به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه ، در حالي كه تا كنون آمريكا در ارتباط با موضوع عدم توازن تجاري ، كشورهاي چين ، كانادا و مكزيك را هدف قرار گرفته است، نام ژاپن در اين ارتباط خيلي مطرح نشده و اين كشور اميدوار بود كه دوستي شينزو آبه نخست وزير ژاپن با دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا ، توكيو را خارج از خط آتش تجاري آمريكا قرار دهد.
اما در حالي كه ترامپ و آبه براي ديدار آماده مي شوند و انتظار مي رود كه در مذاكرات آتي سران دو كشور ؛ اختلافات تجاري هم مورد بحث قرار گيرد ، نشانه هايي در دست است كه نشان مي دهد ژاپن ممكن است هدف بعدي ترامپ در جنگ تجاري باشد و افزايش تعرفه هاي واردات خودرو هراس اصلي ژاپني ها است.
ترامپ بارها درباره 'كسري بالاي تجاري' با ژاپن - سومين اقتصاد بزرگ جهان - گله و شكايت كرده است . او در اظهاراتي در گفتگو با وال استريت ژورنال بر روابط خوب با ژاپني ها تاكيد كرد اما در ادامه با لحني تهديد آميز گفت: البته اين رابطه زماني كه من به آنها بگويم كه چقدر بايد پرداخت كنند ، به پايان مي رسد. كسري تجاري سال گذشته با ژاپن 68.8 ميليارد دلار بود كه پس از چين - با 375 ميليارد دلار - و مكزيك - با 71 ميليارد دلار - در رده سوم قرار داشت. كسري تجاري آمريكا با ژاپن در هشت ماه اول سال جاري ميلادي به 40 ميليارد دلار رسيده است.
صادرات خودرو و قطعات يدكي از بخش خودروسازي ژاپن 80 درصد از اين عدم توازن تجاري را به خود اختصاص مي دهد و منظره 'ميليون ها خودروي ژاپني' موجب آشفتگي ترامپ مي شود در حالي كه خودروهاي آمريكايي زيادي در جاده هاي ژاپن وجود ندارد. اما اين مساله ارتباطي با تعرفه هاي وارداتي ندارد . ژاپن بر خلاف آمريكا هيچ تعرفه اي بر خودروهاي وارداتي اعمال نمي كند در حالي كه آمريكا تعرفه 2.5 درصدي اعمال مي كند.
تحليلگران مي گويند كه خودروهاي آمريكايي به علت بزرگ بودن مناسب جاده هاي ژاپن نيستند و با سليقه مصرف كنندگان ژاپني هم سازگار نيستند.
منتقدان استدلال مي كنند كه ژاپني ها موانع غيرتعرفه اي ديگري ايجاد مي كند از جمله آنچه كه منتقدان استانداردهاي ايمني بيش از حد سخاوتمندانه مي دانند كه واردات خودرو به ژاپن را دشوار مي سازد.
مذاكرات مقدماتي بين نمايندگان تجاري آمريكا و ژاپن تا كنون بدون پيشرفت خاصي برگزار شده و دور دوم مذاكرات قرار است امروز دوشنبه برگزار شود. دو طرف ديدگاههاي متفاوتي دارند: ژاپن خواستار حل و فصل مناقشه هاي تجاري در مجمعي مانند 'مشاركت ترانس پاسيفيك' - پيمان تجاري چند مليتي -است اما آمريكا خواستار يك توافق دوجانبه است.
بر اساس گزارش كيودو نيوز ، اگر آمريكا اعمال تعرفه هاي بيشتر بر بخش خودروسازي ژاپن را به تعويق اندازد ، توكيو ممكن است رويكرد دوجانبه را بپذيرد.
'هارومي تاگوچي' تحليلگر ژاپني موسسه 'آي اچ اس ماركت' مي گويد اگر ترامپ در زمينه اختلافات تجاري با چين و معاهده تجاري آمريكاي شمالي (نفتا) به توافق ها يا قراردادي دست يابد ، بسيار محتمل است كه تمركز خود را بر ژاپن قرار خواهد داد.
اين در حالي است كه شركت هاي خودروسازي تويوتا و نيسان ميليون ها دستگاه خودرو در آمريكا به فروش مي رسانند و تهديد ترامپ به اعمال تعرفه تا حد 25 درصدي بر واردات خودرو از ژاپن قوي ترين سلاح دولت آمريكا در اين مذاكرات است. اقدام تلافي جويانه به سبك چين نيز بسيار نامحتمل است زيرا كه نخست وزير ژاپن گفته كه چنين اقدامي به نفع هيچكس نيست.
ژاپن بجاي اقدام تلافي جويانه ممكن است به سازمان تجارت جهاني شكايت كند . تاگوچي مي گويد كه آبه بايد قول خريدهاي بيشتر 'گاز شيل ، اقلام نظامي و ساير كالاهايي را بدهد كه تاثير زيادي بر توليد داخلي ژاپن نداشته باشد. '
برخي از كارشناسان نيز مي گويند كه اگر ژاپن بسته قانع كننده اي از امتيازها درباره دسترسي به بازار اين كشور بخصوص در زمينه كشاورزي را ارائه دهد ممكن است از خشم ترامپ فرار كند . اما اين موضوعي بسيار حساس در ژاپن است كه پيش از اين نيز تعرفه هايي براي دفاع از كشاورزان اين كشور اعمال كرده است.
اروپام**1078** 1546
تهران - ايرنا - دور دوم مذاكرات نمايندگان تجاري آمريكا و ژاپن در حالي امروز دوشنبه برگزار مي شود كه ژاپني ها از اعمال تعرفه هاي سنگين وارداتي بر صنعت خودروسازي اين كشور هراس دارند و رئيس جمهوري آمريكا ممكن است جنگ تجاري را به ژاپن گسترش دهد.