيات وحش اين سرزمين مي‌افتند.
وجود بحران‌هاي زيست‌محيطي ، زمين‌خواري و جنگل‌تراشي، آتش‌سوزي جنگل‌ها و مراتع كه اطفاي آن‌ها گاه غير ممكن مي‌شود، شكارها‌ي بي رويه و ديگر موارد لزوم داشتن نيروي انساني آموزش ديده به همراه تجهيزات سخت افزاري را بيش از پيش ضروري كررده است.
كهگيلويه و بويراحمد با توجه به موقعيت اكولوژيكي و توپوگرافي خاص خود داراي پوشش گياهي، جانوري و منابع حياتي متنوعي است به گونه‌اي كه افزون بر 20 درصد پوشش جنگلي زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌هاي دارويي كشور را در خود جاي داده است.
هم اينك هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت 93 هزار و 660 هكتار، دناي شرقي با وسعت 28 هزار و 202 هكتار، خاييز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هكتار، خامي با وسعت 25 هزار و 671 هكتار، ديل با 10 هزار و 381 هكتار، سولك با 2 هزار 4287 هكتار و سيوك با 12 هزار 858 هكتار در اين استان وجود دارد.
9868/1662