۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۰۵
کد خبر: 82997864
T T
۰ نفر

عمار حكيم: تضعيف ايران مغاير با منافع عراق است

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۰۵
کد خبر: 82997864
عمار حكيم: تضعيف ايران مغاير با منافع عراق است

بغداد – ايرنا - رهبر جريان حكمت ملي عراق گفت: تضعيف جمهوري اسلامي ايران از ناحيه ديني، انساني و اصولي مغاير با منافع ملت و دولت عراق است.

به گزارش ايرنا، 'سيد عمار حكيم' در سخناني كه امروز شنبه به نقل از وي در سايت خبري جريان حكمت ملي منتشر شده افزود: ايران عمق امنيت ملي عراق است و تضعيف آن از حيث ديني، انساني و اصولي با منافع ملت و دولت عراق مغايرت دارد.
وي خاطر نشان ساخت كه ملت عراق كه درد و رنج حاصل از محاصره ظالمانه دهه 90 ميلادي را لمس كرده است، اكنون همبستگي خود را با ملت ايران در محكوم كردن اين اقدامات ظالمانه اعلام مي ‌كند.
وي بر ناعادلانه بودن تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران بر اساس تجربه حاصل شده از سياست هاي تحريم اقتصادي عليه ملت عراق در زمان رژيم بعث تاكيد كرد.
حكيم با اشاره به اين كه سياست ارعاب و محاصره اقتصادي عليه ملت‌ ها نادرست است، افزود: اين اقدامات ناعادلانه، غيرانساني و به دور از تمدن است.
وي خاطر نشان ساخت كه تصميمات يكجانبه هر كشوري كه به دور از رويه سازمان ملل و نهادهاي قانوني بين‌ المللي اتخاذ شود، مردود است.
حكيم افزود: هيچ كشوري در دنيا بدون وجود قطعنامه بين ‌المللي شفاف كه در چارچوب قانون مصوب شده باشد، نبايد ملتي صلح طلب و حكومتي كه با ساز و كار قانوني بر سر كار آمده است را تحت محاصره قرار دهد.
رهبر جريان حكمت ملي عراق با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران كشور همسايه، برادر و مسلمان است گفت: ما به عنوان ملت عراق با جمهوري اسلامي ايران داراي روابط راهبردي، جغرافيايي، اشتراكات ديني، فرهنگي و تاريخي مستحكم هستيم.
وي يادآور شد كه در مسأله سوريه ديديم كه چگونه ضعف طرف سوري بر عراق تاثير گذاشت و به دليل ناامني در سوريه و بحران داعش خسارت هاي جاني و مالي سنگيني بر عراق تحميل و منجر به اشغال 40 درصد از اراضي عراق شد.
حكيم تاكيد كرد كه ما بر اين باوريم كه تضعيف ايران نه به نفع عراق و نه هيچ‌ يك از كشورهاي منطقه است و‌ پس‌ لرزه‌هاي اين اقدام محدود به ايران نخواهد بود، بلكه كل منطقه را فرا خواهد گرفت.
وي افزود: ما به همه طرف‌هاي داخلي ، منطقه ‌اي و بين ‌المللي مخالفت خود را در خصوص سياست‌ هاي تحريم اقتصادي ابلاغ كرده ايم، و از همگان خواسته ايم با گفت و گو، مذاكره و تفاهم براي حل و فصل مشكلات، به دور از تنش و التهاب گام بردارند.
رهبر جريان حكمت ملي عراق گفت: عراق مي‌ تواند در نزديك‌ سازي ديدگاه‌ ها و ايفاي نقش ميانجيگري ميان كشورها عنصري مثبت باشد.
سيد عمار حكيم افزود: عراق بايد در دفاع از منافع خود و ملت‌ هاي منطقه به طوري كه در راستاي ثبات و امنيت منطقه باشد، موضعي شفاف در پيش گيرد.
عراق از جمله كشورهاي منطقه است كه تاكنون بيشترين مواضع را در قبال مخالفت با اقدامات خصمانه آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران اتخاذ كرده است.
تاكنون تنها نخست وزير عراق با يك موضع منحصر به فرد كه از يكسو تحريم هاي يكجانبه امريكا عليه ايران را اشتباه راهبردي دانسته و از طرفي پايبندي خود را به اين تحريم اعلام كرده، موجي از اعتراضات داخلي در عراق ايجاد كرده است.
خاورم *4*353*