به گزارش ايرنا، 'ناصر بهزاد' روز يكشنبه در گفتگو با ايرنا افزود: بازار 38 ميليوني عراق با پيچيدگي زنجيره هاي توزيع و لايه هاي متنوع مصرف، مواجهه متفاوتي را از سوي فعالان اقتصادي مي طلبد تا سهم بيشتري از بازار عايد گردد.
وي با توجه به اقدامات ساير كشورها براي كسب توفيق در بازار عراق گفت: تعامل با مخاطب براي تدوين استراتژي اثرگذار در حوزه بازاريابي، ارتباط مستمر و مستقيم در بازار عراق، هماهنگي بموقع منابع توليد و تامين، انطباق پذيري كالا با نياز مشتري از جمله مؤلفه هاي مهم در مهندسي رفتار تجاري است.
بهزاد همچنين افزود: انجام اقدامات حرفه اي متناظر با بخشهاي بازار عراق از سوي فعالين اقتصادي و صادركنندگان كالا و خدمات ايران مي تواند در تبيين سياست توليد و قياس مستمر كمك كند و منجر به بالا بردن ميزان فروش محصولات شود.
رايزن بازرگاني جمهوري اسلامي ايران در عراق با توجه به سه قسمتي بودن بازار عراق گفت: بازارهاي محلي، سنتي، مدرن كه طبعاً انجام رفتارهاي دقيق و فرآيندي كه بتواند بين توانايي هاي شركتهاي ايراني و نيازهاي مشتريان تعادل برقرار كند بسيار مهم است.
بهزاد وجه غالب مهندسي رفتار در بازار عراق را در گرو ترسيم و تدوين طرح بازاريابي خاص اين بازار دانست كه بتواند در هر بخش با اتكا به مزيت هاي موجود، راهبرد مناسبي را در ايجاد خطوط توليد كانالهاي توزيع، ارتباطات، قيمت گذاري و موضع يابي كالا ايجاد كند.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: بازار عراق نسبت به بازارهاي بقيه كشور ها، بيشترين ارزش صادراتي كالاهاي ايراني را به خود تعلق داده است.
وي افزود در طي چهار ماهه سالجاري متوسط ارزش هر تن كالاي صادراتي ايران به عراق 527 دلار بوده كه نسبت به ميانگين قيمت كالاهاي صادراتي كشور به ساير مقاصد صادراتي 1.2 برابر مي باشد.
رايزن بازرگاني جمهوري اسلامي ايران در عراق گفت: بيش از 50 درصد صادرات ايران در طي سالجاري به 3 كشور چين، امارات و عراق انجام شده است.
وي افزود: از ابتداي سالجاري روزانه 20 ميليون دلار كالاي صادراتي از ايران به عراق صادر شده است كه بر اساس آمار گمرك ايران به لحاظ وزني 14.01 درصد و به لحاظ ارزش 23.19 درصد رشد داشته است.
بهزاد همچنين در مقايسه ارزش كالاهاي صادراتي ايران به 3 مقصد اول صادراتي دنيا گفت: ميانگين قيمت هر تن كالاي صادراتي به چين 336 دلار، امارات 456 دلار و عراق 527 دلار در سالجاري بوده است.
رايزن بازرگاني جمهوري اسلامي ايران در عراق گفت: آمار ياد شده نشان مي دهد كه بيشترين ارزش كالاهاي صادراتي ايران به مقاصد هدف، مربوط به بازار عراق بوده است بگونه اي كه سهم ايران در بازار عراق با 1.5 درصد افزايش به 17 درصد رسيده است .
بهزاد گفت: ظرفيت بالاي بازار عراق موجب شده در سالجاري بيش از 10.000 رديف كالاي ايراني وارد اين كشور شود.
وي افزود: از جمله كلاهاي صادراتي به عراق مي توان به محصولات پلاستيكي، فراورده هاي كشاورزي و تبديلي (ماشين الات و قطعات و تجهيزات صنعتي)، فرآورده هاي معدني، صنايع غذايي و ساختماني اشاره كرد.
ارزش تبادل تجاري با عراق در حال حاضر به 10 ميليارد دلار در سال رسيده است.
خاورم*4*380**
رايزن بازرگاني ايران:
مهندسي رفتار لازمه حضور موفق در بازار عراق است
۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۵۹
کد خبر:
82992036
بغداد - ايرنا - رايزن بازرگاني جمهوري اسلامي ايران در عراق، مهندسي رفتار و توجه به رفتارهاي حرفه اي متناسب با بازار را مهمترين اقدام براي تثبيت و توسعه حضور موفق در بازار عراق دانست.