بازرس کانون رانندگان: دلالی و فرسودگی ناوگان مشکل حمل و نقل کشور است

گناباد- ایرنا- بازرس عالی کانون رانندگان حمل و نقل بار کشور، دلال بازی و واسطه گری گسترده، هزینه های بسیار نگهداری و فرسودگی خودروها را از مشکلات مهم ناوگان حمل و نقل بار کشور عنوان کرد.

محمد علی میر روز پنجشنبه در آستانه ۲۶ آذر ماه روز ملی حمل و نقل طی گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه صنعت حمل و نقل مکمل سایر بخشها است و مشکلات این بخش سایر بخشها و صنوف، تولید و صنعت و معدن را هم تحت تاثیر قرار می دهد گفت: افزایش کرایه حمل و نقل در افزایش نرخ سایر کالاها نقش بسیار دارد و نیازمند نظارت و ساماندهی بیشتر از سوی مسوولان مربوطه است.

وی افزود: میانگین سن ناوگان حمل و نقل بار در کشور ۲۲ سال است و این ناوگان فرسوده از سالهای گذشته نوسازی نشده و مسوولان ذیربط باید با اتخاذ سیاستهای حمایتی و پرداخت تسهیلات مناسب از فعالان و دست اندکاران این بخش حمایت کنند.

بازرس عالی کانون رانندگان حمل و نقل بار کشور ادامه داد: به دلیل مشکلات متعدد بسیاری از رانندگان و مالکان ناوگان حمل و نقل بار از فعالیت در این بخش خارج شده و در سایر بخشها سرمایه گذاری و فعالیت می کنند.

وی گفت: افرادی که اکنون در این بخش فعالیت دارند، دارای سن زیاد و در آستانه بازنشستگی قرار دارند و رغبت به رانندگی در ناوگان حمل و نقل بار کاهش یافته است لذا اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد تا پنج سال آینده ناوگان حمل و نقل بار کشور با کمبود شدید و بحران راننده مواجه خواهد شد و این زنگ خطری برای این بخش به شمار می رود.

میر با بیان اینکه فعالیت دلالان موجب زیان و آسیب اقتصادی قابل توجهی به صنعت حمل و نقل در کشور شده است افزود: واسطه گری و وجود دلالهای متعدد علاوه بر مشکلات زیاد برای این بخش، موجب افزایش قیمت تمام شده انتقال کالاها و خدمات و به دنبال آن قیمت آنها در سطح بازار می‌شود.

رییس انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل بار گناباد ادامه داد: دلالان بدون آنکه مالیات پرداخت کنند با فعالیتهای غیر متعارف سودهای بسیاری کسب می کنند و در مقابل مشکلات بسیار برای رانندگان و ناوگان حمل و نقل بار ایجاد می‌کنند.

وی گفت: برخی معادن و شرکتهای باربری به نوعی خود شریک دلالها شده اند و با بارنامه های متعدد در افزایش هزینه های این بخش و تحمیل هزینه های اضافی بر دست اندرکاران و رانندگان ناوگان بار نقش مهمی دارند.

میر با بیان اینکه افزایش فعالیت دلالها در بخش جابه‌جایی کالا و بار علاوه بر رانندگان به شرکتهای حمل و نقل نیز زیانهای بسیار وارده کرده است افزود: دلالها تنها به دنبال صرفه اقتصادی و سودهای هنگفت خود هستند و بخش حمل و نقل گناباد با آنکه از نظر تعداد وسایل نقلیه سنگین قطب این بخش در استان خراسان رضوی و از نقاط بسیار مستعد کشور به شمار می رود ولی به دلیل سوء استفاده واسطه ها با تنگناها و ضرر و زیان اقتصادی فراوان دست به گریبان شده است.

وی ادامه داد: به دلیل دور بودن گناباد از بازارهای مصرف، فعالان این بخش در شهرستان با مشکلات بیشتری نسبت به سایر نقاط کشور مواجه و نیازمند یاری مسوولان ذیربط هستند.

رییس انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل بار گناباد با اشاره به ایجاد پایانه منطقه ای بار و کالا در این شهرستان طی آینده نزدیک گفت: ۴۰ هزار متر زمین مورد نیاز آن تامین شده و مقدمات ساخت این پایانه که مجهز به سامانه هوشمند سازماندهی انتقال بار خواهد بود، در آینده نزدیک آغاز می شود.

وی افزود: با وجود افزایش هزینه های نگهداری و استهلاک ناوگان حمل و نقل بار، کرایه های این بخش در یک سال گذشته افزایش نیافته است.

میر ادامه داد: فعالان این بخش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از جمله طی دوران دفاع مقدس در هر جا به حضور آنان نیاز بوده به رسالت خطیر خود عمل کردند و از مصادیق بارز آن لبیک به ندای امام خمینی (ره) و اقدام جهادی در تخلیه و انتقال بار از بنادر به سایر نقاط کشور در ۲۶ آذر ۱۳۶۱ است.

در تاریخ تحولات صنعت حمل و نقل کشور، روزهای سرنوشت سازی بوده اند که نقشی تعیین کننده در انسجام شبکه حمل و نقل داشته اند و ۲۶ آذر ماه سال ۱۳۶۱، از شمار چنین روزهایی است. در این روز و در بحبوحه جنگ تحمیلی، حدود ۱۰۰ کشتی حامل کالا در بنادر جنوبی کشور، در انتظار تخلیه بار بودند و بروز بحران ناشی از اتمام ذخیره کالاهای اساسی در کشور، تهدید کشتی های منتظر از سوی عراق و نیز شمول بیمه های جنگی، نگرانی هایی را برای مسوولان فراهم آورده بود.

در همین روزها بنیانگذار فقید انقلاب در پیام تاریخی، کامیونداران کشور را به مشارکت در تخلیه هر چه سریع تر کشتی ها فراخواندند.

به دنبال فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر تخلیه کشتی های منتظر در بندرهای جنوبی کشور، ایران زمین شاهد بسیج عمومی کامیونداران گردید و صحنه های کم نظیر از فداکاری، ایثار و تلاش شبانه روزی به ثبت رسید و این روز را در تاریخ کشور در یادها ماندگار ساخت و رانندگان با وجود مخاطرات ناشی از جنگ از نقاط مختلف کشور رهسپار بنادر جنوبی شدند و کالاها را به نقاط مختلف منتقل کردند.

به پیشنهاد وزارت راه و ترابری وقت در سال ۱۳۷۶ با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور ۲۶ آذر به عنوان روز ملی حمل و نقل نامگذاری شد.

شهرستانهای گناباد و بجستان با برخورداری از حدود چهار هزار دستگاه خودرو سنگین در قالب ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و ۲۰ هزار نفر فعال در این بخش بزرگترین ناوگان حمل و نقل را در خراسان رضوی دارد.

شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۷۸ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha