۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳
کد خبر: 83038387
T T
۰ نفر

هرمزگان درعاشوراي حسيني سوگوار شد

۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳
کد خبر: 83038387
هرمزگان درعاشوراي حسيني سوگوار شد

بندرعباس- ايرنا- همزمان با فرا رسيدن دهم محرم مصادف با عاشوراي حسيني اقصي نقاط هرمزگان غرق در عزا و ماتم است و نواي يا حسين يا حسين از نخستين ساعت هاي امروز در جاي جاي اين خطه از ايران زمين طنين انداز شده و شور حسيني فضاي آن را عطرآگين كرده است.

به گزارش ايرنا، ارادتمندان اهل بيت و عاشقان و دل سوختگان خاندان رسول مكرم اسلام (ص) در جاي جاي هرمزگان صبح امروز در صف هاي عزاداري روز عاشورا با چشماني اشكبار و قلبي شكسته و محزون روح و روان را راهي كربلاي معلي كرده و به ياد شهداي نينوا به نوحه خواني و سينه زني پرداختند.
مردم مومن و ولايتمدار بندرعباس از ساعت 9 صبح امروز پنجشنبه در قالب دسته هاي سينه زني و زنجير زني به ياد سرور و سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) و ياران با وفايش بر سر و سينه زنان، فرياد يا حسين يا حسين سر داده و از مسيرهاي مختلف ازجمله ميدان امام (ره) سه راه گمرك ، فرمانداري وميدان انقلاب به سمت چهارراه مطهري (مصلي) وگلزار شهداي گمنام آمده بودند.
نماينده ولي فقيه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، استاندار هرمزگان و جمعي از مسوولان امروز در مراسم هيات هاي عزادار حسيني بندرعباس حضور داشتند.

** فضيلت هاي عاشورايي را بايد از زبان عاشوراييان شنيد
نماينده ولي فقيه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: بيان فضيلت هاي عاشورا، جايگاه عزاداري و توسل درس هايي است كه بايد از زبان اصحاب و خود عاشوراييان در كتاب هاي موثق خواند و شنيد.
آيت الله غلامعلي نعيم آبادي به مناسبت عاشوراي حسيني افزود: قيام امام حسين (ع) و عاشورا، واقعه اي تمام شدني نيست وتا زمان ظهور حضرت مهدي(عج) و قيامت همچنان ماندگار است.
وي رشوه را عامل تمام بدبختي هاي يك جامعه دانست و اظهار داشت: يكي از عواملي كه باعث وقوع عاشورا و شهادت امام حسين (ع) و يارانش در آن زمان شد، فساد و وجود رشوه گيرندگان و رشوه دهندگان در جامعه آن روز بود.

** محرم ياد آور قيام خونين امام حسين (ع) در برابر ظلم است
استاندار هرمزگان در اين خصوص گفت: ماه محرم ياد آور قيام خونين حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) در برابر ظالمان و ستمگران است كه اين قيام به نهضت عاشورا مبدل گرديد و براي هميشه تاريخ به عنوان الگوي آزادي خواهان عالم ماندگار شد.
فريدون همتي افزود: واقعه عاشورا سرشار از درس هايي است كه با وجود گذشت 1400 سال از وقوع آن، باز هم براي بشريت تازگي دارد و نيازمند پند گرفتن از اين رويداد هستيم و چون امروز هم ظالماني وجود دارند كه دست به جنايت مي زنند بايد در مبارزه با آن ها نهضت عاشوراي حسيني (ع) را الگوي خود قرار دهيم.
وي بيان داشت: انقلاب اسلامي ايران نيز با تاثير پذيري از حركت حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و ياران باوفايش شكل گرفت كه منجر به براندازي رژيم ستمگر طاغوت و كوتاه شدن دست استكبار از اين سرزمين شد.
استاندار هرمزگان، ريشه ايستادگي و مقاومت رزمندگان ايران اسلامي در دفاع مقدس را در قيام عاشورا دانست و گفت: رزمندگان دفاع مقدس از قيام امام حسين (ع) الهام گرفتند.
همتي ابراز داشت: نظام جمهوري اسلامي ايران در طول 40 سال اخير تلاش كرده تا با تاسي از نهضت عاشورا هرجا فرياد مظلومي وجود داشته، به داد آن برسد و در مبارزه با ظلم و ستم مستكبران پيشگام بوده است.
وي افزود: محرم و صفر روح مقاومت و اميد را در بين مردم دو چندان كرده و حضور گسترده مردم در مراسم هاي اين ماهها، دشمنان ايران اسلامي را مايوس مي ‌كند.

**واقعه عاشورا محصول ظلم و قدرنشناسي بود
رييس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي هرمزگان واقعه عاشورا را محصول ظلم و قدرنشناسي دانست و گفت: هر زمان كه ظلم و قدرنشناسي در يك جامعه اي گسترش يافت، عاشورا در آن زمان و جامعه تكرار مي شود.
حجت الاسلام علي اكبر ميرزايي درحاشيه برگزاري آيين عاشوراي حسيني در گفت و گو با ايرنا در خصوص درس ها و عبرت هاي عاشورايي و نقش خواص جامعه اظهار داشت: درس هاي عاشورا داراي چندين محور است كه مهم ترين آن ها مي توان به ناديده گرفتن حجت و كلام خود خدا در آيه پنج سوره فجر كه مي فرمايد'هَلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ؟- آيا در اين براي خردمند نياز به سوگند ديگري است؟ اشاره كرد.
وي بيان داشت: اين كه مردم كوفه امام حسين(ع) را تنها گذاشتند و عده اي اندكي آن حضرت راه همراهي كردند براي اين بود كه حرف و حجت خدا را قبول نكردند درواقع براساس آيه پنج سوره فجر حرف خود خدا ناديده گرفته شد.
رييس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي هرمزگان تصريح كرد: اولين درس قرآني كه از قيام عاشورا مي‌ توان گرفت اين است كه ياور دين خدا و رسول خدا(ص) باشيم، بنابراين در واقعه عاشورا افراد زيادي باغفلت از ياد خدا قدر امام زمان خود را ندانستند و به لشكر عمر سعد پيوستند.

