۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۵۳
کد خبر: 82997702
T T
۰ نفر
758 هزار مسافر توسط راه آهن قم جابه جا شدند

قم- ايرنا- مديركل راه آهن قم گفت: درچهار ماه امسال، 389 هزار و 98 مسافر از ايستگاه مركزي قم خارج و 369هزار و يك تن نيز وارد شده اند كه در مجموع 758 هزار و 99 مسافر از طريق ريل راه آهن اين استان جابه جا شدند.

به گزارش ايرنا، محسن اعتماد روز شنبه درنشست خبري با خبرنگاران افزود: در مدت مشابه پارسال آمار جابه جايي مسافر 576 هزار و 203 تَن بوده كه اين تعداد امسال 31.5 درصد افزايش يافته است.
وي با اشاره به مزيت استفاده از راه آهن نسبت به جاده، بيان كرد: درچهار ماه نخست سال گذشته حدود 269 ميليون نفر كيلومتر مسافر از طريق ريل قم جابه جا شده كه در مدت مشابه امسال با افزايش 33 درصدي، به حدود 358 ميليون نفر كيلومتر رسيده است.
وي افزود:براساس اعلام سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، اگر هر نفر كيلومتر از جاده به ريل راه آهن منتقل شود، حدود 25 سي سي بنزين صرفه جويي مي شود كه بر اين اساس، درچهارماه سال گذشته بيش از پنج ميليون و 300هزار ليتر و امسال نيز هفت ميليون ليتر در مصرف سوخت صرفه جويي شده است.
اعتماد گفت: در چهار نخست پارسال، 27 هزار و 190 تن كالا تخليه شده است كه در مدت مشابه امسال با افزايش 19 درصدي به 32 هزار و 450 تن افزايش يافته است.
به گفته وي، ميزان بارگيري در سال گذشته نيز 3 هزار و 464 تن بوده كه با افزايش 96 درصدي در سال جاري به 6 هزار و 780 تن رسيده است.
وي خاطرنشان كرد: بر اساس اعلام سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، هر تُن كيلومتر بار كه از جاده به روي ريل منتقل شود، 40 سي سي بنزين صرفه جويي خواهد شد.
اعتماد افزود: در چهار ماه سال گذشته بيش از 4.2 ميليون تُن كيلومتر بار و امسال نيز با افزايش 89 درصدي بيش از هشت ميليون تُن كيلومتر بار از طريق ريل راه آهن استان جابه جا شده است.
وي افزود: با توجه به افزايش ميزان بارگيري و تخليه بار در چهار ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، امسال بيش از 320 هزار ليتر در مصرف بنزين صرفه جويي شده است.
وي در ادامه با اشاره به لزوم اتصال چشمه هاي بار به راه آهن، گفت: سالانه 19 ميليون تن بار از مناطق مهم باري قم جابه جا مي شود كه اين مساله فرصت خوبي براي راه آهن به شمار مي رود تا در راستاي كاهش هزينه ها و جلوگيري از آلودگي هوا، بخشي از اين ميزان بار را از سطح جاده به ريل منتقل نمايد.
اعتماد افزود: زيرسازي اتصال ريلي اداره كل گمرك قم به ايستگاه گار مانوري اين استان كه 93 ميليارد ريال هزينه دارد، رو به اتمام است و بنا داريم از هفته دولت ريل گذاري را شروع كنيم.
وي اضافه كرد: اداره كل گمرك تعهد كرده است سالانه 2 ميليون تن بار را از سطح جاده به روي ريل منتقل نمايد.
وي اتصال سيلوي قم به ايستگاه قطار ساوه را از ديگر طرح ها عنوان و بيان كرد: اين طرح توسط اداره كل راه آهن با اعتبار حدود 180 ميليارد ريال انجام مي شود و بر اساس اعلام اداره كل غله و خدمات بازرگاني، اين اداره كل مي تواند سالانه يك ميليون و 800 هزار تن بار به روي ريل منتقل كند.
اعتماد ادامه داد: حدود 60 درصد از زيرسازي اتصال منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان به ريل راه آهن انجام شده و براي ادامه طرح حدود 270 ميليارد ريال اعتبار نياز است تا سالانه سه ميليون تن بار از اين منطقه به نقاط مختلف كشور از طريق راه آهن جا به جا شود.
وي همچنين گفت: درحال حاضر روزانه چهار رام قطار از قم به تهران و بلعكس تردد مي كند و هر فرد با هزينه 40 هزار ريال در مدت زمان 2 ساعت از مركز شهر قم به مركز شهر تهران جابه جا مي شود.
