۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۲۱
کد خبر: 83034778
T T
۰ نفر
موفقيت هاي شطرنج برون داد چشم انداز برنامه محور است

تهران - ايرنا - موفقيت تيمي و انفرادي شطرنج بازان ايراني در 2 ماه گذشته موجب شد تا برخي از كارشناسان، قهرماني تيم ملي در جام ملت هاي آسيا و قهرماني انفرادي جوانان جهان را ناشي از پروسه برنامه محور تعريف كنند.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، «پرهام مقصودلو» نابغه جوان شطرنج ايران با كسب 9.5 امتياز از 11 بازي توانست عنوان قهرماني مسابقات شطرنج جوانان جهان را از آن خود كرد. اين عنوان در حالي به دست آمد كه پيش از وي هيچ شطرنج بازي از ايران نتوانسته بود چنين عنواني در رده سني جوانان كسب كند.
موفقيت مقصودلو در شطرنج قهرماني جوانان جهان در شرايطي نويد روزهاي خوبي براي اين ورزش كشور مي دهد كه تيم ملي ايران با ميانگين سني كمتر از 20 سال توانست براي نخستين بار عنوان عنوان قهرماني جام ملت هاي آسيا را از آن خود كند. همچنين در سال 2016 تيم ملي نوجوانان ايران قهرماني المپياد اين رده سني شد و تيم بزرگسالان كشورمان نيز در گروه B المپياد جهاني شطرنج در باكو عنوان نخست را به دست آورد.
«عليرضا محجوب» استاد بزرگ شطرنج در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: روند رو به رشد شطرنج ايران از سال 2015 شروع شده است. در آن سال فدراسيون شطرنج با همكاري كارشناسان و اعضاي كميته فني نفراتي را براي تيم ملي انتخاب كرد كه در آن تيم، نوجواناني مانند «پرهام مقصودلو»، «محمدامين طباطبايي»،«عليرضا فيروزجاه» و«شاهين لرپري زنگنه» حضور داشتند كه امروز نفرات نخست شطرنج كشور هستند و نفرات اصلي تيم قهرمان ايران در جام ملت هاي آسيا 2018 بودند.
وي با اشاره به چشم انداز فدراسيون شطرنج براي تيم ملي بزرگسالان گفت: هدف اصلي فدراسيون از گردآوري نخبگان شطرنج كشور در تيم نوجوانان پايه سازي براي تيم ملي بزرگسالان بود و با اين روند يك تيم منسجم از بهترين نوجوانان ايران تشكيل شد. اين افراد هم اكنون نفرات نخست شطرنج ايران هستند و در سال 2015 نيز توانستند براي نخستين بار قهرمان المپياد زير 16 سال جهان در مغولستان باشند.
مربي تيم ملي نوجوانان گفت: نوجوانان در آن برهه از زمان بر پايه تلاش شخصي و دانش مربيان داخلي توانستند اين موفقيت را كسب كنند اما زماني كه به سطح بزرگسالان رسيدند فدراسيون با علم به نقش فراگيري دانش روز در پيشرفت شطرنج، «ايوان سوكولوف» را براي هدايت تيم ملي انتخاب كرد و با اين مربي هلندي توانستيم پس از 70 سال قهرمان آسيا شويم.
عضو سابق تيم ملي شطرنج ايران گفت: گردش نخبگان در شطرنج ايران در مسير رشد و ترقي قرار گرفته و ديگر مانند گذشته، نگران جايگزيني ورزشكاران نيستيم زيرا در بخش نوجوانان استعدادهاي خوبي براي رسيدن به تيم ملي جوانان و بزرگسالان داريم و بدون شك در آينده بيشتر از آنان خواهيم شنيد.

** نگاه وزارت ورزش به شطرنج ويژه است
موفقيت هاي شطرنج بازان ايران در رده هاي سني مختلف و كسب عنوان قهرماني المپياد نوجوانان، قهرماني تيمي آسيا و قهرماني انفرادي جوانان جهان، فدراسيون شطرنج را به الگويي مناسب براي توسعه برنامه محور رشته هاي ورزشي تبديل كرده است.
«احمد سعادتمند» مديركل دفتر توسعه آموزش‌هاي پايه و استعداديابي وزارت ورزش و امور جوانان با اشاره به موفقيت هاي فدراسيون شطرنج و ورزشكاران تحت نظر آن در سه سال گذشته گفت: بنا به آمار موجود از سال 2015 افزايش قابل توجهي در بخش شطرنج بازان داراي ريتينگ جهاني داشتيم و شمار استاد بزرگ هاي ايران از 11 نفر در سال 2015 به 17 نفر در 2018 رسيده است. همچنين برنامه ريزي اين فدراسيون براي توسعه شطرنج موجب شد تا برگزاري سالانه 100 مسابقه در كشور به ماهي 100 مسابقه در رده هاي سني برسد و اين خود حس رقابت در نوجوانان و جوانان به وجود آورد.
وي تصريح كرد: افزايش تعداد نفرات داراي ريتينگ جهان، افزايش تعداد استاد بزرگ هاي شطرنج و شمار مسابقات داخلي يك كار ساده و برنامه كوتاه مدت نيست كه در سه سال گذشته انجام شده باشد بلكه برنامه ريزي بلند مدتي است كه در راستاي چشم انداز توسعه ورزش شطرنج از سوي اين فدراسيون اجرايي مي شود.
سعادتمند با اشاره به اهميت اين موفقيت ها گفت: وزارت ورزش و امور جوانان در تخصيص اعتبار به فدراسيون ها ميزان موفقيت آنان را در نظر خواهد گرفت و بدون شك فدراسيون شطرنج در تخصيص اعتبارات وزارت ورزش جايگاه ويژه اي دارد زيرا اين فدراسيون توانست با برنامه ريزي بلندمدت موفقيت هاي بسيار مهمي به دست آورد.
مديركل دفتر توسعه آموزش‌هاي پايه و استعداديابي وزارت ورزش در پاسخ به پرسشي درباره احتمال بهره مندي مقصودلو از قانون معافيت براي قهرمانان گفت: موفقيت اين نابغه جوان شطرنج ايران بر كسي پوشيده نيست و ما نيز در جلسه با «محمدرضا داورزني» اين مساله را مطرح خواهيم كرد تا دغدغه هاي اين شطرنج باز در زمينه خدمت سربازي مورد توجه قرار گيرد.
با توجه به آنچه گفت شد در حالي كه برنامه هاي بلند مدت فدراسيون شطرنج براساس پشتوانه سازي براي آينده است، اجراي بدون وقفه اين برنامه ها و استمرار موفقيت رده هاي سني مختلف در سطح مسابقات جهاني و آسيايي مي تواند به اعتبار شطرنج ايران در فدراسيون جهاني اين رشته (فيده) كمك كند.
در اين زمينه بايد حمايت از تيم ملي بزرگسالان كه در شرايط كنوني نفرات اصلي آن از جوانان و نوجوانان است مورد توجه فدراسيون، وزارت ورزش و امور جوانان و نهادهاي مختلف قرار گيرد تا بتواند بدون دغدغه درس، خدمت سربازي و معيشت تمرينات اين رشته را دنبال كنند. تحقق چنين مهمي مي تواند شطرنج ايران را براي چند دهه بيمه كند زيرا برخلاف ساير رشته هاي ورزشي سن بازنشستگي اين رشته بسيار بالا است.
ورزشي ** 2052 ** 1597
۰ نفر