۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵
کد خبر: 82997447
T T
۰ نفر
عضویت در بانك توسعه آفریقا ضروری است

همدان- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در ساحل عاج به عضویت در بانك توسعه آفریقا تاكید كرد و گفت: برای گشایش در كار سرمایه گذاری و حمایت از توسعه صادرات، عضویت در این بانك باید شتاب گیرد.

منصور شكیب مهر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شرایط كنونی، نیاز به توسعه صادرات و مراودات تجاری با كشورهای آفریقایی عضویت در این بانك برای ایران ضروری است.
وی تصریح كرد: وظیفه اصلی این بانك تامین اعتبار طرح هایی است كه با مشاركت دیگر كشورها در قاره آفریقا اجرا می شود و به كشورهای غیر عضو خدماتی ارائه نمی دهد.
سفیر ایران در ساحل عاج گفت: با عضویت در بانك توسعه آفریقا شرایط برای شركت در مزایده و مناقصه های عمرانی برای سرمایه گذاران و شركت های ایرانی فراهم شده و گره از مشكلات جابجایی ارزی فعالان اقتصادی كشورمان باز می شود.
شكیب مهر با اشاره به استقرار بانك توسعه آفریقا در ابیجان (پایتخت ساحل عاج) و مذاكرات متعدد وی با رئیس و سطوح مختلف این بانك اضافه كرد: شرایط عضویت را به خوبی سنجیده و مورد ارزیابی قرار داده ایم.
وی با اشاره به مزیت های مراودات تجاری با آفریقا خاطرنشان كرد: مبادلات اقتصادی براساس یورو انجام می شود و آسانتر از دلار است و با پیگیری های صورت گرفته برخی بانكهای ساحل عاج برای انتقال و جابجایی ارز مورد نیاز تجار و فعالان اقتصادی همكاری دارند.
سفیر كشورمان در ابیجان با اشاره به اعمال تحریم های بیمه ای، كشتیرانی و حمل و نقل برعلیه كشورمان در گذشته، گفت: آثار برخی از این تحریم ها پا برجاست كه ریشه آن در بهره نگرفتن درست و به موقع از برجام است.
شكیب مهر اضافه كرد: اوضاع كشور از دید سفرا به عنوان دیده بانان نظام در عرصه بین المللی به مراتب بهتر از اوایل دهه 90 است كه توسط شورای امنیت سازمان ملل تحریم اقتصادی بودیم.
وی یادآور شد: در آن زمان همه كشورها موظف به رعایت این تحریم ها بودند وگرنه مورد بازخواست قرا می گرفتند، اما اكنون نه تنها تحریم نیستیم بلكه اتحادیه اروپا و كشورهای بزرگی مانند چین و روسیه با ما مشاركت دارند و آمریكا تنهاست.
شكیب مهر بر ضرورت رونق صادرات و افزایش مناسبت های اقتصادی با كشورهای آفریقایی تاكید و اضافه كرد: سالهاست كشورهای جهان سرمایه گذاری در قاره غنی آفریقا را آغاز كرده اند و ما نباید از این قافله عقب بمانیم.
وی با بیان اینكه نیجریه، فرانسه، چین، آمریكا، ایتالیا و هند كشورهای عمده صادركننده به ساحل عاج هستند، گفت: عضویت ایران در بانك توسعه آفریقا یكی از راه های افزایش روابط تجاری با كشورهای این قاره است.
55 كشور آفریقایی و افزون بر 40 كشور از اروپا، آمریكا، شرق آسیا و حاشیه خلیج فارس عضو بانك توسعه آفریقا هستند.
سفیر ایران در ساحل عاج به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی همدان میهمان این استان بود و در سفر 2 روزه خود با ظرفیت های اقتصادی، صنعتی و گردشگری این دیار با هدف ارزیابی سرمایه گذاری های دو جانبه آشنا شد.
7527/2090
۰ نفر