۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲
کد خبر: 83025365
T T
۰ نفر

وقتي پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها قصه مي گويند

۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲
کد خبر: 83025365
وقتي پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها قصه مي گويند

اهواز- ايرنا- مهم ترين برنامه فرهنگي امسال كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان خوزستان برگزاري جشن ‌قصه‌ گويي است و در اين ميان رقابت پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها در اين جشن و مسابقه از جنبه هاي متفاوت آن است.

به گزارش ايرنا، برنامه هاي كانون اين روزها جان تازه اي به فعاليت هاي تابستانه و اوقات فراغت در استان خوزستان داده تا جايي كه مهم ترين برنامه فرهنگي سال كانون رفت و آمدها در مراكز كانون را بيشتر كرده است.
بيست و يكمين جشنواره قصه گويي در 60 مركز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان بهانه اي شده تا مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها هم اين فرصت را داشته تا به اين بهانه قصه هاي خود را با بچه هاي ديگر به اشتراك بگذارند.

*خوب زندگي كردن تمرين مي خواهد
كارشناسان حوزه كودك معتقد هستند كه قصه زندگي را از نوع آغاز مي كند و خيالپردازي را غيرمستقيم ياد مي دهد تا براي ذهن كودك سوال ايجاد شود و از اين طريق او ياد مي گيرد كه حوادث و اتفاقات را بهم وصل و در نهايت واقعيت ها را كشف كند.
شعار امسال جشنواره قصه گويي كانون «خوب زندگي كردن تمرين مي خواهد» است؛ با كمي تامل مي توان دريافت كه اين جمله در آينده بچه هاي اين كشور كه سرنوشت سازان ايران اسلامي محسوب مي شوند چقدر مي تواند تاثيرگذار باشد.

**لزوم توجه به حوزه كودك و نوجوان
معاون سياسي و اجتماعي استاندار خوزستان ارتباط بيشتر دستگاه هاي فرهنگي با حوزه كودك و نوجوان را ضروري خواند و عنوان كرد: بايد از ظرفيت هايي موجود دستگاه ها براي توجه به حوزه كودك و نوجوانان بيش از پيش استفاده شود.
علي حسين حسين زاده ادامه داد: يكي از شاخص هاي توسعه و پيشرفت جوامع توجه به اين گروه سني تعيين شده و لازم است تا برنامه ريزي و تصميم گيري ها با محوريت كودكان و نوجوانان انجام شود.
اين استاد علوم اجتماعي دانشگاه شهيد چمران اهواز با تاكيد بر اينكه برگزاري جشنواره قصه گويي رخدادي است كه بايد علاوه بر فضاي مسابقه و جشن از آن به عنوان محلي براي كسب تجربه زندگي موفق كودكان و نوجوانان نيز استفاده كرد تصريح كرد: حضور پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها به عنوان قصه گو در اين جشنواره مي تواند زمينه ساز اين فضا باشد به گونه اي كه با به اشتراك گذاشتن تجربيات زندگي تحولات بنيادي در ذهن بچه ها رقم بخورد و اين امر يك دستاورد براي حوزه فرهنگ به حساب مي آيد.
اين مقام مسئول در استان خوزستان برگزاري اين جشنواره در آستانه آغاز سال تحصيلي را اقدامي ابتكاري دانست و گفت: دانش آموزان بعد از شركت در اين جشنواره با اهدافي نو و انگيزه اي بالاتر براي كسب علم و دانش وارد مدارس مي شوند.

*قصه ‌گويي به اندازه تاريخ بشر قدمت دارد
معاون فرهنگي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز قصه گويي را ابزار ارتباطي براي انتقال تجربه، احساس، فرهنگ، سنت و جهان بيني اقوام دانست و گفت: قصه گويي به اندازه تاريخ بشر قدمت و سابقه دارد.
محمدرضا زمرديان ادامه داد: شعار امسال اين جشنواره در جهت زندگي خوب داشتن با عنوان« قصه زندگي من» انتخاب شده است.
رئيس بيست‌ و يكمين جشنواره بين‌ المللي قصه‌ گويي با اشاره به اينكه تمامي خانواده‌ ها مي ‌توانند در اين بخش با بهره‌ گيري از قصه شركت كنند بيان داشت: زندگي و كار مملو از قصه هاي مختلف است و از اين طريق بايد گروه كودك و نوجوان را بيش از پيش متوجه بحث سبك زندگي كرد و در اين زمينه فرهنگ سازي كنيم.
وي تفاوت اصلي اين دوره با جشنواره‌ هاي قبلي را بخش قصه‌ هاي 90 ثانيه ‌اي اعلام كرد و يادآور شد: عموم مردم مي‌ توانند قصه‌ هاي خود از غم‌ ها و شادي‌ هاي زندگي را در اين مدت زمان روايت كنند.

*خبرنگاران تجربيات و مشكلات را قصه گويي كنند
مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان خوزستان نيز با اشاره به اينكه بخش قصه هاي 90 ثانيه اي بهترين فرصت براي بيان تجربيات، رخدادها و مشكلات توسط خبرنگاران، روزنامه نگاران و اصحاب رسانه است، گفت: در اين جشنواره يك جايزه به قصه هاي فعالان رسانه اي اختصاص يافته است.
وحيد كياني افزود: جشنواره امسال در سه بخش تخصصي، عمومي (‌فيلم 90 ثانيه‌­اي­، قصه­‌گويي فراگير) و بخش علمي (مقاله‌نويسي) برگزار خواهد شد كه در بخش ملي‌ دختران و پسران (14 تا 18 سال)، زنان و مردان (‌18 سال به بالا) و مادربزرگ ها و پدربزرگ ‎ها مي ‌توانند شركت كنند.
اين عضو شوراي اداري استان خوزستان تصريح كرد: به مناسبت برگزاري مرحله استاني اين جشنواره، جشن‌ هاي قصه‌ گويي در 30 شهر استان با شعار «خوب زندگي كردن تمرين مي ‌خواهد» در حال برگزاري است.
وي تصريح كرد: علاقه ‌مندان بدون هيچ محدوديتي مي ‌توانند در بخش «عمومي» شركت و قصه ‌هاي خود را در قالب روايت مستند گونه از غم‌ ها، شادي ‌ها و لحظات پندآموز زندگي در قالب فيلم 90 ثانيه ‌اي با محور موضوعي «قصه زندگي من» از طريق سايت جشنواره به نشاني www.kanoonfest.ir تا 25 شهريور 1397 ارسال كنند.
گفتني است، مرحله پاياني بيست و يكمين جشنواره بين ‌المللي قصه ‌گويي كانون در استان خوزستان 25 و 26 مهرماه به ميزباني شهرستان اهواز برگزار خواهد شد.
7148/6068