۳۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۰۳
کد خبر: 83009131
T T
۰ نفر
پاكستان:با وجود همكاري شديدترين تحريم ها را تجربه كرديم

اسلام آباد - ايرنا - وزير امور خارجه پاكستان در خصوص روابط كشورش با آمريكا گفت: دولت پاكستان در حالي با شديدترين تحريم ها مواجه شد كه بيشترين همكاري را با متحدانش داشت.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از رسانه هاي پاكستان، 'شاه محمود قريشي' در سفر به شهر 'مولتان' و حضور در مراسم ترحيم يكي از اعضاي حزب تحرك انصاف (PTI)، با بيان وجود بي اعتمادي در روابط پاكستان و آمريكا، گفت: تاريخ روابط ديپلماتيك پاكستان و آمريكا، از سابقه طولاني برخوردار است ولي بايد اين را بگويم كه تحريم ها عليه كشور ما در زماني اعمال شد كه دولت اين كشور بيشترين همكاري را با متحدان انجام مي داد.
وي در خصوص سفر پيش روي 'مايك پمپئو' وزير امور خارجه آمريكا به پاكستان نيز گفت: وي در اين سفر نه تنها نظر و نگاه واشنگتن را با مقامات پاكستان در ميان مي گذارد، بلكه بايد ديدگاه هاي طرف مقابل را نيز بشنود.
وزير امور خارجه پاكستان در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه هيچكس قدرت اقتصادي، فناوري تكنولوژيكي و نظامي آمريكا را انكار نمي كند، اضافه كرد: ما هم همچون واشنگتن خواستار صلح در افغانستان هستيم.
قريشي اضافه كرد: پاكستان در جنگ عليه تروريسم، هزينه هاي فراوان جاني و مالي داده است ولي اين هزينه ها از سوي ايالات متحده آمريكا ناديده گرفته شده است.
وزير امور خارجه پاكستان همچنين در پاسخ به پرسشي در خصوص نقض آتش بش در خط كنترل مرزي با هند(LOC) گفت كه اين موارد به نفع هيچ كشوري نيست و بايد اقدامات اعتماد ساز براي تحقق آتش بس واقعي مورد توجه قرار گيرد.
قريشي در پاسخ به اين پرسش كه آيا راه حلي براي رفع مشكلات و تنش هاي دو كشور پاكستان و هند وجود دارد، اضافه كرد: دو كشور با مشكلاتي نظير كمبود آب، گسترش فقر و تغييرات آب و هوايي مواجهند كه بايد براي حل آنها چاره اي بينديشند.
وي بر لزوم حل مشكلات دوجانبه با هند و رفع تنش هاي سياسي به ويژه در موضوع كشمير تاكيد كرد.
وزير امور خارجه پاكستان همچنين در خصوص حاشيه هايي كه براي كاپيتان پيشين تيم ملي كريكت پس از سفر به پاكستان و حضور در آيين تحليف عمران خان نخست وزير اين كشور پيش آمده است، گفت: اين بازيكن مشهور تيم كريكت هندوستان به دعوت نخست وزير به پاكستان سفر كرد و پيش از خروج از كشور، از رفتار مردم پاكستان نسبت به خود در مدتي كه در اين كشور بود، تمجيد كرد.
وي تاكيد كرد: تعداد زيادي از مردم هند هستند كه اجراي سياست هاي همزيستي و دوستي با مردم پاكستان و حل تنش ها و مشكلات را خواستارند.
به گزارش ايرنا اين سخنان در حالي مطرح مي شود كه قائم مقام وزير امور خارجه آمريكا در امور آسياي مركزي و جنوبي از دولت جديد پاكستان خواست كه براي تحقق صلح و برقراري امنيت در افغانستان اقدامات بيشتري انجام دهد.
'آليس ولز' اخيرا در نشست خبري در واشنگتن با اشاره به سخنان اخير عمران خان نخست وزير جديد پاكستان در مورد ايجاد امنيت در افغانستان آن را اميدوار كننده توصيف كرد.
وي در سخنان خود، همچنين از دولت پاكستان خواسته است كه اقدامات شديد تري عليه گروه‌هاي تروريستي انجام داده، طالبان را بر ميز مذاكره بياورد يا به افغانستان برگرداند.
ولز با اعلام نگراني خود در خصوص پناهگاه هاي تروريست ها در پاكستان، تاكيد كرد امريكا با دولت جديد پاكستان همكاري مي كند.
اخيرا نيز 'هدر نائورت' سخنگوي وزارت خارجه آمريكا با انتشار پيام در توئيتر، با تبريك به 'عمران خان' نخست وزير جديد پاكستان، گفت كه واشنگتن در كنار دولت جديد اسلام آباد خواهد بود.
اين در حالي است كه واشنگتن با تكرار ادعاهاي ترامپ عليه پاكستان، سخنان عمران خان نخست وزير جديد اين كشور را اميدوار كننده توصيف مي كند.
دولت ترامپ در ادامه سياست فشار به اسلام آباد، گفته است كه به قطع همكاري هاي خود با پاكستان در بخش آموزش نظامي مصمم است و از سوي ديگر نيز، واشنگتن بر سر اعطاي كمك‌ مالي صندوق بين‌المللي پول به اسلام‌آباد مانع تراشي كرد.
يك مقام وزارت امور خارجه آمريكا نيز به تازگي در اين باره به رويترز گفت كه تعليق موثر پاكستان از برنامه بين المللي دولت ترامپ در بخش هاي آموزش نظامي سبب خواهد شد تا سهميه 66 افسر پاكستاني براي بهره مندي از اين برنامه كنار گذاشته شود.
همچنين رسانه هاي پاكستاني اعلام كردند كه روابط اسلام آباد و واشنگتن بار ديگر دچار تنش شده و دولت ترامپ حمله اي ديگر عليه روابط دو كشور انجام داده است.
آساق**6125**1049