دام اسراییل برای کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس

تهران – ایرنا – در چند روز اخیر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچون عربستان، امارات، کویت، قطر و بحرین به همراه کشوری غربی آلمان از شهروندان خود خواسته اند از سفر به لبنان خودداری کنند و حتی برخی از این کشورها به اتباع خود توصیه کرده اند که خاک لبنان را ترک کنند.

به گزارش ایرنا، درخواست سفارتخانه های امارات، قطر، عربستان، کویت، بحرین و آلمان از اتباع خود برای خروج از لبنان به بهانه درگیری داخلی در اردوگاه فلسطینی عین الحلوه واقع در شهر صیدا در جنوب این کشور صورت گرفته و این در حالی است که چندین روز است که آرامش در این اردوگاه برقرار است.

درگیری‌های اردوگاه عین الحلوه از شنبه شب گذشته (هفتم مرداد ماه) میان گروه های فلسطینی و با ترور یکی از افسران ارشد جنبش فتح و سه نفر از محافظانش در داخل این اردوگاه آغاز شد که چند روزی می باشد، خاتمه یافته است.

درگیری‌های عین الحلوه در روزهای نخست هشت کشته و بیش از ۵۰ زخمی برجای گذاشت و ۶۰ درصد ساکنان این اردوگاه، منازل خود را ترک کرده بودند که چند روزی است با آرام شدن اوضاع به خانه های خود باز گشته اند.

با آغاز درگیری های عین الحلوه (روز دوشنبه ۹ مرداد ماه) "نجیب میقاتی" نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان گفته بود: ما نمی‌پذیریم لبنان به میدان تسویه حساب‌های خارجی تبدیل شود و ارتش لبنان به وظیفه خود برای کنترل اوضاع در عین الحلوه عمل می‌کند و آنچه درجریان است، اردوگاه را به کانونی خارج از کنترل دولت تبدیل خواهد کرد.

"نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان نیز در واکنش به هشدارهای امنیتی کشورهای عربستان، کویت، امارات و همچنین آلمان به اتباع خود در لبنان گفت که درخصوص وضعیت لبنان و اردوگاه عین الحلوه، مساله نگران کننده‌ای وجود ندارد.

«نبیه بری» در گفت‌وگو با شبکه المیادین افزود: من از بیانیه سفارتخانه‌ها(ی عربی و آلمان) تعجب کردم و هیچ چیز امنیتی وجود ندارد که این هشدار را ایجاب کند.

بری تأکید کرد که محدود کردن هشدار به مناطق درگیری در نزدیکی اردوگاه عین الحلوه قابل درک است، اما درخواست برای خروج شهروندان این کشورها از لبنان قابل درک نیست.

قضیه چیست؟

شرایط این روزها و ماههای رژیم موقت صهیونیستی بسیار پیچیده شده به حدی که برخی از کارشناسان مسایل منطقه درگیری های داخلی و در ادامه شمارش معکوس فروپاشی این رژیم را پیش بینی کرده اند؛ از این رو سران تل آویو برای فرار از این مخمصه به دنبال کشاندن بحران موجود به خارج از مرزهای سرزمین های اشغالی می باشند و در این بین مقامات تل آویو چندین بار اقدام به تهدید حزب الله کرده اند، موضوعی که با واکنش مقتدرانه دبیرکل حزب الله مواجه شده است.

در هفته های اخیر همچنین تنش های مرزی میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی صورت گرفته و برخی منابع و محافل صهیونیستی از احتمال یک برخورد نظامی میان دو طرف خبر می دهند.

در همین راستا برخی از کارشناسان و تحلیلگران صهیونیست نیز با فضا سازی خواستار انجام یک عملیات بازدارنده از سوی ارتش رژیم صهیونیستی علیه حزب الله لبنان هستند.

در این میان کارشناسان صهیونیست توصیه می کنند که ارتش رژیم صهیونیستی دست به یک عملیات پیشگیرانه علیه حزب الله لبنان بزند.

