به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «رستم قاسمی» بعدازظهر امروز (دوشنبه دهم آبانماه) و در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید سازمان بنادر و دریانوردی افزود: شناخت خوبی از وضعیت بنادر دارم و به بنادر بسیاری از کشورها سفر کردهام و بازدیدهایی در دوران بهرهبرداری از بنادر کشورهای همسایه داشتم و در این بین، در دوره سخت تحریمها هم در وزارت نفت بودم.
وی افزود: وقتی وارد وزارت نفت شدم، تحریمهای نفتی تازه شروع شده بود و مسوولان نگران شرایط تحریم بودند. وقتی رئیس جمهور وقت آمریکا تحریمها علیه ایران را امضا کرد گفت «تحریمهای فلج کنندهای برای ایران تصویب کردهایم.» نگرانیهایی ایجاد شد چرا که هنوز راههای دور زدن تحریمها را در آن زمان به خوبی نمیشناختیم و نگران بودیم که حتی «حصر دریایی» در کشور رخ دهد؛ هر چند راهکار لازم را هم پیش بینی کرده بودیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر هوشمندی و به کارگیری سازوکارهای مناسب نبود، تحریمها میتوانست یک دغدغه جدی برای کشور ایجاد کند اما امروز در شرایطی هستیم که سازمان بنادر کشور تقریبا توانسته از موضوع تحریمها به خوبی عبور کند.
قاسمی ادامه داد: سازمان بنادر توانسته در مقابله با تحریمها در بسیاری از زمینهها پیشگام باشد و دغدغهها را برطرف کرده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما در خصوص تحریمها دو موضوع را باید در نظر داشت. یکی مقابله با تحریم است که به عنوان یک روش تاکتیکی که عبور از تحریم نام دارد، همواره باید ادامه داشته باشد. اما کار مهم و اساسیتر، «بی اثر کردن تحریمها» است. به این معنی که نیازمندیهایمان را در داخل کشور تامین کنیم. معتقدم این ظرفیت در کشور وجود دارد و برای حل مشکل اساسی تحریم باید «قرارگاه بی اثر کردن تحریمها» در کشور ایجاد شود.
قاسمی گفت: در روزهای سخت تحریمها که در وزارت نفت بودم، بسیاری از کالاها وارداتی بود و هر روز جدولی به من داده میشد که در آن نوشته بود فلان کالای وارداتی تا سه ماه بیشتر در انبارها نیست. اما هیچ کدام از این نگرانیها اتفاق نیفتاد که به دلیل توانمندی موجود در کشور است. اعتقاد دارم و به این نتیجه رسیدهام که در سازمان بنادر هم این توانمندی وجود دارد و قرارگاه بی اثر کرن تحریم ها باید در دستور کار مدیر جدید قرار گیرد.
عقبماندگی جدی در بخش حملونقل کشور
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: حملو نقل در تولید ناخالص داخلی اثرگذار است ولی امروز عقب ماندگیهایی جدی در این بخش داریم هر چند که سازمان بنادر پیشگامتر از سایر انواع حمل و نقل بوده و از این مسیر عبور کرده است اما در دیگر انواع حملونقل هوایی، زمینی و ریلی عقب ماندگی جدی داریم که باید راهکارهایی برای آن در پیش بگیریم. مطالعات آن درحال انجام است تا در بخش ریلی و هوایی عقب ماندگیها جبران شود.
وی با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان حملو نقل در همه زمینهها ادامه داد: حتما در دولت سیزدهم توجه جدی به ساحل نشینی، آباد کردن شهرهای دریایی و ساحلی و سواحل مکران وجود خواهد داشت؛ انتقال جمعیت به این منطقه در دستور کار است. شهرهایی در جنوب کشور از جمله شهر «تیس» و شهر «نوران» در نزدیکی جاسک طراحی شده که ساخته خواهد شد. ساخت این شهرها ذیل نگاه به سیاست آبادسازی دریایی است.
قاسمی با یادآوری مزیتهای دریا و تاثیرگذاری آن بر اقتصاد کشور گفت: هوشمند سازی در حوزه دریا در حال وقوع است و نباید ساکن بمانیم. نسل جدید کشتیهای هوشمند در جهان درحال ساخت است. ما هم باید خود را با نسل جدید شناورها به روز کنیم تا بتوانیم در آینده با بنادر دنیا رقابت کنیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است و همواره باید در بخش دریایی در حال هوشمندسازی و ارتقای سطح حمل و نقل باشیم و اگر کریدورهای مخصوص ریلی به خصوص در مسیر جنوب به شمال تکمیل شود، درآمد زیادی نصیب کشور خواهد شد.
رستم قاسمی ادامه داد: اکنون از این درآمد محروم هستیم. ۱۴ تا ۱۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور داریم اما سهم ریل از حمل کالا در کشور ۱۰ درصد است که به هیچ عنوان قابل قبول نیست. باید تغییر جدی همزمان با رشد بخش دریایی در بخس ریلی رخ دهد تا به سهم مشخصی از اقتصاد در بخش دریایی برسیم.
نظر شما