۵ مهر ۱۳۹۷، ۸:۴۷
کد خبر: 83045880
T T
۰ نفر

جولان معتادان در پارك بعثت كرمانشاه

۵ مهر ۱۳۹۷، ۸:۴۷
کد خبر: 83045880
جولان معتادان در پارك بعثت كرمانشاه

كرمانشاه - ايرنا - هروئين و شيشه به راحتي تهيه يك بسته آدامس در پارك بعثت كرمانشاه پيدا مي شود و معتادان نيز در معرض ديد عموم مواد مخدر مصرف مي كنند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، حضور گسترده معتادان متجاهر و فروشندگان مواد مخدر در شهرك بعثت 2 در جنوب شرقي شهر كرمانشاه، براي اهالي اين محله مشكلات بسياري به وجود آورده و امنيت روحي و رواني آنها را مختل كرده است.
در اين محل يك زمين خالي وجود دارد كه با شيبي ملايم به پارك بعثت ختم مي شود؛ معتادان در اين زمين خالي براي خود بساط پهن كرده اند و در آنجا زندگي مي كنند.
بر روي چمن هاي پارك و زمين هاي خاكي اطراف آن آثاري از سرنگ و لوله هاي مخصوص مصرف مواد مخدر به چشم مي خورد و هر گوشه را كه نگاه مي كنيد معتادان يا در حال مصرف مواد مخدر هستند و يا بيهوش در گوشه اي افتاده اند.

** كودكان در معرض خطر
رستم كرمي يكي از اهالي شهرك بعثت در گفت و گو با ايرنا در رابطه با مشكلات اين منطقه گفت: كوچه هاي بعثت و زمين هاي خالي آن پر هستند از سرنگ هاي رها شده كه كودكان ما از روي ناآگاهي با آنها بازي مي كنند.
وي همچنين به حضور فروشندگان مواد مخدر اشاره كرد و افزود: مواد فروشان به بچه هاي محل پيشنهاد مصرف موادمخدر مي دهند كه اين موضوع مي تواند آنها را به كام اعتياد بكشاند.

** مواد ارزان قيمت در شهرك بعثت
موادفروشان كه معمولا با موتورسيكلت در پارك تردد مي كنند، مخدرهايي همچون، ترياك، هروئين تر و خشك، شيشه، حشيش و گل مي فروشند.
مراد 25 ساله كه ظاهري شبيه به ورزشكاران داشت و با موتور سياه رنگ خود براي فروش مواد مخدر به پاك بعثت آمده بود، به خبرنگار ايرنا گفت: مواد را در جيب خود نگه نمي داريم تا اگر پليس آمد مدركي براي دستگيري ما نداشته باشد؛ آنها را از جاسازها در اطراف پارك مي آوريم.
معتادان پارك بعثت متجاهر و كارتن خواب هستند، به همين دليل مواد مخدرها را در بسته هاي كوچك مي فروشند، تا همه بتوانند آنها را بخرند.
در پارك بعثت ترياك براساس مرغوبيت آن از گرمي چهار تا 6 هزار تومان، هروئين تر گرمي 18 هزار تومان، هروئين خشك گرمي 30 هزار تومان، حشيش گرمي 2 هزار تومان، گل هر نخ 2 هزار تومان و شيشه هر پك پنج هزار تومان به فروش مي رسد.

** وضعيت نامناسب بهداشت
نبود سرويس هاي بهداشتي عمومي و آوردن زباله هاي شهري توسط معتادان متجاهر و زباله گردها، وضعيت بهداشتي شهرك بعثت را نامناسب كرده است.
كرمعلي رستمي ، يكي از اهالي شهرك بعثت دفع ادرار و مدفوع معتادان در معرض ديد عموم را مهمترين صحنه هاي ناخوشايند معتادان براي اهالي دانست و به خبرنگار ايرنا، گفت: لوله شركت آب و فاضلاب در محل نشتي دارد و معتادان عريان مي شوند تا با استفاده از آب آن استحمام كنند، كه اين موضوع چهره زننده اي را در محل ايجاد كرده است.
حجم بالاي زباله هاي رها شده در اين محل مديران شهري را نيز به ستوه آورده است.
شهردار منطقه سه كرمانشاه در اين رابطه به ايرنا گفت: كاركنان شهرداري مدام زباله هاي شهرك بعثت را جمع مي كنند اما باز هم شاهد رها شدن زباله ها در اين محل هستيم.
رضا قاسمي فر ، معتقد است كه معتادان متجاهر و زباله گردها تاثير بسزايي در ايجاد وضعيت نامناسب بهداشتي محل دارند.

** مرگ معتادان در پارك
به گفته رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر استان كرمانشاه ، برخي از معتادان متجاهر به دليل استفاده بيش از حد مواد مخدر در گوشه خيابان ها مي ميرند.
سرهنگ عليرضا دليري در گفت و گو با ايرنا، اعلام كرد: هفته گذشته در طرح ضربتي جمع آوري معتادان متجاهر پارك بعثت، يك جسد مربوط به معتادان متجاهر پيدا شد كه در اختيار پزشكي قانون قرار گرفت.
براساس اعلام پزشكي قانوني در سال گذشته 142 نفر و در بهار امسال 20 نفر در استان كرمانشاه بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند.
اين آمار نشان مي دهد كه در سال گذشته هر پنج روز 2 نفر و در بهار امسال هر چهار روز يك نفر در استان كرمانشاه جان خود را بر اثر مصرف مواد مخدر از دست داده اند.