به عقیده کارشناسان صهیونیست، حزب الله همچنان به تضعیف قدرت بازدارندگی اسرائیل ادامه می دهد، از این رو اسرائیل نیاز به اقدام نظامی گسترده‌تری برای بازدارندگی حزب الله خواهد داشت. به عقیده آنها یک حمله پیشگیرانه غافلگیرکننده به حزب الله لبنان، حتی اگر منجر به درگیری چند روزه شود، ضروری است و اسرائیل باید اقداماتی مانند هدف قرار دادن سایت های تولید و شلیک موشک های حزب الله انجام دهد.

در مقابل سید "حسن نصرالله" دبیرکل حزب الله روز عاشورا در سخنانی حماسی، آمادگی کامل مقاومت در مقابل تجاوزهای رژیم صهیونیستی به خاک لبنان را اعلام کرد؛ اعلامی که لرزه بر اندام سران تل آویو انداخت و آنها را ابتدا به واکنش و سپس به عقب نشینی واداشت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی عاشورایی امسال خود در ضاحیه بیروت بار دیگر تاکید کرد که مقاومت کاملا (در برابر دشمن صهیونیستی) آماده است و در مقابل حماقت اسرائیل در قبال لبنان، هیچگونه اهمالی نخواهد کرد. مقاومت لبنان کوتاهی نخواهد کرد و آماده بازدارندگی، مقابله و آزادسازی اراضی لبنان در مقابل هرگونه حماقت اسرائیلی است.

وی همچنین تصریح کرد که «این لبنان است که مورد تجاوز قرار گرفته و اسرائیل هنوز بخشی از خاک ما را تحت اشغال دارد. آن‌ها (صهیونیست ها) بخشی از منطقه (روستای) «غجر» (ghajar) را اشغال کرده‌اند و با وقاحت از اقدامات تحریک‌آمیز سخن می‌گویند».

دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت که «در رسانه ها می گویند که امروز یا فردا نخست وزیر دشمن صهیونیست با ژنرال های خود درباره بررسی و نوع برخورد با مسئله مرزهای جنوب لبنان دیدار خواهد کرد؛ به آنها می گوییم که درباره هرگونه حماقت و گزینه های اشتباه برحذر باشید؛ مقاومت لبنان مماشات نخواهد کرد و آماده بازدارندگی و مقابله و آزادی سرزمین خود در برابر هرگونه حماقت اسرائیلی است».

به دنبال سخنرانی عاشورایی دبیرکل حزب‌الله، ارتش رژیم صهیونیستی نظامیان، امکانات و تجهیزات خود را در شمال سرزمین‌های اشغالی (هم مرز با لبنان) تقویت و نتانیاهو نیز در نشستی فوق العاده با وزیر جنگ و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی، به بررسی سخنان سید حسن نصرالله، سناریوهای فراروی تل‌آویو در قبال مقاومت، ارزیابی اوضاع و وضعیت اطلاعاتی بویژه پس از برپایی چادرهای منسوب به حزب‌الله در منطقه مرزی پرداخت.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در سخنانی که ترس در آن کاملا هویدا بود، مدعی شد که برای سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان بهتر است که قدرت ارتش اسرائیل را امتحان نکند، زیرا در روز امتحان صهیونیست ها را در کنار هم متحد خواهد دید.

نتانیاهو که پس از سخنان دبیرکل حزب الله با دستپاچگی فرماندهان این رژیم را دور هم جمع و نشست فوق العاده برگزار کرده بود، همچنین ادعا کرد که از اظهارات دبیرکل حزب الله لبنان غافلگیر و متعجب نشده، زیرا نصرالله می داند که امتحان کردن اسرائیل(رژیم صهیونیستی) فایده ای برای او و لبنان نخواهد داشت.

"یواف گالانت" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در نشست هفتگی کابینه نتانیاهو در واکنش به سخنان دبیرکل حزب الله مدعی شد که در صورت هرگونه حمله به اراضی اشغالی، لبنان را به عصر حجر بازمی‌گردانیم.

هنوز ساعاتی از تهدیدهای توخالی نتانیاهو و گالانت نگذشته بود که رسانه‌های رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه گزارش دادند که مقام‌های امنیتی این رژیم در نشست امنیتی کابینه بنیامین نتانیاهو گفتند که «خواهان رویارویی با حزب الله لبنان نیستند».

روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» در این باره نوشت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در نشست با "یوآو گالانت" وزیر جنگ، "هرتزی هالوی" رئیس ستاد ارتش و روسای شورای امنیت، موساد و شین بت، توصیه‌ها و برنامه‌های پیشنهادی را از ارتش و نهادهای امنیتی در خصوص واکنش به سخنان نصرالله دریافت کرده است.

این رسانه صهیونیستی افزوده است که مقامات امنیتی در این جلسه گفتند که «خواستار رویارویی با حزب الله نیستند».

کانال ۱۱ رژیم صهیونیستی نیز به نقل از منابع آگاه صهیونیستی گزارش داد که در نشست امنیتی کابینه نتانیاهو، ارتش اسراییل حمایت خود را از انجام "مذاکرات" از طریق یک میانجی بین المللی در رابطه با مناقشه مرزی بین (رژیم) اسرائیل و لبنان اعلام کرد.

مقامات تل آویو که از طرفی با بحران داخلی و از طرف دیگر به توان و اقتدار حزب الله ایمان دارند و همچنین به توخالی بودن سخنان خود واقف هستند، از این رو برای ملتهب نشاندن اوضاع لبنان با کمک دوستان غربی – عربی خود همچون آلمان، امارات و بحرین درصدد بزرگ نشان دادن اوضاع اردوگاه عین الحلوه می باشند، موضوعی که فقط در محدوده چند کیلومتر و فقط در داخل محدوده این اردوگاه اتفاق افتاده و آثار و تبعاتی در خارج این اردوگاه نداشته است.

صهیونیست ها سعی دارند با کمک دوستان اندک خود به هر طریق شده از فشارهای همه جانبه و به ویژه از فشارهای داخلی که دودمان رژیم صهیونستی را هدف قرار داده با انتقال آن به لبنان تا حدی خلاص شوند تا بتوانند نفسی تازه کنند؛ هرچند شواهد موجود نشان می دهد که معترضین به اقدامات قضایی نتانیاهو دست بردار نیستند و ۳۱ هفته مداوم است که اعتراضات پی درپی خود را ادامه می دهند و این اعتراضات روزبه روز گسترده تر هم می شود و پای شمار زیادی از نظامیان و ماموران امنیتی این رژیم را نیز به میدان آورده

است و راه فراری برای بنیامین نتانیاهو نگذاشته است.

اگرچه به دلیل شرایط داخلی در سرزمین های اشغالی، احتمال انجام یک اقدام نظامی گسترده علیه حزب الله لبنان از سوی رژیم صهیونیستی در حال حاضر بعید است، اما باتوجه به توصیه های کارشناسان و تحلیلگران نظامی صهیونیست برای ترمیم بازدارندگی در مقابل فعالیت های حزب الله لبنان، این احتمال وجود دارد که صهیونیست ها به منظور ارسال پیام هشدار، دست به انجام یک عملیات محدود علیه نیروهای حزب الله لبنان بزنند، ولی در عین حال مطمئن هستند که با پاسخ کوبنده حزب الله مواجه خواهند شد.

نکته مهم در این بین، دام نتانیاهو برای برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس می باشد که وی برای آنها پهن کرده و آنها را با خود همراه نموده است، دامی که برای خلاصی خود بوده ولی هیچگونه نفعی برای کشورهای عربی جز همراهی با صهیونیست ها نخواهد داشت. از این رو کشورهای عربی باید مراقب توطئه صهیونیستی باشند و در دام نتانیاهو نیفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha