۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۲۲
کد خبر: 83030162
T T
۰ نفر
توضیحات دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه در باره گزارش ایرنا

كرمانشاه - ایرنا - دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه در مورد گزارش ایرنا با عنوان «زباله های بیمارستانی تهدیدی جدی برای سلامت جامعه» توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، در توضیحات دانشگاه علوم پزشكی استان كرمانشاه آمده است:
1- تمام بیمارستان های شهر كرمانشاه مجهز به سیستم بی خطرساز پسماند هستند و پسماندهای عفونی مطب ها و مراكز درمانی نیز در یك سایت مركزی توسط 2 دستگاه بی خطرساز، بی خطرسازی می شوند.
2- دستگاه بی خطرساز پسماند گیلانغرب از نوع «تری فلش» و متعلق به شركت رئوف می باشد و پس از اینكه مشخص شد دستگاه فاقد ارزش تعمیر می باشد با تصویب اعتبار 200 میلیون تومانی در هیات رئیسه دانشگاه كار خرید دستگاه جدید برای این شهرستان در حال انجام است و هم اكنون زباله های بیمارستان گیلانغرب با همكاری اداره محیط زیست شهرستان مربوطه بی خطرسازی می شوند.
لازم به ذكر است بیمارستان ها وظیفه ای در قبال خُرد كردن پسماندهای اتوكلاو شده ندارند اما با این حال از 27 دستگاه بی خطرساز پسماند فعلی كه در 23 بیمارستان فعال استان مستقر هستند، 20 دستگاه دارای خُردكن داخلی یا خارجی می باشند.
توسط هیات رئیسه دانشگاه مصوب شده كه 10 دستگاه مجهز به خُرد كن دیگر در اسرع وقت خریداری و هفت دستگاه در حال خرید نیز مجهز به خُرد كن هستند البته نكته قابل توجه این است كه وجود پسماند با تظاهر بیمارستانی الزاما نشان دهنده عفونی بودن آن نیست.
3- با مصوبه كارگروه مدیریت پسماند استان به ریاست معاون عمرانی استانداری، 2 شركت خصوصی پسماندهای مطب ها و مراكز درمانی شهرستان كرمانشاه را در سایت مركزی بی خطرسازی می نمایند و در شهرستان ها 10 شركت كار جمع آوری پسماندهای عفونی مطب ها و بی خطرسازی آنها را در بیمارستان های مركز شهرستان انجام می دهند. موارد تخلف مطب ها در قالب كمیسیون ماده 11 پیگیری می شود.
4- خوداظهاری صحت عملكرد دستگاه های بی خطرساز پسماند به طور مرتب در اختیار سازمان محیط زیست قرار می گیرد و مدیركل سازمان مذكور نیز این مطلب را تایید كرده است.
5- در خصوص آلودگی منبع آب سراب قنبر، در آزمایشات دوره ای كه توسط دانشگاه علوم پزشكی از جنبه شیمیایی از آب خام سراب قنبر به عمل می آید تاكنون هیچ نوع عدم تطابق با استاندارد مشاهده نشده است، با توجه به وجود سیستم تصفیه آب و كُلرزنی قبل از ورود به شبكه توزیع، تاكنون موردی از آلودگی میكروبی در شبكه آبرسانی تحت پوشش با آب سراب قنبر گزارش نشده است.
6- وجود زباله دزدها در جایگاه سراب قنبر به دلیل عدم محوطه سازی و حفاظ كشی می باشد كه از وظایف و اختیارات دانشگاه علوم پزشكی نیست.
گزارش «زباله های بیمارستانی تهدیدی جدی برای سلامت جامعه» 26 مرداد سال جاری بر روی خروجی ایرنا قرار گرفت.
3033/8066