۶ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۵۰
کد خبر: 83014759
T T
۰ نفر

27 طرح منابع طبیعی در همدان بهره برداری شد

۶ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۵۰
کد خبر: 83014759
27 طرح منابع طبیعی در همدان بهره برداری شد

همدان- ایرنا- مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: همزمان با هفته دولت 27 طرح در حوزه های آبخیزداری، جنگل، مرتع و بیابان زدایی در این استان بهره برداری شده است.

اسفندیار خزائی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان كرد: پنج طرح در كبودرآهنگ، چهار طرح در ‎همدان، چهار طرح در نهاوند، چهار طرح در ملایر، سه طرح در فامنین، 2 طرح در رزن، 2 طرح در تویسركان، 2 طرح در اسدآباد و یك طرح در رزن اجرایی شد.
وی افزود: برای اجرای این طرح ها 17 میلیارد و 823 میلیون ریال از محل منابع ملی و استانی هزینه شده است.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: هفت طرح مقابله با بیابان زایی و مدیریت مناطق بیابانی به وسعت 530 هكتار با 6 میلیارد و 645 میلیون ریال در شهرستان های همدان، فامنین، كبودرآهنگ و ملایر بهره برداری شد.
خزائی اضافه كرد: بیابان زایی یا بیابانی شدن پدیده ای است كه در اثر عملكرد نادرست انسان در طبیعت به ویژه با بهره برداری نادرست از مراتع و زمین های كشاورزی، استفاده بیش از حد سموم و كودشیمیایی، شخم اراضی در جهت شیب به وجود می آید.
وی بهره برداری بی رویه از سفره های زیر زمینی كه منجر به شوری آب و خاك می شود، چرای مفرط و بیش از حد از مراتع، استفاده بیش از حد از جنگل و تبدیل اراضی ملی به زمین های كشاورزی را از عوامل مهم بیابانزایی دانست.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: هشت طرح بهبود و اصلاح مراتع با اعتبار 288 میلیون ریال در 109 هكتار از اراضی این استان اجرا شد.
وی ساخت بندهای رسوبگیر، ایجاد كمربند حفاظتی، احیا و باز سازی معدن، توسعه جنگل با نهال با رویكرد صیانت از جنگل و بوته كاری را از دیگر طرح های بهره برداری شده برشمرد.
516 طرح عمرانی، با پنج هزار و 860 میلیارد ریال اعتبار همزمان با هفته دولت در نقاط مختلف این استان بهره برداری شد.
7526/2087