قصه‌گویی زمینه‌ای مناسب برای آشنایی کودکان با ادبیات کهن ایران است

سنندج- ایرنا- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان گفت: قصه وقصه گویی زمینه‌ای مناسب برای آشنایی کودکان با ادبیات کهن ایران زمین، شعرای بزرگ و کسانی که در ایران انسان‌های بزرگی بوده‌اند، به شمار می رود.

حمیدرضا گوهری روز چهارشنبه به بهانه برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شاکله اصلی هر کاری ایده‌ای است که قصه را شکل می‌دهد و ما نیاز داریم که به قصه گویی بیشتر توجه کنیم بویژه در ایران که اگر به ادبیات کهن مان نگاه کنیم قصه هایی داریم که می تواند برای بچه‌ها و نسل‌های آینده بسیار آموزنده باشد.

وی با بیان اینکه درجمع‌آوری قصه‌ خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم و قصه‌های خوب برای بجه‌ها کم است، گفت:تمام هنرهایی که ما داریم(سینما، نقاشی، عکاسی)هر کدام قصه‌ای برای گفتن دارد و پایه و اساس آن را همین قصه‌ها تشکیل می‌دهد و بی شک اگر قصه خوب نباشد، کارگردان نمی‌تواند هیچ فیلم سینمایی خوبی بسازد یا نمایشی را روی صحنه ببرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان در ادامه به اهمیت دوره کودکی و تأثیر این سنین در شکل‌گیری فرهنگ‌سازی درست در موارد مختلف اشاره کرد و افزود: هر زمانی که ما بخواهیم فرهنگی را در جامعه نهادینه کنیم باید از بچه‌ها و نسل کودک شروع کنیم.

وی ادامه داد: ما اگر قرار است بگوییم تولید داخلی خوب است، باید از همین کودکی شروع کنیم تا بچه‌ها یاد بگیرند به تولیدات و صنایع داخلی احترام بگذارند و بی شک این موارد ممکن نمی‌شود مگر اینکه بتوانیم با زبان قصه با بچه‌ها صحبت کرده و فرهنگ‌سازی لازم را در این زمینه انجام دهیم.

گوهری اضافه کرد: اگر قرار است به نیکی از مفاخرمان یاد شود و بچه‌ها آنها را بشناسند، باید با زبان قصه با آنان صحبت کنیم و ما نیز تلاش می کنیم از طریق جشنواره قصه‌گویی، هر سال ‌مطالب جدیدی به کودکان و نوجوانان یاد دهیم.

رئیس بیست‌وپنجمین دوره جشنواره قصه‌گویی استان کردستان به رویکرد جدید این دوره از جشنواره که همان عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی است اشاره کرد و گفت: روند قصه‌گویی در سال‌های گذشته بیشتر شرکت بچه‌های کانون و کسانی که آموزش داده می‌شدند بود، اما امسال با توجه به رویکرد عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جشنواره، تلاش می‌کنیم تمام نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد و معلمان را درگیر کنیم.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha