۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۳۱
کد خبر: 83000410
T T
۰ نفر

بهشت جديد تهراني‌ها!

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۳۱
کد خبر: 83000410
بهشت جديد تهراني‌ها!

تهران- روزنامه ابتكار امروز- سه شنبه- با انتشار گزارشي با عنوان بهشت جديد تهراني‌ها! به بهانه تكميل ظرفيت بهشت زهرا (س) به بررسي خانه هاي جديد اموات در تهران مي پردازد.

دو نقطه مشترك همه ما انسان‌ها اين روزها محل تولد و ديگري محلي است كه در آن‌جا آرام مي‌گيريم؛ بيمارستان و قبرستان!
در ايران با جمعيت بيش از 80 ميليوني روزانه 1000 نفر جان خود را از دست مي‌دهند.
جسد اين افراد در قبرستان‌هاي سراسر ايران به خاك سپرده مي‌شوند و با توجه به انواع مرگ و ميرها در كشور از تصادفات رانندگي گرفته تا بيماري هاي قلبي كه بخش اعظم مرگ و ميرها را رقم زده‌اند، ظرفيت قبرستان‌هاي رو به پايان است.
راه بيشتر تهراني ها پس از ملاقات با فرشته مرگ بهشت زهرا است.
آن‌جاكه براساس بررسي‌هاي انجام شده تا 5 سال ديگر ظرفيتي براي اجساد ندارد.
از اين روز گمانه‌هايي از ايجادآرامستان‌هاي مختلف در چهار گوشه تهران به گوش مي‌رسد.
در سال1345 بود كه بهشت زهرا(ع) احداث شد و از تير ماه 1349 رسما به بهره‌برداري رسيد.
يك ميليون و 300 هزار نفر از اموات و 2500 نفر از مشاهير و بزرگان ايران و همچنين 34 هزار شهيد و شهيد گمنام در بهشت زهرا دفن شده‌اند.
بهشت زهرا را مي‌توان شهري فرهنگي با جمعيت حدود يك ميليون و 335 هزار نفري ناميد.
شهري كه در چند سال اخير زمزمه‌هايي از پر شدن آن به گوش مي‌رسد.
از راهكارهاي اصلي براي جلوگيري از پر شدن اين شهر بزرگ ساخت قبور چند طبقه بود؛ راهي كه چاره ساز شد و ظرفيت داشتن آن را براي چند سال تمديد كرد.
حال براساس آماري كه از سازمان بهشت زهرا(ع) ارائه شده اين آرامستان تا 5 سال ديگر بيشتر پذيراي اجساد نخواهد بود.
موضوعي كه در چند سال اخير باعث شده تا مسئولان به فكر احداث آرامستان‌هاي جديدي در شهر تهران افتاده و براي آن برنامه‌ريزي كنند.
اين تنها دليلي نيست كه مسئولان را به فكر ايجاد آرامستان‌هاي جديدي انداخته است.
با توجه به عبور و مرور بسياري كه در تعطيلات و روزهاي پايان هفته در محدوده پشت زهرا(ع) به وقوع مي‌پيوندد؛ شاهد ترافيك شديدي در اين ايام هستيم.
موضوعي كه باري از بر دوش خانواده‌هاي فوت‌شدگان و البته پليس راهور كه بايد براي تسهيل مسير عبور و مرور از نيروهاي بيشتري استفاده كند.
صدراعظم نوري، رئيس كمسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه «ابتكار» در اين باره مي‌گويد: «موضوع ضرورت احداث آرامستان‌هاي جديد در تهران در كميسيون بررسي شده است و قرار است سازمان بهشت زهرا(ع) مكان‌هاي مورد نظر در شرق و غرب تهران را پيشنهاد دهد تا پس از بررسي‌ها ساخت اين آرامستان‌ها آغاز شود.»
وي با اشاره به اين‌كه تردد به بهشت زهرا(ع) در سال‌هاي اخير به سختي صورت مي‌گيرد، مي‌افزايد: «ظرفيت بهشت زهرا همانگونه كه رئيس سازمان گفتند روبه پايان است. هرچند در محيط بهشت زهرا(ع) طرح‌هاي توسعه آغاز شده است و با برنامه‌ريزهاي انجام گرفته براي نيازهاي آتي مردم تهران كافي خواهد بود. با اين حال قرار است 2-3 نقطه از تهران در شرق و غرب براي احداث آرامستان جديد در نظر گرفته شود و چون اين كار نياز به مطالعه بسيار دارد، ممكن است چند سال طول بكشد.»
