۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۲۱
کد خبر: 83019701
T T
۰ نفر

مشكلات ناوگان جاده ای در كانون توجه مسئولان

۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۲۱
کد خبر: 83019701
مشكلات ناوگان جاده ای در كانون توجه مسئولان

مشهد - ایرنا - صنعت حمل و نقل افزون بر اشتغالزایی از راه توزیع، صادرات و ترانزیت كالا و جا به جایی مسافر نقش مهمی در چرخه تولید و رونق گردشگری دارد، بنابراین با توجه به اهمیت این بخش مشكلات آن در كانون توجه مسئولان قرار دارد.

به گزارش ایرنا، 90 درصد حمل و نقل بار و مسافر در ایران با كار شبانه روزی بیش از 600 هزار راننده در 40 هزار كیلومتر شبكه راه های كشور انجام می شود.
همچنین 340 هزار نفر در عرصه حمل و نقل بار با كامیون و 80 هزار نفر نیز در حوزه جا به جایی مسافر فعالیت دارند كه در ماه های گذشته تلاش شد بخشی از خدمات درخواستی آنان اجابت و تامین شود.

* تردد روزانه هشت میلیون وسیله نقلیه در جاده ها
با توجه به رفت و آمد روزانه هشت میلیون وسیله نقلیه در جاده های ایران ارتقا و نوسازی زیرساخت های حوزه حمل و نقل ضروری است به طوری كه رئیس سازمان راهداری كشور در سفر به خراسان رضوی اعلام كرد كه 30 هزار كیلومتر از مجموع 40 هزار كیلومتر از جاده های اصلی به سبب تردد بالای وسایل نقلیه نیازمند تبدیل به آزادراه و بزرگراه است.
با این حال از آنجایی كه مساله ناوگان جاده ای به صورت مستقیم و لحظه ای بر روند جا به جایی كالا و مسافر تاثیرگذار است این موضوع در كانون توجه مسئولان این حوزه و حتی مقام های سیاسی و اقتصادی كشور قرار گرفته است.

* نام نویسی 700 هزار نفر برای بیمه تكمیلی رانندگان كامیون
رئیس سازمان راهداری كشور با اشاره به توجه این سازمان به مشكلات معیشتی و اقتصادی رانندگان در 45 روز گذشته، از برنامه ریزی برای بیمه تكمیلی 900 هزار نفر از آنان خبر داد و گفت: تاكنون 700 هزار نفر از رانندگان و همسران آنان برای استفاده از بیمه تكمیلی ثبت نام كرده اند، همچنین این سازمان به دنبال ارائه تسهیلات قرض الحسنه و كم بهره برای رانندگان است تا با تكیه بر اسناد بالادستی خدمات عرضه شده به آنان بهبود یابد.
عبدالهاشم حسن نیا افزود: 90 درصد بار و مسافر كشور در جاده ها حمل می شود كه در این زمینه مسئولیت سنگینی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.
وی به نقش تنظیم كننده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در روابط صاحب بار، شركت و رانندگان اشاره و بیان كرد: انباشت مشكلات رانندگان از یك سو و وضعیت سخت اقتصادی از سوی دیگر، اصلاح شرایط را زمان بر كرده است.

* ناوگان جاده ای ماهانه نیازمند 100 هزار حلقه لاستیك
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری كشور در زمینه تامین لوازم یدكی مورد نیاز رانندگان نیز گفت: ناوگان باربری و مسافربری جاده ای ایران با حدود 355 هزار دستگاه كامیون و اتوبوس ماهانه به تامین و توزیع حدود 100 هزار حلقه لاستیك نیاز دارد.
حسن نیا افزود: مشكل اصلی كامیونداران تامین لاستیك است لذا باید به فكر تامین آن در ماههای آینده باشیم.
او ادامه داد: برای تامین لاستیك مورد نیاز ناوگان حمل و نقل جاده ای ارز دولتی تخصیص یافته و باید از طریق تامین مواد اولیه یا نقدینگی ارزی صنایع داخلی را نیز به تولید لاستیك تشویق و از آن حمایت كرد.
وی گفت: راهداری دستگاه تامین كننده لاستیك نیست اما انجمنهای كامیونداران و رانندگان آمادگی دارند در صورت تامین ارز و همكاری دستگاههای مربوطه نسبت به واردات لاستیك اقدام كنند.

* 150 هزار كامیون و اتوبوس با عمر بالای 25 سال
رئیس سازمان راهداری كشور همچنین به افزایش قیمت قطعات یدكی اشاره و بیان كرد: حدود 150 هزار كامیون و اتوبوس در كشور بیش از 25 سال عمر دارند كه به دلیل استهلاك نیازمند تامین و تعویض لوازم یدكی هستند.
وی اظهار داشت: صنعت داخلی قادر به تولید بسیاری از لوازم یدكی مورد نیاز به ویژه قطعات پرمصرف است كه دستگاه های متولی باید برنامه ریزی های لازم برای حمایت از این تولیدكنندگان را انجام دهند.

