۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۳۴
کد خبر: 82988194
T T
۰ نفر
حدود ٧٠ هزار تاكسی فرسوده در كشور وجود دارد

تهران - ایرنا- دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا با اشاره به اینكه عملیات نوسازی ناوگان تاكسیرانی با عدم همكاری خودروسازان در سال ٩٧ متوقف شد، گفت:حدود ٧٠ هزار تاكسی فرسوده در كشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ، وحید حسینی روز چهارشنبه در جلسه كارگروه آلودگی هوا افزود:از این تعداد، ١٧ هزار تاكسی فرسوده در تهران است كه با توجه به اهمیت كاهش آلودگی هوا دولت برای اجرای نوسازی ناوگان تاكسیرانی باید كمك كند.
دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا تاكید كرد:طبق قانون هوای پاك خودرویی كه بیشتر از ١٠ دقیقه به صورت درجا روشن باشد باید جریمه شود و خوب است كه پلیس آن را اجرا كند.
وی تصریح كرد: البته در میان كامیونداران دیزلی رسمی در دنیا رایج است كه خودروهای خود را خاموش نمی كنند زیرا بر این باورند كه دیگر روشن نمی شود كه این رسم در ایران نیز وجود دارد.
حسینی با بیان اینكه برای این موضوع سه راهكار آموزش، اطلاع رسانی و فناوری ارائه شده است، اظهار داشت: براساس فناوری جدید این خودرو ها بعد از ١٠ دقیقه درجا كردن خودبخود خاموش می شوند.
دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا افزود: برنامه ریزی برای خودروهای دیزلی یكی از سخت ترین كارها بود كه در جلسات متعدد كارگروه آلودگی هوا با تمركز بر روی دیزل های عمومی و عمدتا اتوبوس در كلانشهرها به نتایجی دست یافتیم كه بر اساس آن قرار شد تمام این خودروها فیلتر نصب كنند.
وی تاكید كرد: این مساله جزو مصوبه دولت است و باید حتما انجام شود در غیر اینصورت سازمان محیط زیست اجازه تردد به این خودروها را نخواهد داد.
به گفته وی طبق مصوبه 1393 هیات وزیران باید تمام خودروهای دیزلی به فیلتر مجهز شوند.
حسینی در ادامه با بیان اینكه بحث اسقاط تاكسی ها و موتورسیكلت ها را آغاز كردیم، گفت:این موضوع مصوبه خاصی نداشت و چندی پیش در سازمان محیط زیست مطرح شد؛ بر این اساس دیگر موتورسیكلت كاربراتوری تولید نمی شود و موتورسیكلت های انژكتوری جایگزین خواهند شد كه امسال با یورو ٣ و سال آینده با یور ٤ تولید می شود.
وی درباره معاینه فنی خودروها گفت: مطابق قانون هوای پاك سازمان حفاظت محیط زیست موظف است بر عملكرد مراكز معاینه فنی خودروها نظارت كند بنابراین اگر مركزی مشكل فنی دارد و یا آزمونی نادرست است باید بلافاصله اصلاح شود و سازمان بر تمام اینها نظارت دارد.
حسینی با تاكید بر نقش معاینه فنی خودروها در كاهش آلودگی هوا گفت: 16 خط معاینه فنی به عنوان معاینه مخصوص برای خودروهای سنگین در تهران و البرز اختصاص دادیم كه آنرا به شهرداری ها ابلاغ كردیم و قول دادند تا از مهر ماه سالجاری كار را آغاز كنند.
وی افزود: در قانون هوای پاك زمان معاینه فنی خودروها 4 سال تعیین شده است اما اصرار ما بر دو سال است و تلاش می كنیم تا محقق شود.
حسینی به چالش های اجرای مصوبات كاهش آلودگی هوا اشاره كرد و گفت: عدم همكاری نهادها با دستگاه های مسوول، برخورد سلیقه ای در اجرای مصوبات و اعلام ایرادات فنی پس از گذشت زمان بسیار زیادی از تصویب مصوبه و اجرای ناقص و غیر كاربردی مصوبات برخی از این چالش ها است.
وی درباره روزهای ناسالم سالجاری اظهارداشت: امسال تابه امروز 26 روز ناسالم داشتیم كه 15 روز مربوط آلاینده ازن و بقیه به علت ذرات معلق كمتر از دو و نیم میكرون است كه در مدت مشابه آن در سال گذشته 15 روز ناسالم بود كه سه روز مربوط به ازن و بقیه ذرات معلق بوده است.
به گفته وی ازن به علت گرم شدن زیاد هوا و تابش زیاد خورشید در سطح به آلاینده تبدیل می شود.
حسینی گفت: بانك جهانی در سال 2018 گزارشی را منتشر كرد و گفت: اگر غلظت ذرات معلق در تهران از 32 میكروگرم به 10 میكروگرم برسد 1.8 میلیارد دلار در اقتصاد صرفه جویی می شود.
وی درباره بسته مدیریت سفر اظهار داشت: یك گروه تخصصی برای بررسی این بسته تشكیل شده است و اكنون منتظر نتیجه تغییر كار ساعات ادارات هستیم تا ببنیم اثر بخشی آن چقدر بوده است تا بتوانیم این بسته را بهتر مورد مطالعه قرار دهیم كه به نظر می رسد یك تا دو ماه آینده بتوانیم بسته را آماده و به هیات وزیران تقدیم كنیم.
به گفته وی ساعت كار شناور و تعطیلات برخی از مفاد این بسته است.
علمی ٩٠١٤**1440
۰ نفر