وي افزود: تردد قطار قم به تهران و بلعكس در هر روز به 6 رام افزايش يافته بود، ولي به دليل كاهش تعداد مسافر و با توجه به اين كه جابه جايي هر مسافر در اين مسير 180 هزار ريال براي راه آهن هزينه داشت، ادامه روند كار منطقي نبود.
اعتماد با اشاره به اين كه سياست وزارت راه و شهرسازي توسعه قطار حومه اي است، ادامه داد: امروز قطار حومه اي نقش مهمي براي پايتخت هاي پرجمعيت دارد و اين اداره كل آمادگي دارد در صورت استقبال مردم و افزايش ضريب اشغال، قطار حومه اي قم به تهران و بلعكس را به روزي 10 رام قطار افزايش دهد.
وي خاطرنشان كرد: روزانه سه رام قطار مسافري كوپه اي از قم به مشهد با ضريب اشغال بيش از 90 درصد حركت مي كند.
وي گفت:با توجه به اين كه مردم اقبال زيادي براي مسافرت با قطار به سمت مشهد دارند، قطارهاي ملاير، كرمانشاه و اراك به مشهد از 15 مردادماه جاري از ايستگاه محمديه به ايستگاه مركزي منتقل شده است.
مديركل راه آهن قم همچنين با اشاره به مشكلات ايستگاه محمديه، گفت: اين ايستگاه در منطقه اي واقع شده كه مردم براي دسترسي به اين منطقه با مشكلات زيادي روبه رو مي شوند.
وي افزود: ايستگاه محمديه 20 كيلومتر خارج از شهر واقع شده و محور دسترسي به آن باريك، تاريك و پرخطر است كه اداره كل حمل و نقل جاده اي بايد هر چه سريع تر محور منتهي به ايستگاه را اصلاح و بازسازي نمايد.
وي اضافه كرد: براي بهسازي ايستگاه محمديه طرح هايي از جمله احداث سكو و نمازخانه با اعتبار 10 ميليارد ريال اجرايي شده كه در هفته دولت به بهره برداري مي رسد.
اعتماد در ادامه گفت: طرح بهسازي ايستگاه محمديه به روستاي شورآب به طول 15 كيلومتر و با اعتبار 42 ميليارد ريال سه روز پيش آغاز شد و پيش بيني مي شود تا 2 ماه آينده به اتمام برسد.
وي افزود: طرح توسعه ساختمان ايستگاه قم با اعتبار 60 ميليارد ريال، احداث كارخانه تعمير ديزل در ايستگاه گار، تجهيز زيرگذر ايستگاه قم به رمپ برقي و احداث زيرگذر براي ريل راه آهن در بلوار كارگر با اعتبار پنج ميليارد ريال از ديگر طرح هاي در دست اقدام است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تبريك روز خبرنگار، گفت: خبرنگاران مي توانند پل ارتباطي بين مسئولان و جامعه باشند و با انتقال چالش ها و نقاط ضعف و قوت به مسئولان و مردم، زمينه نظارت بر ارگان ها را بهتر و موثرتر نمايند.
اعتماد بر ضرورت ارتباط 2 سويه بين راه آهن با اصحاب رسانه تاكيد و اضافه كرد: علاقه مند به ارتباط تنگاتنگ با رسانه ها هستيم و از انتقال ضعف ها به اين اداره كل استقبال مي كنيم تا مشكلات موجود هر چه سريع تر رفع شود.
وي با اشاره به اين كه راه آهن در همه جهان از مهمترين زيرساخت هاي توسعه پايدار است، ادامه داد: راه آهن قم موقعيت راهبردي منحصربفردي در استان دارد و از اصحاب رسانه مي خواهيم به اين زيرساخت مهم كشور كمك كنند تا نقش خود را در توسعه استان به خوبي ايفا نمايد.
راه آهن قم در حال حاضر 509 كيلومتر خط اصلي، 30 كيلومتر خطوط صنعتي و تجاري و 50 كيلومتر خط فرعي دارد و متشكل از 15 ايستگاه است.
اتصال و ارتباط با خطوط راه آهن اصفهان، اراك و محور جديد و قديم تهران، ورود و خروج بيش از 28 هزار واگن باري در ماه، ورود و خروج بيش از 15 هزار سالن مسافري در ماه، ورود و خروج روزانه 50 رام قطار مسافري و 30 رام قطار باري و واقع شدن در مركز كريدور شمال به جنوب و شرق به غرب كشور از ويژگي هاي راه آهن قم مي باشد.
/2085/ 6133/