۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 83022255
T T
۰ نفر
همكاری‌های فناورانه ایرنا و خبرگزاری كیودو گسترش می‌یابد

تهران- ایرنا- مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و معاون خبرگزاری كیودو ژاپن، تبادل تجربه و گسترش همكاری‌های فناورانه مشترك به منظور ارتقای سطح كیفی رسانه‌های خود را مورد تاكید قرار دادند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید ضیاء هاشمی شامگاه دوشنبه در حاشیه برگزاری چهل و سومین اجلاس هیات اجرایی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) در دیدار با یوئیجی كسوكه‌گاوا، معاون اخبار خارجی خبرگزاری «كیودو» با ابراز خرسندی از حضور نماینده این خبرگزاری ژاپنی در این اجلاس اظهار امیدواری كرد همكاری های بین دو رسانه بیشتر و جدی تر دنبال شود.
وی با تشكر از هیات ژاپنی برای پیگیری جدی و دقیق مباحث اجلاس هیات اجرایی اوآنا در تهران، افزود: روابط ایران و ژاپن در موضوعات مختلف بسیار ریشه دار و عمیق است كه باید آن را به بخش رسانه نیز تعمیم دهیم.
مدیرعامل ایرنا تاكید كرد: خبرگزاری «كیودو» به عنوان یك رسانه مهم در دنیا در كنار ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی ایران می توانند تاثیرات رسانه ای در دنیا داشته باشند و باید برای این اقدام برنامه ریزی كرد.
هاشمی به پیشرفت های ایرنا در حوزه چند رسانه ای اشاره كرد و گفت: به دلیل توجه رسانه ها و مخاطبان آنها به بخش تصویر مایل هستیم راه مبادلات فنی و تبدل محصولات خبری با رسانه شما را بیشتر دنبال كنیم.
وی افزود: اوآنا ظرفیت مناسبی برای دیدار و همكاری با رسانه های مختلف دنیاست و ما هم از پیشنهاد شما برای ریاست ایرنا بر اوآنا تشكر می كنیم.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی بر استخراج نقاط قوت دو رسانه در بخش های مختلف فنی و آموزشی تاكید كرد و گفت: می‌توانیم با شناخت نقاط قوت دو رسانه، تفاهم نامه‌هایی در آن زمینه ها تدوین و عملیاتی كنیم.
هاشمی به پیشرفت كشور ژاپن در بخش فنی رسانه‌ای اشاره كرد و گفت: در این بخش می توانیم از یك گروه ژاپنی دعوت كنیم ضمن بازدید از رسانه های ایران، ایده ‌ها و پیشرفت های خود را در بخش فنی با ما در میان بگذارند و متقابلا ما نیز آمادگی داریم هیاتی را از ایران برای در اختیار گذاشتن تجربیاتشان به ژاپن اعزام كنیم.
مدیرعامل ایرنا همچنین خطاب به یوئیجی كسوكه‌گاوا گفت: شما را سفیر ایران در «كیودو» می دانیم و به همین واسطه از مدیرعامل خبرگزاری‌تان برای سفر به ایران و بازدید رسمی از ایرنا دعوت می كنیم.
در ادامه این دیدار، كسوكه‌گاوا ضمن تشكر از میزبانی خوب ایرانی ها برای اجلاس اوآنا گفت: خوشحالم كه این نشست در ایران و به بهترین شكل انجام شد.
وی افزود: ایرنا و «كیودو» سابقه طولانی در همكاری های مشترك دارند كه اتفاقاً ماه گذشته نیز این قراردادها تمدید شد.
معاون اخبار خارجی خبرگزاری «كیودو» برای توسعه روابط فرهنگی، رسانه ای و خبری فراتر از تفاهم نامه رسمی با ایرنا، اعلام علاقه‌مندی كرد.
وی خاطرنشان كرد: مدیرعامل «كیودو» به تازگی تغییر كرده است و تمایل بسیاری به حضور در ایران داشت كه به دلیل مشغله زیاد زمان فراهم نشد و دعوت شما را حتما انتقال خواهم داد.
به گزارش ایرنا، چهل و سومین اجلاس هیات اجرایی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) دیروز 12 شهریور ماه با حضور روسا، معاونان و مدیران ارشد خبرگزاری های عضو این سازمان قدرتمند رسانه ای كه بیش از دو سوم جمعیت جهان را پوشش می دهند، به میزبانی ایرنا در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.
این اجلاس با آیین افتتاحیه، نشست‌های كاری تخصصی و امضای چند توافق نامه همكاری مشترك، دنبال شد و امروز نیز دیدارهای دوجانبه به منظور گسترش همكاری‌های موجود میان اعضای اوآنا صورت خواهد گرفت.
در اجلاس تهران مدیران عامل و مدیران ارشد خبرگزاری های 18 كشور روسیه، جمهوری آذربایجان، چین، قطر، تركیه، عمان، مغولستان، كره جنوبی، قزاقستان، ژاپن، ویتنام، اندونزی، مالزی،عراق، سوریه، لبنان، بلغارستان و خبرگزاری های مهر و ایرنا از جمهوری اسلامی ایران شركت كردند.
مدیران عامل یا مدیران ارشد خبرگزاری های سوریه، قطر، عراق، عمان و بلغارستان به عنوان میهمان ویژه در اجلاس تهران شركت داشتند.
سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه در سال 1961 با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان كشورهای این منطقه با حمایت یونسكو تاسیس شده است و اكنون 44 خبرگزاری از 35 كشور قاره های آسیا و اقیانوسیه در این سازمان عضویت دارند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی از اعضای با سابقه این تشكیلات رسانه ای ، یك دوره سه ساله (1997-2000) ریاست آن را بر عهده داشته و پس از آن نیز تا سال 2016 نایب رئیس این سازمان بوده و اكنون عضو كمیته اجرایی اوآنا است.
آخرین و شانزدهمین مجمع عمومی اوآنا در آبان 1395 (2016 میلادی) در باكو برگزار و ریاست دوره ای آن از روسیه به جمهوری آذربایجان منتقل شد و قرار است كره جنوبی، ریاست دوره بعدی این سازمان رسانه ای را برعهده بگیرد.
در تشكیلات اوآنا، فعالیت مجمع عمومی، هیات اجرایی و كمیته های فنی خبری و اخلاقی پیش بینی شده است.
هیات اجرایی اوآنا متشكل از 13 عضو است كه در دوره كنونی 5 خبرگزاری آذرتاج (جمهوری آذربایجان)، ایتارتاس (روسیه)، شین هوا (چین)، یونهاپ (كره جنوبی) و آناتولی (تركیه)، تركیب هیات رئیسه را تشكیل می دهند.
ایرنا (ایران)، ای. ای. پی (استرالیا)، برناما (مالزی)، پی. تی. ای (هند)، كیودو (ژاپن)، ان .ان. ای (لبنان)، بی.ان .ای (بحرین) و وی.ان .ای (ویتنام) نیز دیگر اعضای هیات اجرایی اوآنا هستند.
فراهنگ**9246**1055
۰ نفر