**عقلانيت و معنويت در عزاداري تقويت شود
عضو هيات علمي دانشگاه هرمزگان در تبيين تكرار عاشورا ادامه داد: افرادي كه در جريان هاي سياسي و اجتماعي قدرشناس بوده و حامي مظلوم هستند راه امام حسين(ع) را انتخاب مي كنند، اما اگر ظلم را انتخاب كردند در صف يزيديان قرار مي گيرند و راه رستگاري را از خود دريغ مي كنند.
حجت الاسلام ميرزايي محور سوم عبرت هاي عاشورايي را تقويت عقلانيت و معنويت در عزاداري ها دانست و افزود: عزاداري امام حسين (ع) ميدان زورآزمايي نيست كه عده اي با ترويج قمه زني به شيوه هاي نادرست و جعلي روي مي آورند.

** عزاداري ها در تربيت اجتماعي افراد نقش سازنده دارد
رييس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي هرمزگان اظهار داشت: عاشورا به غير از اين كه براي عوام و خواص يك درس باشد يك صحنه عبرت است كه بـايد انسان در اين صحنه نگاه كند تـا عـبرت بـگيرد، بنابراين فراموش كردن خدا و دنـبال شهوت راني ها رفتن، انسان را از راه حق و رستگاري دور مي كند.
حجت الاسلام علي اكبر ميرزايي افزود: عزاداري امام حسين(ع) بايد تقويت كننده عقلانيت، معنويت و تثبيت ايمان انسان ها باشد.
وي يكي ديگر از عبرت هاي عاشورايي را خدمت به مردم دانست و افزود: عزاداري براي هر فردي تعريف خاصي دارد، اما عزاداري براي يك مدير در هر پست و مقامي در وهله اول بايد خدمت به مردم باشد.
وي ياد آور شد: مديري كه در عزاداري ها چندين ليتر اشك مي ريزد اما به فكر خدمت به مردم نيست چنين عزاداري و اشك ريختني از چنين فردي مورد قبول نيست.
وي اضافه كرد: ثمره و نتيجه اي كه از مجالس روضه خواني و عزاداري امام حسين(ع) بايد نصيب انسان شود نقش سازنده اي است كه اين عزاداري ها در تربيت اجتماعي افراد دارد.

** جامعه امروز نيازمند احياي مجدد فرهنگ عاشوراست
مديركل تبليغات اسلامي هرمزگان گفت: فرهنگ عاشورايي برخاسته از نهضت امام حسين(ع) و بر پايه امر به معروف و نهي از منكر استوار است و جامعه امروزي با توجه به خرافه ها و ارزش هاي موهوم، نيازمند احياي مجدد اين فرهنگ است.
حجت ‌الاسلام علي اكبر انصاري راد روز پنجشنبه درحاشيه مراسم عاشوراي حسيني دربندرعباس افزود: كمرنگ شدن ارزش ها و آموزه هاي عاشورايي باعث مي ‌شود مراسم و آداب عاشورايي در ايام عزاداري به خرافه ها گراييده شود و اين نشان از ناآگاهي و ناآشنايي قشرهاي مردمي با اين ارزش هاست.
وي بيان داشت: فرهنگ عاشورايي، قيام برعليه هر نوع بيدادگري ظالمانه است كه نيازمند آموزش و تربيت ديني است و ضروريست اين مهم در رسانه هاي جمعي بيشتر تبليغ ‌شود.
مديركل تبليغات اسلامي هرمزگان با تاكيد بر آشنايي هرچه بيشتر نسل جوان و كودكان با فرهنگ عاشورا بيان داشت: علاوه بر حضور پرشور در مراسم هاي عزاداري و سينه زني بايد به ارزش هاي بنيادين آن نيز توجه كنند.
در ديگر شهرهاي هرمزگان از غرب تا شرق آن مردم ديشب تا پاسي از صبح به عزاداري پرداخته و از نخستين ساعت امروز نيز با انجام ايين هاي عزاداري به ياد امام شهدا و 72تن از ياران باوفايش اشك ماتم ريختند.
بسياري از ارادتمندان خاندان عصمت وطهارت با برپايي ايستگاه هاي صلواتي از زائران پذيرايي كرده و با برپايي خوان بي كران امام حسين (ع) عزاداران حسيني را اطعام مي كنند.
استان هرمزگان با توجه به مهاجر پذير بودن داراي يك هزار و 200هيات مذهبي از استان و شهرهاي مختلف كشورمان است .
تنوع قومي حاصل از ضريب بالاي مهاجر پذيري بندرعباس مركز استان هرمزگان ، اين شهر را در مقايسه با ديگر شهرهاي هرمزگان به لحاظ گوناگوني هيات هاي مذهبي متمايز ساخته و در روزهاي عاشورا هر هيات مطابق آداب و رسوم منطقه اي خود اما در يك قاموس و هدف مشترك يعني در غم شهداي كربلا به عزاداري مي پردازند.
7198/ 6048