حضور كمتر از 50 نیروی متخصص تربیت بدنی در مدارس استثنایی

تهران- ایرنا- رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به تعداد اندك معلمان ورزش برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در كشور گفت: نیروی متخصص معلولان در حوزه تربیت بدنی كمتر از 50 نفر است.

مجید قدمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: یكی از اشكالات دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی این است كه در حوزه معلولان، كارشناس تربیت بدنی ویژه معلولان تربیت نمی كنند بلكه رشته ورزشی عام دارند.
وی ادامه داد: این در حالی است كه در حوزه معلولان، نوع معلولیت باید تعیین شود زیرا هر یك از این افراد باید ورزش خاصی داشته باشند مساله ای كه در دانشگاه ها كمتر به آن پرداخته شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: هر چند برای رفع این كاستی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اقدام به برگزاری دوره آموزش های عمومی در حوزه تربیت بدنی ویژه معلمان مدارس ابتدایی كرده اما كافی نیست.
به گفته قدمی، نگاه ما این است كه برای هر مدرسه استثنایی حداقل یك نیرو تربیت كنیم تا این فرد بتواند با محتوایی كه در اختیار او قرار می گیرد سایر معلمان مدرسه را نیز آموزش دهد.

**حركت های نو در حوزه ورزش در مداررس استثنایی
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این كه قرار است در حوزه ورزش و تربیت بدنی مدارس با هماهنگی كمیته ملی پارالمپیك حركت های نو و جدیدی داشته باشیم، بیان داشت: یك بخش از این برنامه به آموزش نیروی انسانی برای همه مدارس باز می گردد كه در این رابطه محتوایی تولید شده تا بتوانیم امسال هفته پارالمپیك را به خوبی برگزار كنیم.
قدمی ادامه داد: همچنین در نظر داریم ورزش مدارس استثنایی را فعال كنیم به نحوی كه دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز با ورزش های همگانی آشنا شوند كه البته ارتباط نزدیك سازمان آموزش و پرورش استثنایی با كمیته ملی پارالمپیك باعث شده تا با جدیت وارد ورزش معلولان و ورزش های قهرمانی شویم.
وی با اشاره به اینكه پس از ایجاد شرایط لازم در فضای عمومی مدارس، به استعدادیابی و هدایت دانش آموزان با نیازهای ویژه به سمت ورزش های قهرمانی اقدام خواهیم كرد، اظهار داشت: تلاش كرده ایم به زبان ساده محتواهای ورزشی برای تمامی مدارس استثنایی و دانش آموزان با نیازهای ویژه تولید كنیم تا زمینه لازم برای اجرای المپیادهای ورزشی خاص ویژه معلولان در این مدارس فراهم شود.

**فعالیت های جدید سازمان آموزش و پرورش استثنایی
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به دیگر فعالیت های این سازمان در سال تحصیلی جاری اشاره كرد و یادآور شد: امسال با حمایت شهرداری و مصوبه شورای شهر تهران، سرویس مدارس در این شهر برای دانش آموزان با نیازهای ویژه رایگان خواهد بود.
قدمی ادامه داد: در استان ها نیز با وجود افزایش قیمت هزینه ایاب و ذهاب بین 60 تا 70 درصد سرویس مدارس با همكاری ادارات كل آموزش و پرورش و بین 30 تا 40 درصد توسط خانواده ها پرداخت می شود كه البته سعی داریم مبلغ پرداختی از سوی خانواده ها در مناطق محروم را كمتر كنیم.
وی بیان داشت: برای امسال هزینه كل سرویس مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه در كشور بیش از 60 میلیارد تومان برآورد شده و پیش بینی ما اخذ 30 تا 35 میلیارد تومان از این مبلغ از وزارت آموزش و پرورش است بنابراین باید بتوانیم از كمك خانواده ها در این رابطه استفاده كنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: خدمات حمایتی از جمله واكر، سمعك، ویلچر و كاشت حلزون با اعتباری حدود 3 میلیاردتومان هم امسال همانند سال گذشته در كنار آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه می شود.
قدمی عنوان كرد: همچنین خدمات دندانپزشكی تا سقف 300 هزار تومان برای هر دانش آموز در نظر گرفته شده است و خانواده ها می توانند پس از انجام اقدامات دندانپزشكی با ارائه مدارك پزشكی این مبلغ را دریافت كنند.
در مجموع 150 هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در سال تحصیلی جدید در یك هزار و 570 مدرسه استثنایی مشغول به تحصیل هستند.
علمی**1883**2017
۰ نفر