۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۱
کد خبر: 83022171
T T
۰ نفر

بازی های آسیایی، كارنامه ورزش فارس و چشم انداز 2022

۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۱
کد خبر: 83022171
بازی های آسیایی، كارنامه ورزش فارس و چشم انداز 2022

شیراز - ایرنا - مهمترین رویداد ورزشی قاره كهن در حالی به پایان رسید كه 13 ورزشكار شركت كننده از استان فارس 6 مدال انفرادی و تیمی در این رقابت ها به دست آوردند.

به گزارش ایرنا، كسب یك مدال طلا و یك برنز در رشته كشتی فرنگی، 2 طلا، یك نقره و یك برنز تیمی در كبدی و بسكتبال در بازی های آسیایی جاكارتا نشان می دهد كه در مقایسه با بازی های آسیایی 2014 اینچئون كره جنوبی نتیجه موفق تری به دست آمده است.
براساس برنامه اداره كل ورزش و جوانان فارس كه حدود چهارسال پیش بعد از تصدی این مسئولیت توسط حیدرعلی كامیاب ترسیم شد، همه نگاه ها در این برنامه به بازی های آسیایی 2018 جاكارتا و رقابت های المپیك 2020 ژاپن بوده است.
ارتقای كمی و كیفی حضور ورزشكاران فارس در جاكارتا نسبت به دوره گذشته این بازی ها در سال 2014 اینچئون كره جنوبی كه در آن ورزشكاران فارس با 6 شركت كننده تنها یك مدال نقره تیمی در رشته كبدی به دست آوردند از اهداف برنامه چهارساله ورزش فارس بود.
در برنامه چهار ساله این اداره كل حضور 15 ورزشكار و كسب بیشترین مدال در بازی های آسیایی 2018 گنجانده شده بود كه حضور 13 ورزشكار و كسب 6 مدال در جاكارتا نشان از موفقیت در این برنامه ریزی دارد.
با این وجود، باید با توجه به ظرفیت ها تلاش كرد تا افتخارهای بیشتری نصیب ورزش فارس شود و غرور ناشی از كسب 6 مدال، آفتی بر دامان ورزش استان نشود.
** نگاهی به كارنامه ورزشكاران فارس در جاكارتا
حبیب رنجبر و مهران ستار در رشته جوجیتسو، محمدعلی و محمدرضا گرایی در كشتی فرنگی، سعیده جعفری و راحله نادری در كبدی، فرزاد رستمی و علی رحیمی در هندبال، سعیدرضا كیخا در ژیمناستیك و فرانك پرتو آذر در رشته دوچرخه سواری و محمد بهروز كارگران، محمد حسن زاده در بسكتبال پنج نفره و علی الله وردی در بسكتبال سه نفره 13 ورزشكار استان فارس بودند كه در بازی‌های آسیایی 2018 جاكارتا حضور داشتند.
در این رقابت ها، محمد علی گرایی در كشتی فرنگی مدال طلا گرفت و برادرش محمد رضا در همین رشته مدال برنز را از آن خود كرد.
سعیده جعفری و راحله نادری، دیگر ورزشكاران شركت كننده از فارس بودند كه مدال پُر افتخار تیمی طلا را در ورزش كبدی بانوان كسب كردند.
علی الله وردی از فارس در رشته بسكتبال سه نفره نیز مدال برنز تیمی را بر گردن آویخت و محمد حسن زاده دیگر ورزشكار این استان در بسكتبال پنج نفره مدال نقره گرفت.
سعیدرضا كیخا ورزشكار شیرازی كه امید زیادی برای كسب مدال در خرك حلقه داشت سرانجام به عنوان چهارمی بسنده كرد.
فرانك پرتو آذر، بانوی دوچرخه سوار شیرازی كه از امیدهای كسب مدال طلا بود هنگام مسابقه، زنجیر چرخش پاره شد و با پنج دقیقه تاخیر و با مقاومت توانست به مقام چهارم دست یابد.
حبیب رنجبر و مهران ستار در رشته جوجیتسو دیگر ورزشكاران فارس بودند كه نتوانستند مقامی كسب كنند و از دور مسابقات حذف شدند و در تنیس هم محمد بهروز كارگران، حذف شد.
