۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱:۲۴
کد خبر: 83020750
T T
۰ نفر
وزير خارجه پاكستان: پول هاي واشنگتن به ما بابت كمك نبوده است

اسلام آباد - ايرنا - وزير امور خارجه پاكستان در واكنش به قطع كمك 300 ميليون دلاري آمريكا به كشورش، گفت كه اين پول ها نه بابت كمك به پاكستان بلكه بابت هزينه هاي صرف شده از سوي كشورمان در جنگ عليه تروريسم پرداخت شده است.

به گزارش بامداد دوشنبه ايرنا، وزارت دفاع آمريكا روز شنبه با انتقاد از آنچه كه عدم همراهي پاكستان با راهبرد آمريكا در منطقه خواند، بسته حمايتي 300 ميليون دلاري اختصاص يافته به اين كشور را لغو كرد.
وزير امور خارجه پاكستان روز يكشنبه در جمع خبرنگاران در واكنش به اين اقدام واشنگتن گفت كه مبلغ 300 ميليون دلار، نه بابت كمك به اين كشور كه بازپرداخت هزينه هاي پاكستان در جنگ عليه تروريسم بوده است.
«شاه محمود قريشي» همچنين با بيان سفر هفته جاري مايك پمپئو وزير امور خارجه ايالات متحده آمريكا به اسلام آباد، گفت كه در اين سفر تلاش مي كنيم كه با توجه به اصول احترام و درك متقابل، با طرف آمريكايي در خصوص موضوعات دوجانبه گفت و گو كنيم.
روابط آمريكا - پاكستان از زمان روي كار آمدن ترامپ به شدت افت كرده است. وي بارها پاكستان را به پناه دادن به تروريست ها متهم كرده است.
اسلام‌آباد اما اين اتهام‌ها را نپذيرفته است و ادعاي حمايت از جنگ 17 ساله در افغانستان را رد مي‌كند.
خبرگزاري رويترز نيز به نقل از منابع آگاه نوشته است كه «جيمز متيس» وزير دفاع آمريكا در ماه‌هاي گذشته اجازه داشته كمك‌هاي مالي به پاكستان را از سر بگيرد، اما از اين كار خودداري كرده است.
با احتساب بسته لغو شده امروز، مجموع مبلغي كه آمريكا به پاكستان اختصاص داده، اما از پرداخت آن منصرف شده است، به 800 ميليون دلار مي رسد.
اقدام روز شنبه دولت ترامپ پس از آن صورت مي گيرد كه اين دولت كمك هاي مالي خود به آژانس امداد رساني سازمان ملل به آوارگان فلسطيني (آنروا) را نيز قطع كرده بود.
شاه محمود قريشي دربخش ديگري از سخنانش در مورد اخباري كه در خصوص تماس تلفني رئيس جمهوري فرانسه در رسانه هاي اين كشور منتشر شده بود نيز گفت كه اين تماس- دوشنبه-دوازدهم شهريورماه برقرار مي شود.
نخست وزير پاكستان كه نهم شهريورماه، گرم صحبت و تبادل نظر با جمعي از روزنامه نگاران و مجريان ارشد شبكه هاي تلويزيوني اين كشور بود، تماس تلفني از سوي رئيس جمهوري فرانسه را براي دو بار به تعويق انداخت.
«عمران خان» نخست وزير پاكستان با جمعي از روزنامه نگاران نام آشنا و مجريان ارشد شبكه هاي خبري اين كشور نشست ويژه داشت و حين سخنراني وي رئيس جمهوري فرانسه براي گفت و گو با عمران خان تماس گرفت كه متعاقب آن عمران خان گفت كه بعدا گفت وگو انجام شود.
پس از چند لحظه دوباره از سوي امانوئل مكرون تماس برقرار شد كه عمران خان براي دومين بار نيز اين تماس را به تعويق انداخت.
البته زمان اين تماس تلفني طي شده بود اما چون عمران خان گرم صحبت با اصحاب رسانه اي كشورش بود از مقامات ارشد وزارت امور خارجه پاكستان خواست تا زمان گفت وگوي تلفني با مكرون را تغيير دهند.
آساق**6125**3404