۴ مهر ۱۳۹۷، ۹:۰۷
کد خبر: 83044560
T T
۰ نفر

دلالان در كمین بازار برنج مازندران

۴ مهر ۱۳۹۷، ۹:۰۷
کد خبر: 83044560
دلالان در كمین بازار برنج مازندران

ساری- ایرنا- در حالی كه این روزها بخش عمده برنج پس از برداشت به خاطر نیاز جدی كشاورزان به نقدینگی از دست آنان خارج شده، زمزمه ضرورت افزایش قیمت این محصول به بهانه ' گرانی همه كالاها' هر روز بلند تر می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امسال برای نخستین بار با اعلام نرخ خرید تضمینی ارقام محلی برنج از سوی شورای اقتصاد، دست دلالان و سودجویان در زمان برداشت كوتاه شد و بررسی ها نشان می دهد كه هم اكنون نیز قیمت برنج در شالیكوبی های استان بدون افزایش نسبت به زمان آغاز برداشت از 105 تا 107 هزار ریال در هر كیلو گرم عرضه می شود.
با این وصف، دلالان و فرصت طلبان در بازار محصولات كشاورزی مازندران این بار در لباس دلسوزی برای كشاورزان و به بهانه چند برابر شدن نرخ ارز، ضرورت افزایش قیمت برنج را مطرح می كنند، در حالی كه به گفته شالیكوبی داران این محصول به اندازه كافی با قیمت یك ماه پیش برای عرضه وجود دارد.
قیمت بهترین رقم برنج شمال یعنی طارم محلی و هاشمی در حال حاضر در شالیكوبی های استان مازندران به طور متوسط هر كیلو گرم تا 107 هزار ریال است كه هفت تا 10 هزار ریال از قیمت خرید تضمینی اعلامی دولت بیشتر است.
** وجود دستكم 40 تن برنج سفید در هر شالیكوبی
مدیر یكی از واحدهای شالیكوبی در بابل و از آگاهان به بازار برنج مازندران گفت كه این روزها قیمت بسیاری از كالاهای مورد نیاز و مصرفی مردم افزایش چشمگیری یافته است، اما به رغم اینكه بیشتر برنج از دست شالیكاران خارج شده است، قیمت این محصول استراتژیك در شالیكوبی ها همانند یك ماه قبل است.
احمد قربانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه هنوز برداشت كشت اول به پایان نرسیده و شاهد اندك شالی برای تبدیل برنج در شالیكوبی ها هستیم، افزود: اكنون برنج طارم محلی با كمتر از 10 درصد شكستگی با قیمت 108هزار ریال در این شالیكوبی همانند دیگر واحد ها موجود است.
وی با اشاره به اینكه بیشتر شالیكوبی های استان مملو از برنج سفید است، گفت: البته عمده این برنج ها در اختیار كشاورزان نیست و تقاضا هم از تاجران استان های كشور وجود دارد ولی خرید و فروش رونق بالایی ندارد.
قربانی افزود: تا هفته آینده با آغاز برداشت كشت دوم و دونوچ بار دیگر شالیكوبی ها برای تبدیل شالی به برنج سفید روشن می شوند و در نتیجه شاهد ورود برنج جدید و نو به بازار خواهیم بود.
امسال بر اساس آمار سازمان جهاد كشاورزی مازندران حدود 60 هزار هكتار از زمین های شالیزاری زیر كشت دوم به 2 روش پرورش ساقه شالی یا دونوچ و نشای دوباره رفته است.
این كارشناس بازار برنج مازندران، كمبود برنج و افزایش قیمت برنج بویژه با برند فریدونكنار را فقط هیاهو و التهاب روانی ناشی از افزایش دیگر اقلام بویژه ارز از سوی دلالان و فرصت طلبان دانست و تاكید كرد: تفاوت برنج مناطق مختلف مازندران چندان زیاد نیست كه بتواند بهانه افزایش قیمت قرار گیرد.
قربانی بیان داشت: دولت در سه سال اخیر با مدیریت صحیح در واردات، ممنوعیت توزیع برنج خارجی در زمان برداشت و حمایت های لازم برای كاهش هزینه تولید توانست قیمت این محصول استراتژیك را به نفع شالیكاران ساماندهی و رضایت تولید كنندگان را جلب كند.
وی در عین حال گفت كه به هر حال با توجه به افزایش قیمت ارز و به صرفه نبودن واردات برنج، افزایش تقاضا و در نتیجه بالا رفتن قیمت برنج كه عمده در اختیار تجار قرار دارد، محتمل است.
این كارشناس برنج افزود: به طور یقین دولت با توزیع بموقع برنج مورد نیاز كشور ، مانع فرصت طلبی دلالان می شود ، چراكه واردات قانونی برنج از حمایت ارزی برخوردار است.
** جای نگرانی برای توزیع برنج نیست
مدیر عامل شركت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 كشور مستقر در ساری هم با اشاره به اینكه افزایش چشم گیر قیمت برنج در شالیكوبی های استان فقط هیاهو است، گفت: اگر چه مراكز خرید تضمینی برنج ارقام محلی استان امسال هنوز برنجی را از كشاورزان با قیمت تضمینی دریافت نكردند، اما ذخیره برنج مورد نیاز وجود دارد.
سید محمد جعفری با بیان اینكه اعلام خرید تضمینی برنج فقط برای تعیین كارشناسی كف قیمت است، اضافه كرد: اینكه مراكز خرید تضمین برنجی را خریداری نكردند، نشانه موفقیت دولت و كوتاه شدن دست دلالان است.
وی توضیح داد: بررسی ها نشان داده است كه كشاورزان امسال حدود 500 تا یكهزار تومان در هر كیلو گرم بیشتر از قیمت تضمینی دولت محصولشان را در بازار فروخته اند.
بر اساس تصمیم شورای اقتصاد، هر كیلوگرم برنج طارم محلی مازندران ٩ هزار و ٨٢٨ تومان، برنج شیرودی پنج هزار و ٨٨6 تومان و رقم ندا و نعمت كیلویی پنج هزار و ٢٢٨ تومان قیمت گذاری شده است.
جعفری گفت: به طور یقین با توجه به استراتژیك بودن محصول برنج، اگر دولت نیاز به توزیع برنج برای تنظیم بازار داشته باشد ورود پیدا می كند.
امسال پشتوانه بازار خرید تضمینی برنج سبب شد تا قیمت این محصول استراتژیك در اوج عرضه تعادل خود را حفظ كرده تا حدی كه كشاورزان نیز راضی باشند.
این اولین بار در تاریخ شالیكاری مازندران است كه برنج این استان در فهرست خرید تضمینی قرار می گیرد تا علاوه بر حفظ تعادل قیمت در طول سال ، دغدغه برنجكاران را از هرگونه نوسان پس از برداشت از بین ببرد.
برداشت شالی از شالیزارهای مازندران اوخر ماه تیر آغاز شد و بر اساس اعلام سازمان جهاد كشاورزی اكنون تا 95درصد آن به پایان رسیده است.
امسال حددود 208هزار هكتار از زمین های شالیزاری استان زیر كشت اول برنج رفته است.
مازندران با تولید بیش از 950هزار تن برنج سفید 42درصد برنج كشور را تامین می كند.
6990/1654