۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵
کد خبر: 83055955
T T
۰ نفر
بيمارستان كوثر سمنان و مشكلاتي كه حل شدني است

سمنان - ايرنا - بيمارستان كوثر يكي از بيمارستان هاي دولتي منتسب به دانشگاه علوم پزشكي سمنان، اين روزها مشكلاتي دارد كه رفع آن ها مي تواند مايه كاهش گلايه هاي شهروندان شود.

به گزارش ايرنا، طرح ساخت مركز آموزشي، پژوهشي و درماني كوثر در آبان ماه سال 1385 در پي سفر پر بركت مقام معظم رهبري به استان سمنان مورد تاييد و تصويب قرار گرفت و در زميني به مساحت 32 هكتار و با زيربناي 25 هزار متر مربع توسط دستگاه اجرايي وزارت راه و شهرسازي (سازمان مجري ساختمان ها و تاسيسات دولتي و عمومي) در همان سال عمليات ساخت آن آغاز شد.
بخش كت لب، پست كت، آي سي يو جراحي قلب باز و اطاق عمل مرتبط، با توجه به ضرورت و صلاحديد تيم مديريتي دانشگاه علوم پزشكي سمنان در مهرماه سال 1391 در اين مركز شروع به فعاليت كرد و در نهايت در زمستان 1391 با سفر رياست جمهوري وقت به صورت رسمي افتتاح شد.
انتقال بيمارستان فاطميه (س) سابق به اين مركز به عنوان مركز داخلي در مرداد ماه سال 1392 با بخش هاي داخلي مردان، شيمي درماني، داخلي زنان، اعصاب و روان، دياليز، اورژانس داخلي ، آي سي يو داخلي، سي سي يو و ... انجام شد و بيمارستان به صورت رسمي مورد بهره برداري قرار گرفت.
مطابق با زمانبندي هاي انجام شده انتقال بخش هاي جراحي از بيمارستان اميرالمومنين (ع) در خرداد ماه 1393 صورت گرفت و فعاليت خود را به عنوان مركز جراحي با بخش هاي اورژانس جراحي، جراحي مردان، جراحي زنان، جراحي سرپايي، آي سي يو جراحي و اطاق عمل آغاز كرد و در تاريخ مذكور مركز آموزشي، پژوهشي و درماني كوثر به عنوان مركز داخلي و جراحي در سمنان به فعاليت خود در ارائه خدمات تشخيص و درماني ادامه داد.
مراكز درماني در مديريت شهري جزو اساسي ترين بخش هاي طراحي شهري محسوب مي شود. در ميزان كيفيت سطح خدمات رساني در مراكز درماني عوامل مختلفي درگير هستند كه از مهم ترين اين عوامل مي توان به خدمات رساني پرسنلي، تشخيصي و رفاهي اشاره كرد. خدمات رساني پرسنلي شامل رفتار مناسب پرسنل، تعهد و التزام به ارائه خدمات پزشكي مي شود.
خدمات تشخيصي شامل روند تشخيص بيماري با كمك گرفتن از تجهيزات تشخيصي مانند دستگاه عكسبرداري و تبحر كادر پزشكي است.
همچنين از خدمات رفاهي مي توان به راحتي دسترسي بيمار و همراهان به عوامل رفاهي اوليه مانند پاركينگ، محل استراحت همراهان، دسترسي بيمار و همراهان به خدمات دارويي و فيزيوتراپي اشاره كرد.
طبق آمار وزارت بهداشت سرانه جمعيت به تخت بيمارستاني 2.6 تخت در ازاي هر 1000 نفر جمعيت است كه هم اكنون در ايران اين رقم 1.6 تخت در هر 1000 نفر بوده و از اين رو بهبود كيفيت خدمات رساني مي تواند در جبران اين كمبود موثر باشد.
بيمارستان كوثر در عمل به يكي از شريان هاي حياتي درماني شهر سمنان و چه بسا استان سمنان تبديل شده است ولي آيا كيفيت خدمات رساني به بيماران مراجعه كننده طبق آيين نامه و استاندارد خدمات رساني وزارت بهداشت است؟
پيرو تماس تعدادي از شهروندان سمناني در مورد برخي مشكلات بيمارستان كوثر، خبرنگار ايرنا در گزارشي ميداني مسائل و مشكلات مربوط به اين بيمارستان دولتي را بررسي كرد.

