۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۱
کد خبر: 82994249
T T
۰ نفر
كشت بهاره و پاييزه در حريم رودخانه بشار ياسوج ممنوع شد

ياسوج- ايرنا- معاون عمراني استاندار كهگيلويه و بويراحمد گفت: به منظور حفظ و جلوگيري از خشك شدن رودخانه بشار ياسوج كشت بهاره و پاييزه در سال آينده در حريم اين رودخانه ممنوع است و آب منطقه اي و سازمان جهاد كشاورزي موظف به اجراي اين مصوبه هستند.

عزيز فيلي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: رودخانه بشار امسال به علت خشكسالي و آورد آبي كم با مشكلات زيست محيطي روبه رو شده و برداشت هاي بي رويه آب از حريم رودخانه نيز به اين موضوع دامن زده است.
وي افزود: براساس مصوبه هيات دولت مقرر شده بود كه هيچ گونه محصولات آب بر در كنار و بستر حريم رودخانه بشار كشت نشود اما به سبب سهل انگاري متوليان امر خسارات زيادي به آبزيان اين رودخانه وارد شده است.
فيلي با اشاره به برنج كاري هاي اخير در حاشيه اين رودخانه، بيان كرد: هم اينك برنج كاران در آستانه برداشت محصول خود قرار دارند اين امر بايد به گونه اي مديريت شود كه دسترنج كشاورزان براي امسال به هدر نرود.
وي تصريح كرد: در سال هاي آتي از كشت محصولات آب بر در حاشيه اين رودخانه جلوگيري خواهد شد و به هيچ وجه اجازه كشت داده نخواهد شد.
معاون عمراني استاندار كهگيلويه و بويراحمد عنوان كرد: هم اينك براي نجات آبزيان رودخانه بشار ياسوج نسبت به قطع برداشت غير مجاز آب از رودخانه بشار و كاهش 50 درصد حق آبه مجوز داران اقدام مي شود.
وي بيان كرد: براي ساماندهي رودخانه بشار سنگ شكن هايي كه به حريم رودخانه تجاوز كرده اند در موعد مقرر جابه جا مي شوند.
معاون عمراني استاندار كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به تشكيل سه كارگروه براي ساماندهي و نجات رودخانه بشار، گفت: اين كارگروه ها موظف هستند تا پايان امسال يك خروجي كارشناسي شده را براي نجات بشار ارائه دهند.
رود بشار بويراحمد (ياسوج) از جنوب شرقي بويراحمد عليا و از كوه‌هاي اردكان و ممسني در استان فارس سرچشمه مي‌گيرد و به سوي شمال شرقي بويراحمد سفلي پيش مي‌رود. سرچشمه‌هاي اصلي اين رود، نهرهاي گنجگون تيز آب و تنگ سرخ است.
اين رودخانه كه بيشتر در شرق و شمال شرقي كهگيلويه و بويراحمد جريان دارد، ‌در مسير خود از شهر ياسوج عبور مي‌كند.
پس از عبور از شمال شرقي منطقه و پس از ورود به رودخانه خرسان، در پوزهٔ شمالي دنا، از شمال مناطق بوير احمد سفلي و طيبي گذشته، با نام بارز به رود كارون مي‌پيوندد و به سوي خليج‌ فارس سرازير مي‌شود.
با توجه به پايين آمدن دبي آب رودخانه بشار و خشك شدن آب آن، هم اينك بندهاي انحرافي اين رودخانه بازگشايي شده اند و رودخانه بشار ياسوج در حال آبگيري مجدد است.
9868/1662