۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۳۵
کد خبر: 83018686
T T
۰ نفر
18گروه در جشنواره كهن «آواهای تنبور دالاهو» رقابت می كنند

كرمانشاه - ایرنا - مدیر اجرایی جشنواره كهن آواهای تنبور دالاهو گفت: در دومین سال برگزاری این جشنواره در كشور 183 هنرمند در قالب 18 گروه با هم رقابت می كنند.

علی شبستری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه این جشنواره در روستای «بان زلان» شهرستان دالاهو برگزار می شود، افزود: این جشنواره از روز جمعه 9 شهریور در 2 بخش تك نوازی و گروهی نوازی مقام های تنبور در كشور آغاز شده و امروز به پایان می رسد.
وی اظهار داشت: اساتید به نام موسیقی كشور از جمله كیهان كلهر، اردشیر كامكار، حسین علیزاده، علیرضا فیض بشی پور، كیخسرو پور ناظری و علی اكبر مرادی در این جشنواره نظارت و داوری می كنند كه نشانه اهمیت دادن آنان به موسیقی كهن ایرانی است.
شبستری، استان های حاضر در جشنواره تنبور را خرسان رضوی، خراسان شمالی، تهران، كرمان، آذربایجان غربی، لرستان، همدان، ایلام، كردستان و كرمانشاه ذكر كرد.
مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دالاهو در ادامه گفت: در جشنواره كهن آوای تنبور علاوه بر نواختن مقام های مختلف تنبور؛ موسیقی های كهن و اصیل كُردی مانند شمشال، دوزله، دیوان و هوره نیز به منظور تقویت و حفظ این گونه آواهای كهن اجرا می شود.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را شناسایی استعدادهای هنری و جلوگیری از موسیقی مبتذل زیر زمینی ذكر كرد.
شبستری قدمت ساز تنبور را بیش از هفت هزار سال دانست و گفت: تنبور قدیمی ترین سازی است كه در دنیا نواخته شده و همه باید تلاش كنیم كه حفظ شود.
وی از مسئولان استانداری كرمانشاه به خاطر حمایت از برگزاری این جشنواره قدردانی كرد و خواستار حمایت های بیشتر مسئولان ملی و استانی به این گونه جشنواره های فرهنگی و هنری شد.
روستای بان زلان سفلی با جمعیتی در حدود 200 تن از توابع بخش گهواره شهرستان دالاهو در حدود 100 كیلومتری غرب شهر كرمانشاه واقع شده است.
3209/3033