۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۶
کد خبر: 83004463
T T
۰ نفر

اشتغال مقرری بگیران بیمه بیكاری در اولویت است

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۶
کد خبر: 83004463
اشتغال مقرری بگیران بیمه بیكاری در اولویت است

اردبیل - ایرنا - مدیركل حمایت از مشاغل و بیمه بیكاری وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: پیگیری برای اشتغال دوباره مقرری بگیران بیمه بیكاری در اولویت متولیان اجرای قانون بیمه بیكاری است.

به گزارش ایرنا، كریم یاوری روز شنبه در كارگاه آموزشی حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیكاری اردبیل افزود: بر این اساس سال گذشته 16 هزار نفر از مقرری بگیران دوباره شاغل شدند.
وی ادامه داد: مقرری بیمه بیكاری برای كارگران مشمول از روز نخست بیكاری قابل پرداخت است و كارگران مكلفند ظرف 30 روز از تاریخ بیكار شدن با اعلام مراتب بیكاری به واحدهای تعاون، كار و رفاه اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به كار تخصصی و مشابه اعلام كنند.
یاوری اظهار داشت: كارآفرینان و كارفرمایان در همه واحدهای تولیدی، صنعتی، صنفی، خدماتی و كشاورزی باید برای بهره مندی نیروی كار خود از مزایای قانونی نسبت به بیمه كردن آنها اقدام كنند.
مدیركل حمایت از مشاغل و بیمه بیكاری وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی بیان كرد: بیمه بیكاری یك حمایت اجتماعی است و تامین اجتماعی با دریافت حق بیمه مقرر به بیمه شدگان مشمول قانون كار و تامین اجتماعی كه طبق مقررات قانون بیمه بیكاری بدون میل و اراده از كار بیكار می شوند، بیمه بیكاری پرداخت می كند.
او اضافه كرد: بیمه شدگان مشمول قانون كار و تامین اجتماعی كه به دلیل بروز حوادث قهریه و غیر مترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ و آتش سوزی بیكار می شوند مشمول دریافت مقرری بیمه بیكاری هستند.
یاوری گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای مكلف است آموزش مهارت های مورد نیاز بازار كار و نیز بازآموزی و تجدید مهارت كارگران زیرپوشش بیمه بیكاری را در مراكز آموزش فنی و حرفه ای و یا مراكز آموزش جوار كارخانه ها فراهم كند و هزینه های آموزش های فنی و حرفه ای مقرری بگیران بیمه بیكاری از حساب بیمه بیكاری پرداخت می شود.
وی ادامه داد: در سال 1396 حدود 30 هزار مقرری بگیر بیمه بیكاری به مراكز آموزش فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی و باز آموزی و تجدید مهارت معرفی شدند و اكنون حدود 222 هزار نفر از مقرری بیمه بیكاری استفاده می كنند .
مدیركل حمایت از مشاغل و بیمه بیكاری وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: كارگران مجرد مشمول قانون بیمه بیكاری حداقل 6 ماه و حد اكثر 36 ماه و كارگران متاهل و متكفل حداقل 12 ماه و حداكثر 50 ماه به نسبت سابقه كاری و بیمه می توانند از مقرری بیمه بیكاری استفاده كنند .
یاوری افزود: ایام مقرری بیمه بیكاری جزو سابقه بیمه ای قابل قبول برای ایام بازنشستگی كارگران محاسبه می شود.
وی با بیان اینكه واگذاری امور و تصدی های غیرحاكمیتی به بخش خصوصی باید در چارچوب قوانین و مقررات ابلاغی انجام شود، افزود: برای تعادل بخشی به منابع و مصارف بیمه بیكاری و افزایش پوشش مقرری بگیران بیمه بیكاری كارگروه های مشترك بین ادارات كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی و شركای اجتماعی شكل گرفته و با جدیت پیگیری می شود .
مدیركل حمایت از مشاغل و بیمه بیكاری وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: شناسایی، رصد، پیگیری و حل و فصل مشكلات بنگاه های اقتصادی مشكل دار یكی از از اولویت ها و اقدام های این وزارتخانه و كارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید استان های كشور و كارگروه ملی به شمار می رود.
یاوری بیان كرد: كارفرمایان، كارآفرینان و سرمایه گذاران كه قصد هرگونه تغییر یا بازسازی خط تولید و جابه جایی كارگاه و ماشین آلات به منظور كاهش وابستگی و بهینه كردن تولید داشته باشند، كارگران آنان در طول مدت زمان تغییر اقتصادی با مصوبه شورایعالی كار زیرپوشش بیمه بیكاری قرار می گیرند.
7110/ 1257