* توزیع عادلانه بار خواسته اصلی كامیونداران
رئیس كانون انجمن های صنفی كارفرمایی كامیون داران خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: توزیع عادلانه بار در مراكز توزیع بار خواسته اصلی كامیونداران است و اگر این موضوع از ابتدا رفع می شد 90 درصد مشكلات صنف كامیون دار اكنون وجود نداشت.
رضا تیموری افزود: فرایند عرضه بار برای كامیون داران باید از یك كانال و از مسیر سالن اعلام بار انجام شود كه این امر در مشهد تا 10 روز پیش بسیار ضعیف انجام می شد.
وی اظهار داشت: مسئولان ذیربط تاكنون به نظم و انضباط در این بخش بها ندادند و از دل همین بی نظمی هرج مرج های موجود ایجاد شد.
رئیس كانون انجمن های صنفی كارفرمایی كامیون داران خراسان رضوی گفت: به علت این هرج و مرج كرایه واقعی به راننده پرداخت نمی شود لذا برخی به دنبال فراهم نشدن زیرساخت های لازم در زمینه اعلام بار در «سالن اعلام بار» هستند.
تیموری افزود: رانندگان با دریافت بار از طریق سالن اعلام بار و بدون واسطه دلال، دست كم 30 درصد بیشتر كرایه می گیرند زیرا در روش های دیگر عرضه بار، مبالغی باید به دلالان و واسطه ها بپردازند.

* بازار جوابگوی نیاز لاستیك ناوگان جاده ای نیست
رئیس كانون انجمن های صنفی كارفرمایی كامیون داران خراسان رضوی به گرانی لاستیك اشاره و بیان كرد: بازار جوابگوی نیاز فعلی كامیون داران نیست و اگر تا دو ماه دیگر این روند ادامه یابد با مشكل مواجه خواهیم شد.
تیموری مشكل دیگر این ناوگان را گران شدن لوازم یدكی ذكر و بیان كرد: قیمت برخی اقلام مانند روغن موتور در دو ماه 50 درصد افزایش داشته و افزایش قیمت ها در مقایسه با اسفند پارسال سرسام آور است.

* فرسودگی 40 درصد ناوگان جاده ای خراسان رضوی
مدیركل راهداری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: یكی از مشكلات ساختاری این حوزه فرسوده بودن 40درصد ناوگان حمل و نقل استان است كه علاوه بر تحمیل هزینه به مالك خودرو، زمان فعالیت ناوگان را كم كرده و اغلب بعد از هر سفر خودرو هفته ها در تعمیرگاه به سر می برد.
ابراهیم نصری افزود: این وضعیت موجب شده تعادل در عرضه ناوگان و بار به هم بخورد.

* ناهمخوانی نرخ و هزینه حمل بار
مدیركل راهداری خراسان رضوی با اشاره به ثبات قیمت حمل و افزایش هزینه ها اظهار داشت: نرخ حمل و نقل نظارتی و دستوری است اما هزینه ها رو به رشد است و این عدم همخوانی سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل كشور را ناكام گذاشته است.
نصری به فعالیت محدود و كم اثر شركت های حمل و نقل در كشور اشاره كرد و گفت: این مساله سبب شده است بار بیمه و خدمات اجتماعی رانندگان بر دوش دولت سنگینی كند و این قشر از خدمات شغلی و اجتماعی مناسب بهره مند نشوند.
نصری تاكید كرد: باید به برنامه ای كه پیش از این برای نوسازی ناوگان حمل و نقل و خارج كردن خودروهای فرسوده تهیه شده بود، عمل شود.
وی اظهار داشت: با خارج كردن یك خودرو سنگین فرسوده، دولت سالانه مبلغ قابل توجهی بابت یارانه سوخت صرفه جویی می كند كه این مبلغ می تواند به صورت بلاعوض برای تامین وسیله نقلیه جدید به خریدار خودرو تخصیص یابد.

* بهره برداری 3500 میلیارد ریال پروژه راهداری
دولت هزینه های بسیاری برای نگهداری از راه ها پرداخت می كند كه بهره برداری از سه هزار و 500 میلیارد ریال طرح راهداری كشور در هفته دولت از آن جمله است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: در طول هفته دولت سه هزار و 500 میلیارد ریال طرح های مربوط به حوزه راهداری در كشور مورد بهره برداری قرار گرفت.
حسن نیا افزود: این طرح ها در قالب روكش آسفالت جاده ها، افتتاح مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی، ساختمان های پلیس راه، روشنایی و بهسازی راه ها و پل ها در مناطق مختلف كشور اجرا شد.
وی اظهار داشت: وظیفه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، ارتقای كیفیت و رفت و آمد ایمن در جاده های كشور است و طرح های افتتاح شده نیز در همین چارچوب اجرا و بهره برداری شده است.

* خراسان رضوی نیازمند 10 هزار میلیارد ریال بودجه راهداری
مدیركل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی گفت: هزینه های نگهداری و ارتقای جاده های این استان در سال 95 حدود چهار هزار میلیارد ریال بود كه امسال با توجه به افزایش هزینه ها پیش بینی می شود این مبلغ به 10 هزار میلیارد ریال برسد.
نصری افزود: هر سال 20 درصد هزینه های ابلاغی تامین اعتبار می شود كه بخش كمتری از آن تخصیص می یابد، لذا اگر همه بودجه مصوب راهداری استان تخصیص یابد حدود 2 هزار میلیارد ریال برای نگهداری و ارتقای جاده های استان پرداخت می شود.
اكنون 760 شركت حمل و نقل كالای داخلی و بین المللی و شركت حمل و نقل مسافر در خراسان رضوی دایر و فعال است.
سال گذشته بیش از 30 میلیون تن بار توسط 40 هزار راننده با 37 هزار دستگاه وسیله نقلیه در حوزه حمل و نقل داخلی و بین المللی از خراسان رضوی جا به جا شد.
3221/6053
۰ نفر