سرمربی تیم نوجوانان: ظرفیت حضور در بین ۱۰ شطرنج‌باز برتر دنیا را داریم

تهران- ایرنا- سرمربی تیم شطرنج نوجوانان و مربی ارشد فیده معتقد است که ایران می‌تواند بین ۱۰ نفر اول شطرنج دنیا نماینده داشته باشد.

«مهرداد اردشی» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روند رو به رشد شطرنج که از یک دهه گذشته، باعث شده تا در چند سال اخیر افتخاراتی برای این رشته در بخش تیمی و انفرادی به‌دست‌ آید که در تاریخ این رشته در ایران بی‌نظیر است. راهبرد اصلی فدراسیون تکیه بر نوجوانان و جوانان بود که در نهایت نسل طلایی را به ورزش ایران معرفی کرد؛ نسلی که با وجود سن کم اکنون در رده سنی بزرگسالان مسابقه می‌دهند.

این استاد بین‌المللی شطرنج ایران ادامه داد: جوان‌گرایی مقوله مورد تأکید فدراسیون است که با حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک همراه شده و نتایج آن نیز بر کسی پوشیده نیست. در سطح قاره آسیا رشد چشمگیری داشتیم و بعد از کشورهای هند و چین در جایگاه سوم قرار داریم. البته رقابت ما با آنان زیاد است و سال ۲۰۱۸ نیز در بخش تیمی با جوانان برای نخستین بار قهرمان قاره کهن شدیم.

مربی ارشد فیده با بیان اینکه شطرنج ایران ظرفیت‌های زیادی دارد، ادامه داد: در المپیاد زیر ۱۶ سال ۲ بار قهرمان شدیم، عنوان قهرمانی جوانان جهان به ایران رسید و قهرمانی تیمی آسیا بخش دیگری از افتخارات جوانان است اما هنوز مطلوب نیست. می‌توانیم در بین ۱۰ نفر برتر جهان نماینده داشته باشیم و اگر بخواهم مطلوب شطرنج ایران را بیان کنم کسب عنوان قهرمانی جهان در بخش انفرادی است. این یک ادعا نیست بلکه با نوجوانان و جوانان امکان‌پذیر است. در بخش زنان نیز افتخارات زیادی کسب شده که ۲ مدال نقره سارا خادم الشریعه از مسابقات جهانی روسیه تنها بخشی از آن است.

عضو سابق تیم ملی شطرنج ایران با اشاره به لزوم استخدام مربی خارجی تصریح کرد: در بخش پایه مربیان با دانشی داریم که نیاز به مربی خارجی را منتفی می‌کند اما در بخش بزرگسالان برای مسابقات بزرگ جهانی نیاز به مربی خارجی و تراز اول است. ما در بخش پایه توانایی فرستادن مربی به دیگر کشورها را داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha