۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۹
کد خبر: 83048029
T T
۰ نفر

انفعال نتانیاهو در مقابل نصرالله

۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۹
کد خبر: 83048029
انفعال نتانیاهو در مقابل نصرالله

بیروت - ایرنا - ادعاهای اخیر «بنیامین نتانیاهو» درباره مراكز نگهداری و تولید موشك های حزب الله لبنان، واكنش های گوناگونی را در پی داشته است، بسیاری این ادعاها را واكنش انفعالی وی در مقابل سخنان اخیر دبیركل حزب الله درباره توان موشكی مقاومت تفسیر كردند.

به گزارش ایرنا، نتانیاهو پنج شنبه شب در سخنان خود در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ادعا كرد كه رژیم صهیونیستی دلایلی در اختیار دارد كه نشان می دهد ایران به حزب الله موشك های نقطه زن داده است.
وی ادعا كرد كه مقاومت، موشك های خود را در كانون زندگی شهری لبنان پنهان كرده و از شهروندان این كشور به عنوان سپر انسانی استفاده می كند.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی با نشان دادن نقشه هایی مدعی شد كه حزب الله، موشك های خود را در نقاطی از جمله فرودگاه بیروت و اطراف آن در یك ورزشگاه و در چند سوله در محله «الاوزاعی» یعنی ورودی جنوبی شهر بیروت ، پنهان كرده است.
همزمان با سخنان نتانیاهو نیز ارتش رژیم صهیونیستی، تصاویری را منتشر كرد كه بنابر ادعا، مربوط به مركزی برای نگهداری و كارخانه ساخت موشك های حزب الله در نزدیكی فرودگاه بیروت است.
«افیخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر، در صفحه توئیتر خود با انتشار عكس ها و ویدیوهایی مدعی شد كه اسرائیل مكانی را كه حزب الله از آن برای ارتقای موشك های زمین به زمین خود به موشك های نقطه زن استفاده می كند، كشف كرده است.
ادرعی با انتشار تصاویر نمایش داده شده توسط نتانیاهو، به صورت واضح و جزئی تر ، به گردشگران و مسافرینی كه از فرودگاه بیروت استفاده می كنند، هشدار داد و تأكید كرد كه اسرائیل این مكان ها را با وسایل و توان خود كشف كرده و قطعا عملیاتی را علیه این نقاط انجام خواهد داد.

** واكنش وزرای خارجه لبنان و روسیه
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مورد حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به لبنان هشدار داد و گفت: اگر اسرائیل به بهانه وجود موشك در نزدیكی فرودگاه بیروت، به لبنان حمله كند، این نقض خطرناك قانون بین الملل است و ما به شدت با چنین اقداماتی برخورد می كنیم.
«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان نیز دیروز (جمعه) در واكنش به ادعاهای نتانیاهو از نیویورك و مقر سازمان ملل، در توئیتی تاكید كرد كه اسرائیل بار دیگر برای توجیه تجاوز خود بهانه تراشی و از یك تریبون بین المللی برای نقض حاكمیت كشورها زمینه چینی می كند.
باسیل در ادامه توئیت خود شكست مفتضحانه رژیم صهیونیستی در برابر لبنان را یادآور شد و نوشت: اسرائیل از یاد برده كه لبنان آن را بیرون رانده و تجاوزاتش را درهم شكسته است و از این غافل است كه غرورش و دوستی های جدیدش نفعی برایش ندارد.

** واكنش ها در لبنان
«محمد فنیش» وزیر حزب الله در دولت لبنان نیز در اظهار نظری خاطرنشان كرد: نتانیاهو را با دروغ ها و توهماتش راحت بگذاریم و رهایش كنیم هرچه می خواهد بگوید و از هر راهی كه می خواهد، تحریك كند. همین كافی است كه همانطور كه «سیدحسن نصرالله» دبیركل حزب الله اخیرا گفت، بگوییم مقاومت قدرت و توانی در اختیار دارد كه از آن برای جلوگیری از هرگونه تجاوز جدید اسرائیل به لبنان استفاده می كند.
وی افزود: اسرائیلی ها كاملا می دانند كه اگر علیه لبنان دست به اقدامی بزنند، چه چیزی انتظار آنها را می كشد و اگر هم كه نمی دانند، شگفت زده خواهند شد.
«جهاد الشحف» دبیر كل فدراسیون فوتبال لبنان نیز اتهامات دشمن صهیونیستی به وجود موشك های حزب الله در زیر ورزشگاه باشگاه «العهد» را به شدت رد كرد و گفت: ارتش رژیم صهیونیستی با افترا و دروغ، حتی ورزش كشور ما را نیز تهدید می كند. فدراسیون همواره از ورزشگاه ها به صورت مرتب و دوره ای بازدید بعمل می آورد و هیچ فعالیت غیر ورزشی در مجموعه العهد دیده نشده است.
وی اضافه كرد: دروغگویی و قلدری دشمن اگر ادامه یابد، فردا می گویند استادیوم ملی ما در بیروت كارخانه ساخت موشك است و می خواهند آن را هدف قرار دهند و این بهانه ای برای زدن همه زیرساخت های لبنان حتی تاسیسات ورزشی است.
برخی از رسانه ها و شخصیت های لبنانی حتی مخالف مقاومت، گرچه از هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی به كشورشان به دلیل آنچه آنها ماجراجویی حزب الله می خوانند، ابراز نگرانی داشتند، اما به صراحت اذعان كردند كه این اقدام اسرائیل، عكس العمل انفعالی به سخنان اخیر نصرالله درمورد در اختیار داشتن موشك های دقیقی بوده كه توازن قدرت را افزایش داده و توان بازدارندگی برای لبنان ایجاد می كند.

** توان بازدارندگی حزب الله، احتمال وقوع جنگ را كمتر می كند
روزنامه لبنانی «الجمهوریه» درباره سخنرانی نتانیاهو و توان موشكی حزب الله نوشت: مبارزه با اسرائیل ادامه دارد و متوقف نمی شود، آنها می دانند كه هزینه هدف قرار دادن لبنان بسیار گزاف است و حزب الله معادله ای مطرح كرده مبنی بر اینكه اگر بزنی می زنیم، هدف در برابر هدف، ضربه مقابل ضربه و همه اینها به همان حجم و در همان سطح.
الجمهوریه با بیان اینكه اسرائیل بیش از همه می داند كه خطر افزایش تنش با لبنان چقدر است، ادعاهای نتانیاهو و ارتش رژیم صهیونیستی را تنها یك تحریك و تبلیغ رسانه ای ضد لبنان و حزب الله ارزیابی كرد.
«عباس اسماعیل» كارشناس مسائل رژیم صهیونیستی نیز در گفت و گو با ایرنا به سخنان اخیر نصرالله درباره دستیابی حزب الله به موشك های دقیق اشاره و تصریح كرد كه این توانمندی موشكی، باعث بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونیستی شده است.
این تحلیلگر لبنانی درباره مواضع نتانیاهو گفت: از نظر شكلی و ظاهری، اینكه نخست وزیر رژیم صهیونیستی از خود واكنش نشان داد، قابل توجه است. دستیابی حزب الله به موشك های هوشمند، نقاط قوت اسرائیل را به خطر انداخته و به مصونیت جبهه داخلی این رژیم ضربه سختی زده است. استراتژی و اقدامات رژیم صهیونیستی در سال های اخیر در ممانعت از رسیدن سلاح به حزب الله لبنان، ناكام بوده است.
وی افزود: تقویت بازدارندگی از سوی مقاومت باعث شده تا تصمیم گیران در رژیم صهیونیستی زمانی كه گزینه جنگ را بررسی می كنند، بیش از پیش به ارزیابی پیامدها و نتایج آن بپردازند.

** انتقادها در داخل رژیم صهیونیستی
اما سخنان نتانیاهو و تمركز او در سخنرانی خود بر موضوع هسته ای ایران و موشك های حزب الله، موجی از انتقادات را در تل آویو برانگیخت.
روزنامه عبری زبان «معاریو» نوشت كه «ایهود باراك» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفته كه مبالغه و بزرگنمایی در سخنرانی نتانیاهو غلبه داشته و او را حالتی از تكبر فرا گرفته بود.
باراك همچنین به خالی بودن بیش از نیمی از سالن اشاره كرده و عدم تشویق نخست وزیر رژیم اسرائیل غیر از هیات صهیونیست را نشانه ای بر ضعف و عدم جذابیت به كارگیری اطلاعات امنیتی در سخنرانی در برابر سران جهان عنوان كرد.
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز گفته های «تمار زیندبرگ» رئیس حزب «مرتس» را برجسته كرد كه سخنرانی نتانیاهو را نشان دهنده منزوی بودن اسرائیل دانسته و حماقت نخست وزیر آن را نمایش داد.
زیندبرگ سخنرانی طولانی مدت نتانیاهو را فاقد هرگونه دیدگاه سیاسی واضح ارزیابی كرده و گفته كه او باید روی راه حل دو كشور تمركز می كرد و در دیداری با «ابومازن» رئیس تشكیلات خودگردان فلسطینی حاكمیت اسرائیل را بر او تحمیل می كرد.
خاورم**م.ا**2054**1651