قدیم ها؛ صبح ها با هیاهوی كودكان در كوی و برزن آغاز می شد، هر كجا كه می نگریستی فریاد، خنده و شادی انبوه دختران و پسرانی بود كه با نشاط تمام رو به مدرسه در حركت بودند.
امروز دیگر خبری از این پیاده روی های شادی بخش نیست، خودروهای بزرگ و كوچك كه برخی از آنها دانش آموزان را روی هم تلنبار كرده و پدر و مادرهایی كه كودكان خود را با عجله دم مدرسه پیاده كرده و هراسان و مضطرب از دیر شدن وقت اداره روی پدال گاز ماشین فشار می آورند، صحنه های تكراری هر صبح پس از مهر ماه هستند.
اكنون 'سرویس مدرسه' به یك دغدغه و حتی یك نیاز آموزشی برای اولیای دانش آموزان و مسئولان مدارس تبدیل شده و در بسیاری اوقات پیش از هر اقدام آموزشی جمع و جور كردن و ساماندهی آن به امری ضروری تبدیل شده است.
بسیاری از خانواده ها حتی بیشتر از مسایل درسی دانش آموزان دست كم در هفته های اول مدرسه دغدغه سرویس مدارس ، وضعیت و نوع خودرو، تعهد و شخصیت راننده ، هزینه سرویس و مسایل مرتبط به تردد فرزندان خود به مدرسه را دارند.
اینكه امروز چرا اینگونه فرزندان خود را به زندگی ماشینی عادت داده ایم، اینكه چرا حتی ترجیح می دهیم كه كودكان ما مسیر كوتاه خانه تا مدرسه را بدون پیاده روی و با سرویس مدرسه طی كنند علت و عواملی زیادی دارد، از اجبار تا چشم و هم چشمی، از امنیت تا ترافیك و ...
اكرم آقارحیمی مادر یكی از دانش آموزان ابتدایی است كه تنها دلیل استفاده از سرویس مدرسه را استفاده فامیل و همسایه های دور و نزدیك از آن و به نوعی همرنگ جماعت شدن ذكر می كند.
وی گفت: بلاخره نباید به هنگام جمع نشینی جلوی زنان فامیل و همسایه كم آورد، همه آنها با پزو افاده از سرویس های مدارس فرزندان خود می گویند و در این میان نمی شود گفت كه بچه من مسیر خانه تا مدرسه را حتی اگر كوتاه باشد، پیاده طی می كند.
ریحانه طیبی اما شاغل بودن خود و همسرش را دلیل استفاده از سرویس مدرسه برای فرزند خود ذكر كرده و می گوید: ما چاره ای جز این نداریم.
آمنه حسن زاده هم افزایش ترافیك، زیاد شدن سرسام آور خودروها در شهر، نا امن بودن معابرو رواج رانندگی های خطرناك را دلیل استفاده از سرویس مدرسه ذكر كرده و می افزاید: در این وضعیت ترافیك بویژه صبح ها كه همه به خیابان سرازیر می شوند، نمی شود كودك را به حال خود روانه كوچه و خیابان كرد.
وی گفت: این روزها استفاده از سرویس مدرسه از نظر امنیت جانی كودكان به امری ضروری تبدیل شده و نمی شود مثل گذشته ها آنها را با پای پیاده راهی مدرسه كرد.
در این میان علاوه بر اینكه سرویس مدارس ضرورتی برای خانواده ها شده چگونگی و شرایط آن نیز به دغدغه اولیا و مدیران مدارس تبدیل شده است .
استفاده از خودروهای فرسوده و نیمه فرسوده ، موضوع اهلیت و سلامت اخلاقی رانندگان خودروها ، نرخ سرویس های مدارس مسایلی است كه از چند سال پیش همیشه دغدغه اولیای دانش آموزان بوده است.
امین رحیمی پدر یك دانش آموز راهنمایی می گوید: هنوز خاطره تصادف برخی از سرویس های مدرسه و جان باختن دانش آموزان در سال های گذشته از خاطرم رخت نبسته و استفاده از خودرو سالم و راننده ماهر بعنوان سرویس مدرسه جزو دغدغه هایم است.
زهرا نباتی مادر یكی از دانش آموزان نیز گفت: علاوه بر افزایش هزینه های آموزشی اعم از شهریه مدرسه ، قیمت لوازم تحریر زیاد بودن نرخ سرویس مدرسه نیز بر هزینه خانوار سنگینی می كند.
احمد قاسمی پدر یكی از دانش آموزان هم گفت: من اگر امكانش را داشتم فرزندم را خود به مدرسه می بردم ، ولی به دلیل اینكه سركار می روم او از سرویس مدرسه استفاده می كند.
وی افزود: از مسئولان آموزش و پرورش انتظار داریم سرویس هایی را برای دانش آموزان انتخاب كنند كه راننده آن از لحاظ اخلاقی مورد تایید قرار گرفته باشد.
در این حال مسئولان آموزش و پرورش استان اردبیل می گویند كه ساماندهی و توجه به سرویس مدارس یكی از برنامه های اولویت دار دراین استان در كنار مسایل آموزشی بوده است.
به گفته آنها ، امسال سرویس های مدارس طبق برنامه ساماندهی شده و اولیای دانش آموزان و مدیران مدرسه در این زمینه همكاری مناسبی داشته اند.
مدیر كل آموزش و پرورش استان اردبیل از فعال شدن چهار هزار خودروی سرویس مدرسه از اول مهرماه در این استان خبر داد و افزود: پیش بینی می شود 21 هزار دانش آموز با استفاده از این سرویس ها به مراكز آموزشی تردد داشته باشند.
احمد ناصری بیان كرد: بازرسی های لازم از تمامی خودروهای طرف قرار داد با مدارس استان انجام گرفته و پیشنهاد می شود والدین از سریس های مورد تایید آموزش و پرورش استفاده كنند.
به گفته وی ، در طول سال تحصیلی نظارت های لازم از سوی آموزش و پرورش و سایر دستگاه های مربوطه از این سرویس ها انجام می شود.
ناصری اظهار داشت: هزینه سرویس های مدارس با نظر جمعی اعضای كارگروه ماده 18 كه متشكل از پلیس راهنمایی رانندگی ، تاكسیرانی و استانداری و همچنین آموزش و پرورش می باشد، تعیین می شود.
در این حال رییس پلیس راهور اردبیل نیز با تاكید بر ساماندهی سرویس های مدارس گفت: امسال نظارت بر نوع و سالم بودن خودرو، سلامت و ماهر بودن رانندگان و رعایت استاندارد تعداد دانش آموزان استفاده كننده از خودرو ها تشدید خواهد شد.
سرهنگ رحیم آقامحمدی بیان كرد: به خانواده ها توصیه شده كه كمتر از خودروهای شخصی بعنوان سرویس مدرسه برای ترد فرزندان خود استفاده كنند زیرا این خودروها تحت نظارت ارگان خاصی نبوده و معمولا مشكل زا می باشند.
به گفته وی ، اولیای دانش آموزان بهتر است از سرویس های مورد تایید و طرف قرارداد مدارس و یا تاكسی تلفنی ها استفاده كنند.
وی اضافه كرد: برای شناساسی و نظارت مناسب ، خوردوهای استفاده شده بعنوان سرویس مدارس باید دارای آرم و علایم مشخص باشند.
آقامحمدیان با اشاره به اینكه در سال های گذشته برخی خودروها اقدام به سوار كردن اضافی دانش آموزان می كردند ، افزود: اینكه به جای چهار نفر در خودروهای كوچك هفت و حتی بیشتر دانش آموز سوار شود پذیرفتنی نبوده و امسال با متخلفان برخورد خواهد شد.
وی تاكید كرد كه شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف رانندگی از سوی سرویس مدارس با شماره 120 تماس گرفته و آن را گزارش كنند.
در سال تحصیلی جدید 244 هزار دانش آموز در استان اردبیل مشغول به تحصیل خواهند شد.
3006 /6016
اردبیل- ایرنا- دیگر خیلی وقت است كه پیاده روی دوستانه از خانه تا مدرسه در بین دانش آموزان به خاطره ها پیوسته است، مثل تمام زیبایی های طبیعی زندگی كه ماشینی شدن آنها را نه به ضرورت كه بیشتر اوقات به خاطر عادت و حتی چشم وهم چشمی محو و نابود كرده است.