۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۰۵
کد خبر: 83020246
T T
۰ نفر
جمع آوري بهينه پسماند در قم 40 ميليارد تومان صرفه جويي دارد

قم - ايرنا - رئيس شوراي اسلامي شهر قم، گفت: همكاري مردم اين شهر با متوليان مديريت شهري براي جمع آوري يك روز در ميان پسماند مي تواند سالانه 40 ميليارد تومان صرفه جويي مالي در پي داشته باشد.

به گزارش ايرنا، عبدالله جلالي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: اگر مردم در زمينه مديريت پسماند و نظافت شهري با شهرداري همكاري لازم را داشته باشند، مي توان 40 ميليارد تومان اعتبار اين بخش را در ساير حوزه هاي خدمت رساني به شهروندان هزينه كرد و رضايت اجتماعي از مديريت شهر قم را افزايش داد.
وي با اشاره به اين كه نظافت و جمع آوري پسماند از سطح شهر بسيار هزينه بر است، بيان كرد: در مورد اين تصميم جلسه هاي كارشناسي لازم با صاحب نظران برگزار شده و تحقق آن با همكاري مردم قابل انجام است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با ارائه گزارشي از عملكرد شوراي اسلامي شهر قم در طول يك سال گذشته، گفت: شوراي پنجم در نخستين اولويت، خود را امين مردم مي داند و در تصميم گيري هاي خود به طور حتم به نظرهاي شهروندان توجه لازم را دارد.
جلالي ادامه داد: با وجود مشكل هاي مالي و كاهش درآمدهاي مديريت شهري تاكنون هيچ طرحي در قم بدون دليل متوقف نشده و حتي طرح هاي جديد نيز در سطح شهر در حال انجام است.
وي با اشاره به اين كه با وجود تفاوت ديدگاه ها اعضا، آرامش در محيط كار شوراي اسلامي شهر قم حاكم است، بيان كرد: شوراي پنجم با رويكرد شفافيت بخشي به تصميم هاي خود، در كمترين زمان ممكن به طرح هاي مورد نظر رسيدگي مي كند و به دنبال بستري مناسب در فضاي مجازي است تا به سرعت اين تصميم ها و مصوبه ها را به اطلاع شهروندان برساند.
وي ادامه داد: به دليل اقدام هاي كارشناسي مناسبي كه بر روي لوايح صورت مي گيرد، سال گذشته در مجموعه لوايح شورا، تنها سه طرح در شوراي حل اختلاف رد و از دستور كار شورا خارج شد.
رئيس شوراي اسلامي شهر قم گفت: اين شورا همكاري هاي خوبي با مجلس شوراي اسلامي براي قانون گذاري مطلوب در حوزه مديريت شهري دارد و در خصوص تصويب طرح جامع مديريت شهري، ارزش افزوده و درآمد پايدار شهرداري ها، نظرات خود را ارائه كرده است.
وي بيان كرد: يكي از مشكل هايي كه امسال براي مديريت شهري اتفاق افتاد، قطع درآمد شهرداري ها از عوارض سوخت بود كه در روند فعاليت هاي شهرداري تاثير گذار است و اميدواريم با پيگيري هاي انجام شده اين مشكل در سطح ملي برطرف شود.
وي با اشاره به اين كه برخي اقدام هاي صورت گرفته در مديريت شهري قم كم نظير است، ادامه داد: در سال جاري طرح مهم بلوار آيت الله بروجردي با تلاش فراوان شهرداري و مسئولان استان قم به بهره برداري رسيد و مورد استفاده مردم قرار گرفت اما از نظر تبليغاتي حق آن ادا نشد كه بايد در اين زمينه فعاليت هاي بيشتري براي آگاهي مردم از اهميت طرح هايي كه به بهره برداري مي رسد، انجام شود.
بلوار آيت الله بروجردي كه مرداد ماه امسال به بهره برداري رسيد، با ايجاد دسترسي جديد از شهر قم به شهرك پرديسان، آن را از حالت بن بست خارج مي كند و ترافيك بلوار غدير را كاهش مي دهد.
جلالي گفت: براي انجام كارهاي تحقيقاتي حوزه مديريت شهري قم آماده همكاري با دانشگاه ها و نهادهاي علمي براي انجام طرح هاي پژوهشي هستيم و حمايت هاي لازم را از پايان نامه ها و رساله هاي دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكتري كه در اين زمينه باشد به عمل خواهيم آورد.
وي همچنين به اهميت وجود انضباط مالي در روند مديريت شهري اشاره كرد و افزود: شهرداري به عنوان يكي از مهمترين نهادهاي خدمت رسان به مردم بايد داراي عملكرد مالي شفاف باشد و در اين زمينه روند بودجه ريزي و هزينه هاي شهرداري قم و سازمان هاي وابسته به آن دقيق و مشخص است.
وي ادامه داد: بر اساس قانون هر تصميمي در حوزه مديريت شهري بدون نظر شوراي اسلامي شهر و تصويب اعضاي آن، قابل اجرا نيست و در اين زمينه شوراي اسلامي شهر قم نهايت تلاش خود را براي دفاع از حقوق شهروندان انجام مي دهد.
رئيس شوراي اسلامي شهر قم گفت: برآيند رضايت مردم از عملكرد شوراي پنجم قابل قبول است و اين كه گفته مي شود قم در حوزه مديريت شهري در مسير توسعه و تحول قرار گرفته، واقعيتي است كه شهروندان آن را در سطح شهر مشاهده مي كنند.
وي افزود: روند احيا و نوسازي بافت فرسوده در قم كند است، البته اين بخش اختصاص به مديريت شهري و شهرداري ندارد و موضوعي بين بخشي است، دولت در اين زمينه سياست هايي را ابلاغ كرده است كه بايد در ستاد عالي بازآفريني دنبال شود.
وي ادامه داد: اين مساله بايد به صورت ملي در قم پيگيري شود و مديريت شهري آمادگي لازم را براي احياي بافت فرسوده را دارد.
حدود 65 درصد جمعيت شهر قم در بافت هاي ناكارآمد شهري ساكن هستند؛ مساحت كل شهر قم 12 هزار و 900 هكتار است كه از اين ميزان بيش از 4 هزار هكتار، بافت ناكارآمد شهري مي باشد.
جلالي گفت: بحث ساماندهي اصناف مزاحم شهري و اجراي طرح هوشمند سازي مديريت شهري قم از ديگر طرح هايي است كه در شوراي پنجم مورد توجه اعضا قرار گرفت.
وي بيان كرد: اجراي طرح پياده رو سازي در اطراف حرم مطهر و خيابان ارم از جمله طرح هايي بود كه در سال گذشته به اتمام رسيد و توانست آرامش خوبي را در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) ايجاد كند، شوراي پنجم با حمايت مسئولان استان اين طرح را در مسير باقي مانده خيابان ارم و همچنين خيابان انقلاب اسلامي، ادامه مي دهد.
وي ادامه داد: البته در اين ميان پروژه هاي متوقف شده اي همچون مونوريل نيز در حوزه مديريت شهري قم وجود دارد كه بايد به سرعت تعيين تكليف شود.
اجراي طرح مونوريل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد كه مرحله نخست اين طرح به طول 6.8 كيلومتر از پارك سوار شمالي قم تا مصلاي قدس مي باشد.
رئيس شوراي اسلامي شهر قم، گفت: در خصوص مترو قم هيچ گونه نگراني در مورد اجراي طرح وجود ندارد و مساله تنها بر سر روند تامين مالي آن است كه در اين زمينه نيز 300 ميليارد تومان از طريق مديريت شهري قم اختصاص يافته و نياز است تا ساير بخش هم به تعهدات خود در اين زمينه عمل كنند تا فاز نخست مترو بر اساس پيش بيني هاي انجام شده آماده بهره برداري شود.
طرح متروي قم نيز قرار است غربي ترين نقطه شهر را به شرقي ترين نقطه متصل كند، خط A مترو قم 14.8 كيلومتر است و داراي 14 ايستگاه شامل ايستگاه هاي جمكران، ميدان بقيه الله، ميدان وليعصر(عج)، زاويه، ميدان پليس، شهيد روحاني، چهل اختران، خيابان عمارياسر، ميدان مطهري، ميدان سعيدي، ميدان معصوميه، خيابان مطهري، ميدان كشاورز و قلعه كامكار مي باشد.
وي همچنين در خصوص برگزاري جلسه هاي شوراي اسلامي شهر قم بيان كرد: در طول يك سال گذشته شوراي پنجم 60 جلسه علني، رسمي و فوق العاده تشكيل داد.
وي ادامه داد: به غير از جلسات رسمي شورا هر كدام از كميسيون هاي تخصصي نيز به طور ميانگين 50 جلسه با حضور اعضاي خود تشكيل دادند و در نهايت 269 لايحه را به صحن علني شورا آوردند.
جلالي با اشاره به اين كه اعضاي شوراي شهر هم در محل شورا وهم در خارج از آن با مردم، ملاقات عمومي دارند، گفت: در اين مدت شوراي اسلامي شهر قم به سه هزار و 840 مورد نامه و درخواست مردمي نيز رسيدگي كرد.
وي با بيان اين كه شوراي پنجم در تنظيم لوايح خود موفق عمل كرده است، افزود: از مجموع 269 لايحه تصويب شده در صحن علني شورا 19 لايحه در كميته تطبيق فرمانداري رد شد كه از اين تعداد شورا به اجراي 18 لايحه اصرار داشت، كه در نهايت شوراي حل اختلاف در 15 مورد راي به نفع شورا داد و تنها سه لايحه شورا رد شد كه آن ها نيز تاثيري در روند فعاليت هاي مديريت شهري نداشته است.
وي با اشاره به اين كه هر كدام از كميسيون هاي تخصصي به خوبي وظايف خود را انجام مي دهند، ادامه داد: در كميسيون هاي شوراي شهر انجام بسياري از طرح هاي عمراني همچون احداث شهربازي در بوستان غدير، بازگشايي بلوار كارگر، اجراي ادامه بلوار فردوسي، برداشتن ديوار حائل شهرقائم، افزايش فضاي سبز، كمك به تجهيز مساجد، ساماندهي مسير دسترسي كوه خضر نبي، ايجاد مجتمع تجاري در بلوار روحاني، نوسازي ناوگان اتوبوس راني با 13 ميليارد تومان اعتبار و سرمايه گذاري كلان در بلوار پيامبر اعظم (ص) به عنوان مسير فيروزه اي مورد توجه است.
7405/ 6133/