۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۰۹
کد خبر: 82990270
T T
۰ نفر
237 میلیارد تومان برای مقابله با گرگروها در چابهار نیاز است

چابهار- ایرنا- معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: 237 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با فرسایش آبی خاك حاصلخیز كشاورزی یا به اصطلاح بلوچی 'گرگروها' در سطح این شهرستان نیاز است.

غلامرضا مجیدی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس برآورد اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چابهار طرح مقابله با فرسایش آبی باید در مجموع در پنج فاز 20 هزار هكتاری اجرا شود.
وی بیان كرد: گرگروها موجب تخریب اراضی، مهاجرت روستاییان و خالی شدن روستاها از سكنه، افزایش خسارات به تاسیسات دولتی بدلیل تخریب پل ها، جاده ها و كانالها و مسیرهای انتقال آب و كاهش درآمد اقتصادی تولید كنندگان شده است.
فرماندار چابهار ادامه داد: گرگروها در 258 روستای دشتیاری، پلان و بخش مركزی وجود دارند و تاكنون موجب آسیب جدی به 120 روستا شده اند.
وی بر تخصیص اعتبارات لازم برای جلوگیری از فرسایش خندقی و تخریب خاك حاصلخیز در سطح روستاهای این شهرستان شد و افزود: آثار سوء این پدیده سبب متروكه شدن بسیاری از اراضی و مهاجرت ساكنان روستاهای منطقه شده است.
مجیدی گفت: تخریب و هدر رفت خاك حاصلخیز و مستعد (زراعی و باغی) منطقه، كاهش حاصلخیزی اراضی در اثر زهكشی سریع، كاهش رطوبت لایه های سطحی خاك و انتقال عناصر میكرو و ماكرو خاك از طریق خندق ها موجب افزایش بیكاری و مهاجرت در منطقه دشتیاری وپلان چابهار شده است.
وی اظهار داشت: بدلیل قطع راههای ارتباطی و نرساندن به موقع خدمات و كالاهای تولیدی به بازارهای مصرف، كاهش تولید استخرهای پرورش ماهی و میگو در اثر انتقال رسوبات حاصل از فرسایش خندقی (گرگروها) به آنها اثرات سوء زیست محیطی داشته است.
فرماندار با بیان اینكه طرح مطالعاتی برای كنترل گرگروها نهایی و به تصویب كمیته فنی رسیده است، خاطرنشان كرد: به دلیل تهدید جدی گرگروها در بیش از 120 نقطه روستایی چابهار باید هر چه سریعتر 237 میلیارد تومان برای مقابله با این پدیده مخرب اختصاص پیدا كند تا از تخلیه روستاها و مهاجرت ساكنان آن جلوگیری شود.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان تصریح كرد: در طول 50 سال گذشته بیش از پنج هزار هكتار زمین زراعی و مرتعی در اثر فرسایش آبكندی تخریب و از دسترس مردم روستایی خارج شده است.
به گزارش ایرنا بخش دشتیاری چابهار از مناطق مستعد كشاورزی است كه در صورت شیرین سازی آب دریا و تامین به موقع آب و حفظ خاك موجود امكان تولید محصولات گرمسیری كمیاب و یا منحصر به فرد در آن وجود دارد.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به دریای عمان(مكران) و از غرب به شهر كنارك متصل است.
شهر زیبای چابهار در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكیل شده است.
3043 **6081