گفتني است احداث يك قبرستان به سادگي صورت نمي‌گيرد، مطالعات فراواني روي محيط، خاك منطقه، مسيرهاي عبوري، ساخت وسازها و مواردي از اين دست بايد مورد بررسي قرار گيرد.
با توجه به اين موارد از سازمان بهشت زهرا(ع)، شوراي شهر تهران، شهرداري و دولت انتظار مي‌رود هرچه سريعتر در اين باره اقدام كنند.
صدراعظم نوري در ادامه گفت‌وگو با «ابتكار» با اشاره به تعيين تكليف وضعيت محل جديد احداث آرامستان در تهران تا پايان سال 97 مي‌گويد: «پش از پيشنهاد منطقه‌اي كه آرامستان بايد در آنجا ساخته شود از سازمان و سپس بررسي همه جانبه آن از طريق شورا و عوامل شهرداري، بايد به فكر تامين زمين مورد نظرباشيم.
اگر زمين براي شهرداري باشد كه مشكلي در پيش‌رو نخواهدبود حال اينكه اگر به طور مثال زمين براي دولت، شخصي و يا مسكن و شهرسازي باشد مي‌توان اين زمين را خريداري كرد و مشكلي از اين بابت وجود ندارد.»
مشكلات مربوط به بهشت زهرا(ع) بسيار است، چند سازمان بهشت زهرا(ع) در اين نيم قرن با تلاش فراوان و اقداماتي كه انجام داده، هميشه در تلاش بوده تا خانواده متوفي جز غمي كه بر آن ها وارد شده، چيز ديگري را حس نكند.
مطمئناً پر شدن ظرفيت بهشت زهرا(ع) و كاهش قبر در افزايش قيمت قبور نيز موثر است كه در ماه‌هاي اخير خبرهايي در اين باره نيز منتشر شد و قيمت قبر در اين آرامستان به 16 ميليون هم رسيده است.
حال اينكه در مقابل در سال 96 بيش از 22 هزار قبر رايگان نيز در اختيار شهروندان تهراني قرار گرفت.
گفتني است روز گذشته سعيد خال، مديرعامل سازمان بهشت زهرا (ع) در ارتباط با گشترس محيط اين آرامستان گفته بود: «يكي ديگر از اقدامات بهشت زهرا اجراي پروژه‌هاي عمراني در سازمان به‌ صورت وسيع است كه در طول سال 25 هزار قبر براي دفن اموات استفاده مي‌شود و اين در حالي است كه طبق برنامه‌ريزي سالانه بيش از 40 هزار قبر در سازمان بهشت زهرا احداث مي‌شود.»
خال با تاكيد بر اينكه ظرفيت سازمان بهشت زهرا تا 5 سال آينده به پايان مي‌رسد، گفت: «از همين امروز بايد به ‌فكر زمين براي بهشت زهرا (ع) باشيم و در حال حاضر الگوي دفن آرامستان يا آرامستان‌هاي تهران را مورد توجه قرار دهيم و ممكن است از لحاظ كارشناسي در چند نقطه تهران آرامستان داشته باشيم.»
وي با تصريح به اينكه سازمان بهشت زهرا و مجموعه شهرداري توان ساخت و احداث و بهره‌برداري بهشت زهرا را دارند اما تامين زمين آرامستان نيازمند به كمك دولت است گفت: «ان‌شاءالله اين زمين از سوي دولت در اختيار سازمان بهشت زهرا (ع) قرار بگيرد.»
فرض كنيد در تهران زلزله بيايد! چه اتفاقي خواهد افتاد؟ بسياري مي‌گويند بيشتر افرادي كه جان خود را از دست مي‌دهند را بايد در همان جايي كه به مرگ رسيده‌اند دفن كرد و بهشت زهرا(ع) پاسخگوي اجساد تهراني‌ها پس از وقوع زلزله نيست. شايد هم رو به قبرهاي دسته جمعي آوريم! فكرش را كنيد.
روزنامه ابتكار
1735
۰ نفر