به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد راستاد» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران سخن می گفت، افزود: بررسی عملكرد تخلیه و بارگیری كالا در بنادر ایران از ابتدای امسال تا دیروز (13 شهریور) نشان می دهد حجم این عملیات به ۶۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده كه حدود 9.2 درصد از مدت مشابه پارسال كمتر است.
به گفته راستاد، در مدت یاد شده واردات كالا به بنادر ایران 16.6 درصد و صادرات كالا از مبادی بندری 1.2 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال كمتر شده كه این مساله به توقف فعالیت شركت های كشتیرانی بین المللی ارتباطی ندارد بلكه ناشی از وضعیت اقتصادی كشور است.
** سفر دبیر كل سازمان جهانی دریانوردی به ایران
راستاد از برگزاری آیین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در تهران خبر داد و افزود: این مراسم مصادف با هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) است كه با حضور «كی تاك لیم» دبیركل این سازمان هفدهم شهریور ماه در تهران برگزار می شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: این برای نخستین بار است كه دبیر كل سازمان بنادر به ایران سفر می كند و حضور وی فرصت مناسبی است تا در شرایطی كه كشور به واسطه تحریم های یك جانبه آمریكا محدودیت هایی را تجربه می كند، توانمندی های ایران در عرصه دریایی به وی به عنوان متولی دریانوردی جهانی معرفی شود.
وی افزود: در سفر دبیر كل سازمان بینالمللی دریانوردی (ایمو) مسایل مربوط به تحریم های ناعادلانه آمریكا علیه ایران را مطرح خواهیم كرد.
راستاد یادآور شد: ایران جزو 20 كشور فعال در سازمان جهانی دریانوردی به شمار می رود و عملكرد ایران در حوزه كشتیرانی بینالمللی بارها از سوی دبیركل این سازمان مورد تمجید قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ایران با 5700 كیلومتر ساحل، یك كشور دریایی است و فعالیت های بندری و دریایی ایران همیشه مورد توجه نهادهای بینالمللی دریایی بوده است.
راستاد یادآور شد: سالانه بیش از 300 میلیون تن كالا از بنادر ایران تخلیه و بارگیری می شود و اكنون 11 بندر تجاری و 60 بندر كوچك در حاشیه آب های ایران فعالیت بندری دارند.
وی یادآور شد: بخش خصوصی تاكنون 12 هزار میلیارد تومان در پس كرانه بنادر كشور سرمایه گذاری كرده است و دیروز نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بندر امام خمینی (ره) افتتاح شد كه نیمی از آن توسط بخش خصوصی انجام شده است؛ ضمن آنكه تفاهمنامه سرمایه گذاری 600 میلیارد تومانی در این بندر روز گذشته (13 شهریور) به امضا رسید.
راستاد گفت: ما نگران حمل و نقل كالا به بنادر ایران نیستیم، زیرا كشتیرانی جمهوری اسلامی با ناوگان زیادی كه در اختیار دارد، به راحتی می تواند كالاهای ایران را به بنادر كشورمان حمل كند.
** بیمه كشتی های ایرانی توسط شركت های داخلی
به گفته این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی، در صورتی كه شركت های بیمه خارجی از بیمه كردن كشتی های تجاری ایران امتناع كنند، شركت های داخلی این كار را بر عهده می گیرند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: كار سرمایه گذاری هندی ها در بندر چابهار ادامه دارد و برای اپراتوری این بندر با شركت هندی قرارداد موقت نیز منعقد شده است.
راستاد اظهار داشت: صدور ضمانت نامه بانكی توسط این شركت هندی نهایی شده است و هفته آینده هیاتی از سازمان بنادر و دریانوردی عازم هند می شود تا در باره نهایی شدن قرارداد سرمایه گذاری این كشور در چابهار رایزنی كند.
معاون وزیر راه وشهرسازی بیان كرد: برای توسعه شبكه ریلی كشور در بنادر، اداره كل حمل و نقل چند وجهی و امور لجستیكی در سازمان بنادر تشكیل شده است تا با همكاری راه آهن و رفع موانع موجود بتوانیم شبكه ریلی را در بنادر توسعه تا هزینه های حمل و نقل در كشور بیش از پیش كاهش یابد.
** كشتی های صیادی چینی ها در اجاره ایران
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره حضور كشتی های صیادی چین در آب های جنوب كشور گفت: در دنیا سه روش برای اجاره كشتی وجود دارد؛ یا به صورت سفری و یا در مدت زمان مشخص اجاره می شود و یا اینكه با اجاره كامل مورد استفاده قرار می گیرد.
راستاد افزود: كشتی های صیادی چینی ها در آب های ایران به صورت اجاره كامل در اختیار ایران هستند و ایران به عنوان مستاجر این كشتی ها مبلغی به عنوان اجاره بها پرداخت می كند و منافع صید این شناورها نیز به ایران تعلق دارد.
** ایران در سوخت رسانی به كشتی ها (بانكرینگ) ظرفیت زیادی دارد
معاون وزیر راه وشهرسازی بیان كرد: سازمان بنادر آماده همكاری در توسعه سوخت رسانی به كشتی ها در آب های جنوب كشور است تا سهم ایران از این بخش اقتصادی در خلیج فارس و دریای عمان بیشتر شود.
راستاد تاكید كرد: ایران از نظر عملیات سوخت رسانی به كشتی های عبوری در آب های بین المللی ظرفیت های زیادی دارد و باید با همكاری وزارت نفت و انجمن بانگرینك ایران بتوانیم در این زمینه سهم خود را در رقابت با شركت های خارجی در منطقه افزایش دهیم.
به گزارش ایرنا، سازمان جهانی دریانوردی مرجع تصمیم گیری در زمینه های امور حقوقی و زیست محیطی در دریاها است و شركت های دریایی نیز لازم است مقررات آن را رعایت كنند.
هدف سازمان بینالمللی دریانوردی، تسهیل همكاری و مبادله اطلاعات میان كشورهای عضو در زمینه موضوعات فنی مربوط به كشتیرانی و به وجود آوردن عالیترین معیارهای ایمنی دریایی است.
تامین ایمنی دریانوردی، امنیت دریاها و اقیانوس ها و رعایت مسائل زیست محیطی توسط شناورهای تجاری سه مساله مهم دیگر سازمان بین المللی دریانوردی است و تاكنون 50 كنوانسیون، پروتكل و آیین نامه داخلی در خصوص تردد كشتی ها در آبراهه های بین المللی توسط این سازمان مصوب شده است.
اقتصام *1108*1070*2025
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:
تردد شناورهای خارجی به بنادر ایران كاهش می یابد
۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۱۹
کد خبر:
83023589
تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: 17 شركت كشتیرانی بین المللی پس از برجام تردد خود را به بنادر ایران آغاز كردند، اما با تحریم های آمریكا این شركت ها اعلام كرده اند كه از آبان ماه امسال تردد خود را به بنادر ایران متوقف و یا آن را محدود می كنند.