۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۲۳
کد خبر: 83027736
T T
۰ نفر

رأی الیوم: پمپئو دست خالی از پاكستان بازگشت

۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۲۳
کد خبر: 83027736
رأی الیوم: پمپئو دست خالی از پاكستان بازگشت

تهران-ایرنا- روزنامه فرامنطقه ای 'رای الیوم' نوشت: نخست وزیر پاكستان با بی توجهی به تهدیدات و قطع كمك های مالی آمریكا وزیر خارجه این كشور را دست خالی راهی كشورش كرد و با این كار پیام مهمی به متحدان منطقه ای واشنگتن داد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، عبدالباری عطوان سردبیر رای الیوم و تحلیلگر مسایل منطقه ای افزود: «عمران خان» نخست وزیر جدید پاكستان كه حزبش «انصاف» اكثریت كرسی های پارلمانی را در انتخابات اخیر این كشور به دست آورد، با آمریكا از زاویه «برابر» تعامل می كند و به تهدیدها و به تصمیم های آن برای گروكشی و توقف كمك های نظامی و اقتصادی كه در سال به 2 میلیارد دلار می رسد، تن نمی دهد و در عین حال حاضر نیست به دنباله رو آمریكا و همپیمانانش در منطقه خلیج فارس تبدیل شود؛ كاری كه نخست وزیرهای پیش از وی كردند.
وی یاد آور شد كه عمران خان دو روز پیش با «مایك پمپئو» وزیر خارجه آمریكا كه پس از قطع كمك 300 میلیون دلاری سالیانه كشورش به اسلام آباد سفر كرده بود دیدار كرد. آمریكا این كمك 300میلیون دلاری را به بهانه اینكه پاكستان اقدام های كافی برای مبارزه با تروریسم در افغانستان یعنی مبارزه با طالبان و گروه حقانی نمی كند، قطع كرده است.
عطوان افزود كه عمران خان اقامت در كاخ نخست وزیری را رد كرد ، همه خودروهای مجلل را فروخت و بهای آنها را به حساب بودجه دولت ریخت و بیش از 500خدمتكار زن و مرد را از كاخ اخراج كرد و اقامت در یك خانه محقر 3 اتاقه را ترجیح داد و با این كارش جانبداری از فقرا را اعلام كرد.
وی می افزاید كه عمران خان در واقع پیامی مهمی به وزیر خارجه آمریكا داد كه كاملا روشن و صریح بود مبنی بر این كه پاكستان نه فقط به خواست واشنگتن تن نمی دهد بلكه در جنگ های آن در هر كشور دیگری شركت نمی كند.
عمران خان در سخنرانی خود در مقر فرماندهی ارتش پاكستان در روزهای گذشته گفته بود كه روابط دو جانبه را بر اساس اعتماد و احترام و نیز تأمین منافع ملی پاكستان كه از اولویت برخوردار است، سازماندهی دوباره می كنیم.
این تحلیلگر نوشت: پمپئو كه كشورش در افغانستان با شكست سختی رو به رو است قصد داشت عمران خان را به زانو در بیاورد و تهدید كند و از برگه برنده كمك های مالی آمریكا به عنوان ابزاری برای گروكشی استفاده كند اما شكست بدی خورد.
ترامپ دو روز پیش توئیت كرده بود كه آمریكا با حماقت طی 15 سال گذشته 33 میلیارد دلار به پاكستان داد و آنها چیزی جز دروغ و فریب به آمریكا تحویل ندادند و بر این باورند كه رهبران ما احمقند، آنها پناهگاه امنی برای تروریست هایی كه آمریكا با آنها در افغانستان می جنگد، هستند.
وی افزود كه «جمیز متیس» وزیر دفاع آمریكا روز جمعه به شكل مخفیانه به افغانستان سفر كرد این در حالی است كه برخی اخبار منتشر شده حكایت از آن دارد كه دولتش قصد دارد 5هزار نیروی دیگر به افغانستان اعزام كند( تعداد نیروهای كنونی آمریكا در افغانستان 15 هزار نیرو به علاوه 7هزار و 500 نیروی ناتو است).
برخی گزارش ها نیز منتشر شده است مبنی براینكه آمریكا می خواهد از مزدوران شركت «بلك واتر» استفاده كند ( امارات در تجاوز به یمن از این مزدوران كمك می گیرد) ولی افزایش نیرو باعث افزایش تلفات می شود آن هم در سایه افزایش قدرت گروه طالبان و افزایش عملیات كشتن نظامیان آمریكایی به دست سربازان افغانستانی كه آمریكایی ها آنها را آموزش می دهند. طالبان و گروه حقانی و گروه القاعده در حال سازماندهی دوباره عناصرش در منطقه است.
عطوان اضافه می كند كه نخست وزیر جدید پاكستان مردی است كه ظواهر و هدایا او را وسوسه نمی كند و فشارهای آمریكا او را به زانو در نمی آورد. عمران خان می خواهد كه قدرت و عظمت و خودكفایی را به پاكستان در عرصه تسلیحاتی و غذا با هم باز گرداند و اقتصاد كشورش را تقویت كند و روابط برابر با همسایگانش را به دور از طایفه گرایی بنا كند.
وی معتقد است كه تكبر و سلطه گری آمریكا برای تعامل با پاكستان نه فقط منجر به از دست دادن این كشور می شود بلكه منجر به شكست واشنگتن در طولانی ترین جنگ هایش در افغانستان می شود زیرا تاكنون بیش از 2هزار و 400 نظامی این كشور در این كشور كشته شدند، بیش از 20 هزار نیروی دیگرش زخمی شدند و بیش از دو تریلیون دلار هزینه كرده است.
عطوان در ادامه نوشت كه كشورهای حاشیه خلیج فارس كه به پاكستانی ها به عنوان یك دولت و ملت نگاه بالا به پایین دارند باید در سیاست های خود و شیوه های تعاملاتشان با این كشور بازنگری كنند زیرا پاكستان به سرعت در حال تغییر است و می خواهد تبدیل به قدرت اقتصادی و نظامی شود و جا پای هند و چین بگذارد. پاكستان یك كشور هسته ای است و پارلمانش با اكثریت آراء رای به عدم مشاركت در تجاوز به یمن داد.
خاورم**9366**1049
۰ نفر