تیم ملی هندبال ایران نیز با فرزاد رستمی و علی رحیمی از استان فارس به مقام پنجم آسیا دست یافت.
بدین ترتیب، كاروان ورزشی فارس متشكل از 13 نفر در این بازی ها موفق شدند در مجموع رقابت های تیمی و انفرادی، سه مدال طلا، یك نقره و 2 برنز كسب كنند.
محمد علی چمیانی از شیراز به عنوان مربی تیم ملی كشتی فرنگی در این رقابت ها حضور داشت و فاطمه اسد پور از شیراز هم سرمربی تیم ملی تكواندو بانوان را در بازی های آسیایی بر عهده داشت.
مهدی منظری داور شیرازی هم قضاوت چندین دیدار از رقابت های سپك تاكرا در بازی های آسیا را برعهده داشت.
همچنین، عباس رضایی، رئیس هیات كبدی استان فارس به عنوان نماینده فدراسیون در بازی های آسیایی حضور داشت.
** شانس مدال آوری در ورزش های انفرادی
ملاك ارزیابی ورزش هر كشور در كسب موفقیت در بازی های آسیایی و المپیك ها است و بر همین اساس هم فدراسیون ها و هیات های ورزشی نیز ارزیابی می شوند.
دربحث ورزش انفرادی كه جذابیت خاص خود دارد و بازی های آسیایی بر پایه همین اساس بنیان گذاری شده و مدال های تیمی را معادل یك مدال انفرادی محاسبه می كنند، نشان دهنده این است كه نگاه به این رویداد مهم مانند المپیك بیشتر به رشته های انفرادی است.
به همین دلیل هم در هر دوره از این رقابت ها شاهد روی كار آمدن ورزش های انفرادی جدیدی همچون پنجاك سیلاك ( یك نوع ورزش رزمی ) هستیم كه 15 مدال دارد.
در بازی های آسیایی در ورزش انفرادی سن مطرح نیست از این رو شاهد حضور فردی با 78 سال سن از كشور میزبان بودیم كه مدال برنز رشته كارت هم كسب كرد.
** انقلاب در زیرساخت ها، اكنون نوبت ورزش قهرمانی است
سه هزار و 568 مدال در 40 رشته ورزشی در رقابت های جاكارتا توزیع شد و با توجه به ظرفیت های موجود در فارس بنظر می رسد كه باید در برنامه ریزی برای بازی های آسیایی 2022 چین تجدید نظر شود تا هم از نظر كیفی و هم از نظر كمی نتایج بهتری كسب شود.
رشته های تیرو كمان، ژیمناستیك، جودو، تكواندو، كشتی، دو و میدانی، كاراته، ورزش های رزمی كه شامل چندین رشته است و شنا بیشترین سهمیه مدال در بازی های آسیایی نسبت به دیگر رشته ها دارد كه استان فارس باید روی این رشته ها كه بیشترین ظرفیت و بیشترین ورزشكار سازمان یافته و مستعد دارد، هم در رده بانوان و هم در رده آقایان سرمایه گذاری كند.
هم اینك كه استان فارس در دولت تدبیر و امید در امر تهیه زیر ساخت های ورزشی حركتی انقلابی داشته است، انتظار است در توسعه ورزش قهرمانی هم باید یك دگرگونی اساسی بوجود آورد و رشته های مدال آور باید از حالت سنتی خارج شود و به سمت علم روز با تغییر در ساختار هیات ها به ویژه در راس هرم آن اقدام و تعارفات كنار گذاشته شود.
** غایبان بزرگ جاكارتا
با وجود موفقیت نسبی ورزش فارس نسبت به دوره گذشته بازی های آسیایی، فعالان حوزه ورزش استان بر این باور هستند كه این موفقیت ها گویای همه ظرفیت های ورزش فارس نیست و باید نگاهی تحول گرا به این موضوع مهم در 'ورزش قهرمانی' داشته باشیم، چرا كه فارس با وجود ظرفیت های برجسته در برخی رشته ها، نماینده ای در جاكارتا نداشت.
ورزشكاران شنا استان فارس از جمله غایبان بزرگ بازی های آسیایی 2018 بودند و این در حالی است كه این استان از استخر استاندارد و وجود شناگران مستعد برخوردار است. با وجود آن كه یك ورزشكار اهل شیراز در راس كادر فنی تیم ملی شنا است اما چند سالی است كه فارس در سطح تیم ملی شناگر ندارد و دیگر نامی از حسین زاده ها، كریم زادگان ها، جلالی ها و پیروانی ها نیست و این رشته نیاز به خانه تكانی دارد.
دو و میدانی جذاب ترین رشته ورزشی در المپیك ها و بازی های آسیایی است كه نیاز به كسب ركورد ورودی دارد و همین امر موجب شده كار برای ورزشكاران فارس كه اتفاقا افراد مستعدی هستند سخت شود اما این كار شدنی است و باید بیشتر سرمایه گذاری شود.
ژیمناستیك كه از ورزش های پایه است و فارس در این زمینه سابقه خوبی داشته است، چندین سال است كه با نام سعید رضا كیخا جولان می دهند كه این ورزشكار هم در 2 دوره این بازی ها نتوانسته است مدال كسب كند از این رو نیاز به تحول اساسی دارد چرا كه كیخاها در این استان زیاد هستند. البته ورزش ژیمناستیك در این مسیر، نیازمند وسایل استاندارد از جمله وسیله خرك نیز هست.
در كاراته، جودو، ووشو، جوجیتسو و رزمی نیز استان فارس برغم اینكه ورزشكاران مستعد بیشماری دارد اما در تاریخ این بازی ها تنها محمد رضا رودكی در رشته جودو در سال 2010 یك نشان نقره و یك برنز كسب كرد و پس از آن جودو به خواب رفت.
زمانی هم كه مهدی فتحی، وحید بنا و برادرش شادروان حسین بنا ظهور كردند و مدال هم در رده جوانان و نوجوانان آسیا كسب كردند آنها هم به بوته فراموشی سپرده شدند كه باید فكری اساسی كرد و بر روی شهرستان های، فسا و استهبان كه منبع وجود استعداد های جودو است سرمایه گذاری كنیم و حتی اكادمی این رشته را تاسیس نماییم.
رشته دوچرخه سواری نیز از دیگر ورزش هایی است كه هم در رده آقایان و به ویژه در رده بانوان ورزشكاران خوبی دارد اما كمبود وسایل حرفه ای و اختلاف نظر ورزشكاران با هیات موجب شده كه در جایی كه باید ورزشكاران این رشته نتیجه بگیرند، نتیجه نگیرند. در بازی های آسیایی جاكارتا، به ناگاه زنجیره دوچرخه فرانك پرتو آذر دچار مشكل فنی شد و دستش از مدال محروم می شود.
فاطمه یوسفی، فرزاد خدایاری و فرانك پرتو آذر و چندین ورزشكار مستعد در رشته دوچرخه سواری در فارس وجود دارند كه باید نگاه حرفه ای تر به این موضوع شود و با كنار گذاشتن اختلافات شاهد درخشش این ورزشكاران در بازیهای اسیایی 2022 چین و المپیك 2020 ژاپن باشیم.
در ورزش تیمی هم مانند هندبال رشد خوبی داشته است و حضور 2 بازیكن از فارس در بازی های آسیایی و كسب مقام پنجم نشان از این است كه در این رشته تیمی خوب كار شده و در رده بانوان هم با وجود تیم شهید چمران لارستان می توان امیدوار به آینده بود.
فوتبال ورزش پر طرفدار ایران سال هاست كه استان فارس در سطح ملی بازیكن ندارد و نیاز به تحول اساسی دارد و والیبال هم به ویژه در رده آقایان باید دگرگون شود و در بسكتبال سه نفره و پنج نفره هم اگرچه دو بازیكن در بازی های آسیایی از فارس مدال نقره و برنز كسب كردند اما ظرفیت این رشته نیز بسیار بالاتر از این حد است و در ورزش كبدی هم نباید در خواب شیرین 2 نشان طلای كسب شده توسط بانوان فرو رویم چرا كه حفظ این مدال ها بسیار سخت است.
علاوه بر این رشته هایی كه نام برده شد بیش از 30 رشته دیگر نیز فعال است كه می توانند در میادین مختلف افتخار كسب كنند اما این رشته ها نیاز به تحول دارد و همانگونه كه در زیر ساخت ها انقلاب شد در ورزش قهرمانی هم با استفاده از بهترین ها در راس هرم و كادر هیات ها و سرمایه گذاری بیشتر می توان در اینده امیدوار شد كه هم در المپیك و هم در بازی های آسیایی نتایج درخشانی حتی بیشتر از جاكارتا كسب نماییم.
** لزوم برنامه ریزی برای استمرار موفقیت در كشتی
كشتی فرنگی از دیگر رشته هایی است كه فارس ظرفیت های زیادی دارد كه در آن نوروزی ها،گرایی ها و ریحانی ها نیز زیاد هستند و باید در این رشته هم كاری كنیم كه بصورت جرقه نباشد چرا كه فارس در یك مقطع در سال 2006 پس از اینكه ریحانی برنز كسب كرد، در سال 2010 نوروزی طلا گرفت، پس از این نیز هشت سال طول كشید تا برادران گرایی ظهور كردند و یك نشان طلا و یك برنز به ارمغان آوردند.
باید روند موفقیت كشتی فرنگی در فارس تداوم داشته باشد و در دوره بعدی در سال 2022 چین هم تعداد كشتی گیران و هم تعداد مدال ها افزایش یابد كه برای تحقق این امر نیاز به سرمایه گذاری بیشتری در امر قهرمانی دارد چرا كه زیر ساخت های این رشته نیز وجود دارد.
** سهم فارس از مدال های بازی های آسیایی گذشته
شریف دلارام، نخستین ورزشكار استان فارس بود كه در هفتمین دوره بازی های آسیایی 1974تهران در رشته بوكس موفق به كسب نشان طلا، قبل از انقلاب اسلامی شد.
پس از انقلاب اسلامی نیز در شانزدهمین دوره بازی های آسیایی كه در سال 2010 در گوانژو چین برگزار شد، امید نوروزی از شیراز پس از 36 سال در رشته كشتی فرنگی و در وزن 60 كیلوگرم مدال طلا را بر گردن آویخت تا دومین ورزشكار طلایی استان فارس در بازی های آسیایی پس از شریف دلارام باشد.
حمید ریحانی، دیگر ورزشكار استان فارس است كه در رشته كشتی فرنگی توانسته در بازی های آسیایی 2006 دوحه قطر به نشان برنز دست یابد.
هجدهمین دوره بازی های آسیایی 2018 جاكارتا 27 مرداد آغاز شد و 11 شهریور ماه جاری در 40 رشته و با حضور بیش از 11 هزار ورزشكار از 45 كشور آسیایی در شهر جاكارتا پایتخت كشور اندونزی، پالمبانگ و هفت شهر در حومه جاكارتا پایان یافت .
كاروان اعزامی ایران با 280 ورزشكار مرد، 98 ورزشكار زن و در مجموع 378 ورزشكار در 42 رشته ورزشی راهی این دوره از بازی ها در جاكارتا شد.
ورزشكاران ایرانی در هفدهمین دوره این بازی ها كه در شهر اینچئون كره جنوبی برگزار شد با 276 ورزشكار در 22 رشته با كسب 21 نشان طلا، 18 نقره و 18برنز به مقام پنجم آسیا دست یافتند.
بهترین مقامی كه ورزشكاران ایران در بازی های آسیایی تاكنون كسب كرده اند مربوط به سال 1974 تهران است كه در این سال كه هفتمین دوره این بازی ها بود، تیم ایران با 400 ورزشكار در 24 رشته توانست با كسب 36 نشان طلا، 28 نقره و 17برنز در رده دوم جدول رده بندی قرار گیرد.
در پایان بازی های آسیایی 2018 جاكارتا تیم چین با 132 طلا، 92 نقره و 65 برنز به مقام قهرمانی دست یافت.
كاروان اعزامی ایران هم با 20 طلا، 20 نقره و 22 برنز و قرار گرفتن در رده ششم رده بندی به كار خود پایان داد.
7368 / 2027
گزارش از حمید رضا خلیقی