۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 83031146
T T
۰ نفر
چهار میلیون و 300 هزار ایرانی تجربه مصرف مواد مخدر دارند

همدان- ایرنا- معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور گفت: بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر چهار میلیون و 300 هزار تن در كشور تجربه مصرف مواد مخدر را دارند كه 10 درصد را زنان تشكیل می دهند.

به گزارش ایرنا، فرید براتی سده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران همدان افزود: از این تعداد 2 میلیون و 808 هزار مصرف كننده به صورت دایمی و یك میلیون و 800 هزار تن به صورت تفریحی و تفننی مواد مخدر مصرف می كنند.
وی فقر، بیكاری، مسایل اجتماعی و وضعیت اقتصادی را عوامل اصلی اعتیاد برشمرد و اظهار داشت: برنامه ها و خدماتی توسط دستگاه های فرهنگی اجتماعی، همچون بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی برای پیشگیری و بازتوانی اجتماعی در نظر گرفته شده است.
براتی سده با بیان اینكه سالانه بیش از 11 هزار تن مواد مخدر در افغانستان تولید و نگه داری می شود، عنوان كرد: قاچاقچیان هر لحظه به دنبال عرضه این مواد به بازارهای جهانی هستند و با توجه به همسایگی ایران و افغانستان، امكان ورود و نگه داری این مواد در كشور ما وجود دارد.
وی ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده، پیش بینی می شود كه با توجه به افزایش تنوع مواد مخدر و همچنین شرایط اقتصادی حاكم، در ماه ها و سال های آینده تعداد مصرف كنندگان و همچنین خرده فروشان مواد مخدر افزایش یابد.
رئیس مركز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور با اشاره به اینكه از 22 سال پیش سازمان بهزیستی چهار برنامه پیشگیری از مصرف مواد مخدر را اجرا كرده است، گفت: پنج هزار تیم «سی.بی.او» (CBO یا سازمان اجتماع محور) از مردم محلات، دانشگاه ها و محیط صنعتی تكمیل شده كه به صورت خودجوش با برنامه ریزی مدون، بیش از 15 میلیون تن را برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر آموزش داده اند.
وی با بیان اینكه امسال «طرح كیان» با اولویت پیشگیری از مصرف مواد مخدر برای كاركنان ادارات اجرا شد، افزود: علاوه بر این «طرح پازك» برای پیشگیری از مصرف مواد توسط زنان و كودكان مناطق آسیب دیده در شهر ها و كلان شهر ها اجرا می شود.
وی اضافه كرد: در كشور بیش از سه هزار منطقه آسیب پذیر وجود دارد كه 500 منطقه مورد تحقیق قرار گرفته است.
براتی سده افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر طرح پیشگیری از مصرف مواد مخدر در بین نیروهای وظیفه، كادر و كاركنان پادگان های نظامی را اجرا می كند.
وی با اشاره به اینكه «طرح خانه و مدرسه» نیز برای سنین ابتدایی و مهد كودك ها به عنوان یك طرح بین المللی اجرا می شود، گفت: این طرح در چهار مدرسه و سه مهد كودك استان همدان در حال اجرا است.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور تاكید كرد: هفت هزار مركز سرپایی خدمات ترك اعتیاد در كشور وجود دارد كه یكهزار و 700 مركز آن با سازمان بهزیستی كشور ارتباط دارند.
وی افزود: یكهزار و 182 مركز بازتوانی یا كمپ ترك اعتیاد مجوز دار در كشور وجود دارد كه 67 مركز ویژه زنان است.
براتی سده با اشاره به اینكه دوره اقامت در این كمپ ها 21 تا 28 روز است، افزود: در حال حاضر حدود 50 هزار نفر در اقامتگاه های ترك اعتیاد در حال درمان هستند.
وی اظهار داشت: امسال 780 میلیارد ریال از بیمه سلامت به درمان اعتیاد تخصیص یافته است كه به دلایل مختلف افراد تحت درمان تاكنون از بیمه درمان اعتیاد بهره مند نشده اند.
رئیس مركز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور با بیان اینكه شهریه اقامتگاه های ترك اعتیاد برای هر نفر حدود هفت میلیون ریال است، عنوان كرد: امسال سازمان بهزیستی 27 میلیارد ریال برای اقامتگاه های ترك اعتیاد و 10میلیارد ریال برای مراكز سرپایی تخصیص داده است.
وی افزود: 34 مركز «تی.سی» (TC یا مركز ترك بلند مدت ترك اعتیاد) در كشور داریم كه 33 مركز آن خصوصی است.
براتی سده گفت: همچنین 19كلینیك سیار در كشور داریم كه خدمات سه گانه را با یك دستگاه ون سیار به مصرف كنندگان مواد مخدر ارائه می دهد.
وی گفت: سال گذشته هفت هزار و 800 تن از مصرف كنندگان مواد مخدر آموزش های لازم بازار كار را فرا گرفتند كه هفت هزار تن از آنها برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی به بانك ها معرفی شدند.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور با شاره با اینكه 53 درصد از انتقال ویروس اچ.آی.وی از طریق سرنگ های مشترك معتادان انتقال می یابد، اضافه كرد: 47 درصد مبتلایان به این ویروس نیز از طریق رابطه جنسی غیر بهداشتی آلوده می شوند.
وی با اشاره به اینكه آمار زنان مصرف كننده مواد مخدر رو به افزایش است، افزود: آمار ها نشان می دهد در كشور سن اعتیاد در زنان رو به كاهش هست.
براتی سده تاكید كرد: ما در كشور تولید هرویین نداریم و این ماده بیشتر در كشور های افغانستان و پاكستان تولید می شود و هموطنان ما قربانی تولید این ماده هستند.
به گزارش ایرنا، بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر،2 میلیون و 808 هزار مصرف كننده مواد مخدر در كشور وجود دارد و هم اكنون سازمان بهزیستی كشور، برنامه مدیریت موردی سه هزار معتاد متجاهر را در 11 استان اجرا می كند.
9904*2090
۰ نفر