** تخريب اموال شهري توسط معتادان
معاون خدمات شهري شهرداري كرمانشاه با اشاره به اينكه معتادان در محله بعثت مدام در حال تخريب اموال عمومي هستند، گفت: معتادان براي اينكه بتوانند به راحتي شب ها در پارك مخدر مصرف كنند، به سيستم هاي روشنايي آسيب مي زنند.
امير رحيمي در گفت وگو با ايرنا، افزود: شهرداري يك نگهبان در پارك بعثت دارد كه به تنهايي نمي تواند با معتادان مقابله كند؛ آنان تاكنون چند بار با نگهبان درگير شده و به وي آسيب زده اند.

** امنيتي كه مختل مي شود
معتاداني كه در شهرك بعثت تردد مي كنند، گاها براي تامين مخارج مصرف موادمخدر دست به سرقت مي زنند و براي زنان و كودكان نيز ايجاد مزاحمت مي كنند.
رسول سهرابي يكي ديگر از اهالي اين محل به ايرنا، گفت: معتادان هفته گذشته گردن بند و دست بند برادر زاده ام را دزديدند؛ موارد مشابه هر روزه براي اهالي اتفاق مي افتد.
وي افزود: معتادان در پارك بعثت براي زنان و كودكان مزاحمت ايجاد مي كنند و تردد در اين پارك را دشوار كرده اند.
براساس اعلام فرمانده انتظامي استان كرمانشاه بخش عمده اي از سرقت هاي استان كرمانشاه توسط معتادان متجاهر انجام مي شود.
به گفته سردار سرتيپ دوم منوچهر امان اللهي در شهريور ماه امسال نزديك به 400 نفر از اين افراد دستگير و تحويل مراجع قضائي و كمپ‌هاي ترك اعتياد شده اند.

** تشديد طرح پاكسازي
دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر در گفت و گو با ايرنا از تشديد طرح هاي پاكسازي محلات آلوده به مواد مخدر و دستگيري مواد فروشان خبر داد و گفت: اين طرح ها با همكاري دستگاه قضايي و نيروي انتظامي به صورت جدي دنبال مي شود.
فرمانده انتظامي كرمانشاه چندي پيش در نشستي خبري اعلام كرد كه از ابتداي سال جاري تا نيمه مرداد ماه 590 طرح پاكسازي محلات آلوده به مواد مخدر در استان كرمانشاه اجرايي شده است.
براساس آمار منتشر شده در پايگاه اطلاع رساني پليس، در اين مدت علاوه بر جمع آوري معتادان متجاهر 615 كيلوگرم انواع مواد مخدر كشف، 81 قاچاقچي عمده و يك هزار و 397 خورده فروش دستگير شده اند كه اين آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افزايش پيدا كرده است.

** آمادگي براي جمع آوري كامل معتادان متجاهر
با وجود اجراي طرح هاي مختلف پاكسازي محلات آلوده، كماكان معتادان متجاهر در سطح شهر مشاهده مي شوند.
رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر مدعي است كه پليس مي تواند در كمتر از يك هفته تمام معتادان متجاهر سطح استان را جمع آوري كند.
سرهنگ دليري با بيان اينكه در قانون اعتياد جرم نيست، گفت: ما مي توانيم تمام معتادان را به سرعت جمع آوري كنيم اما مكاني براي نگهداري و درمان تمام آنها وجود ندارد.

** محدوديت در كمپ اجباري ترك اعتياد
بخشي از معتادان جمع آوري شده كرمانشاه، در كمپ اجباري ترك اعتياد «چشمه سفيد» نگهداري مي شوند كه اين كمپ اكنون به دليل كمبود فضا براي نگهداري از معتادان متجاهر با مشكلاتي روبه رو شده است.
سرپرست اداره كل پيشگيري و رفع تخلفات شهري شهرداري كرمانشاه كه مديريت اين كمپ را بر عهده دارد، در گفت و گو با ايرنا، اظهار داشت: اردوگاه چشمه سفيد براي نگهداري حدود 100 نفر ظرفيت دارد اما 197 نفر هم اكنون در اين مكان نگهداري مي شوند.
عليرضا بهرامي در نظر گرفتن مكاني جديد براي ساماندهي معتادان متجاهر را ضروري دانست و گفت: اكنون بسياري از معتادان به دليل نبود تخت و فضاي استراحت بر روي زمين مي خوابند.
مديركل بهزيستي استان كرمانشاه نيز چندي پيش در نشستي ظرفيت كمپ هاي ترك اعتياد استان را محدود دانست و تاكيد كرد كه با توجه به جمعيت 2 ميليوني استان تعداد كمپ هاي مجاز بايد از 19 كمپ فعلي به دست ‌كم 30 كمپ برسد.

** ايجاد كمپ توانمند سازي
استاندار كرمانشاه شهريور ماه امسال در نشست شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر با اعلام اينكه اردوگاهي براي كمك به بازيابي و اشتغال معتادان بهبود يافته ايجاد مي شود، گفت: با راه اندازي اين اردوگاه زمينه ايجاد اشتغال براي يك هزار نفر از معتادان بهبود يافته استان فراهم مي شود
براساس آمارهاي ارائه شده بيش از 70 هزار نفر از جمعيت 2 ميليون نفري استان كرمانشاه معتاد هستند و بيش از 90 درصد كساني كه به كمپ هاي ترك اعتياد مراجعه مي كنند ، دوباره به آغوش اعتياد باز مي گردند.
گزارش از سامان رحمتيان
8066/3033