۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۵۸
کد خبر: 83006243
T T
۰ نفر
80 اكيپ در آذربايجان غربي بر ذبح دام در عيد قربان نظارت دارد

اروميه- ايرنا- مديركل دامپزشكي آذربايجان غربي با اشاره به نظارت 80 اكيپ بر ذبح دام هاي قرباني در استان، گفت: 164 نفر نيرو در روز عيد قربان بر ذبح بهداشتي دام هاي قرباني نظارت مي كنند.

كاميار داهيم روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با توجه به انجام سنت حسنه قرباني در روز عيد قربان در استان و اهميت نظارت بهداشتي و شرعي بر كشتار دام در تمامي شهرستان‌ها، تيم هاي فني و بهداشتي اين نهاد در حالت آماده باش هستند.
وي اضافه كرد: بيش از 164 نفر نيروي فني اعم از دامپزشك، بازرس گوشت و ناظر ذبح شرعي در قالب اكيپ هاي نظارتي و بازرسي شرعي و بهداشتي دامپزشكي بر اين اقدام نظارت مي كنند.
وي ادامه داد: 29 اكيپ ثابت و 51 اكيپ سيار در سطح استان آماده نظارت بر ذبح دام هاي نذري و قرباني اعم از گاو، گوسفند و بز به صورت رايگان در روز عيد قربان هستند.
داهيم با اشاره به اهميت حفظ سلامت مصرف كنندگان گوشت قرباني و تأمين بهداشت عمومي ادامه داد: در اين زمينه هماهنگي هاي لازم با استانداري، فرمانداري ها، شهرداري ها، امامان جمعه و جماعات جهت تشديد نظارت ها انجام شده است.
وي با اشاره به اهميت ذبح بهداشتي دام و كارشكني برخي ها در اين زمينه گفت: در روز عيد قربان عده اي از افراد سودجو و فرصت طلب اقدام به كشتار و فروش دام هاي مشكوك در ميادين و چهار راه هاي بزرگ شهر تحت پوشش دام قرباني و نذري مي كنند.
وي بيان كرد: توصيه مي شود شهروندان دام هاي قرباني خود را در كشتارگاه دامي شهرستان يا در محل هاي تعيين شده از طرف شهرداري ها و در ضمن مشاوره با ماموران دامپزشكي ذبح كنند.
داهيم با اشاره به برخورد با خاطيان گفت: اكيپ هاي سيار كنترل بهداشتي شبكه هاي دامپزشكي با عوامل كشتار دام و عرضه و فروش گوشت در خارج از مراكز عرضه مجاز در روز عيد قربان برخورد قانوني مي كنند.
وي ادامه داد: ستاد اجرايي نظارت بر ذبح دام هاي قرباني مستقر در اداره كل دامپزشكي استان در روز عيد قربان آماده پاسخگويي به هم استاني هاست.
داهيم افزود: شماره تماس 32778701 و 32426848 شبكه دامپزشكي شهرستان اروميه از ساعت هفت صبح الي 13 بعد از ظهر آماده ارائه هرگونه راهنمايي و پاسخگويي به سوالات شهروندان است.
به گزارش ايرنا ذبح دام در منازل و معابر عمومي علاوه بر به مخاطره انداختن سلامت عمومي سبب ايجاد آلودگي هاي ثانويه در گوشت استحصالي و نيز ايجاد آلودگي هاي زيست محيطي در معابر عمومي و انتشار بيماري هاي مشترك بين انسان و دام مي شود.
كارشناسان دامپزشكي توصيه مي كنند به منظور پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي قابل انتقال از دام به انسان، گوشت دام قرباني 24 ساعت و آلايش خوراكي دام (دل، جگر و قلوه) 48 ساعت در دماي يخچال (صفر تا چهار درجه سانتيگراد) نگهداري و سپس نسبت به توزيع و مصرف آن اقدام شود.
7125/3072