** كمبود مشهود نيروي انساني
يكي از شهروندان كه براي انجام تزريقات به بيمارستان كوثر آمده بود، گفت: به منظور تزريق دو عدد آمپول براي يكي از اعضاي خانواده وارد بيمارستان شديم و ورود تا خروج ما نزديك به 45 دقيقه به طول انجاميد.
حسن محمدي افزود: در حالي 45 دقيقه براي تزريق دو عدد آمپول زمان گذاشتيم كه اين خدمت را در درمانگاه هاي خصوصي پيش از اين با سپري كردن كمتر از 10 دقيقه دريافت كرده بوديم.
وي با اشاره به علت هاي زمان بر شدن دريافت خدمت خود در بيمارستان كوثر، گفت: حدود ساعت 22 بود كه وارد بخش اورژانس بيمارستان شديم ولي به علت حجم بالاي مراجعان و اين كه تنها يك نفر صندوقدار هزينه خدمات را از بيماران دريافت مي كرد، به ناچار براي پرداخت هزينه يك هزار و 900 توماني تزريق مجبور به ايستادن در صفي شديم كه 12 تن ديگر از مراجعان در آن حضور داشتند.
يكي ديگر از مراجعان به بيمارستان كوثر كه بيمارشان در اين بيمارستان بستري بود به خبرنگار ايرنا گفت: به علت كمبود نيروي خدماتي براي انتقال بيماران به بخش هاي مختلف بيمارستان مجبور هستيم برانكارد را خود در بين راهروهاي بيمارستان جا به جا كنيم.
مجتبي كردي افزود: تعدادي از دانشجويان پزشكي نيز در اين بيمارستان دوره هاي آموزشي خود را مي گذرانند اما گاهي مشاهده كرديم كه آن ها بدون نظارت كادر پزشكي يا پرستاري رسمي بيمارستان بر بالين بيماران حاضر مي شوند.

** نارضايتي از نحوه كار سامانه نوبت دهي
يكي از شهروندان سمناني از وضعيت سامانه نوبت دهي به بيماران در مراكز زير مجموعه بيمارستان كوثر ابراز نارضايتي كرد و گفت: هر زمان براي گرفتن نوبت اقدام كرديم، اين سامانه بسته شده بود.
مرضيه اسدي بيان كرد: اين مشكل باعث شده است كه براي اخذ نوبت ساعت هاي طولاني در مراكز درماني باشيم و يا دفترچه هاي بيمه را در نوبت بگذاريم كه اين شرايط كلافه كننده است.
اين بيمار از مسوولان و نهادهاي علوم پزشكي خواست با رفع اين مشكل، دغدغه هاي بيماران و همراهانشان بيشتر توجه كنند.
اسدي خاطرنشان كرد: يك بيمار به غير از درد و مشكل جسمي نبايد دغدغه ديگري داشته باشد و در رسانه ها شنيده ايم كه سمنان به عنوان يكي از استان هاي نمونه در اجراي طرح دولت الكترونيك است اما اين رويه نوبت دهي با اصل اجراي اين طرح مهم منافات داد.

** بيمارستاني بدون توقفگاه خودرو و اقامتگاه
همراه يك بيمار در بيمارستان كوثر در گفت و گو با ايرنا با اشاره به نبود توقفگاه و اقامتگاه در اين بيمارستان گفت: بيمارستان كوثر توقفگاه ندارد و براي توقف خودرو در اطراف بيمارستان در ساعت هاي بعد از ظهر بايد مدتي زمان گذاشت.
سهراب نوري بيان كرد: برخي از مناطق در اطراف بيمارستان كوثر پارك ممنوع است در حالي كه با وجود فضاي خالي در محوطه بيمارستان در عمل هيچ توقفگاهي براي ارباب رجوع و بيماران در نظر گرفته نشده است.
وي با بيان اين كه چند روزي براي درمان يكي از اعضاي خانواده به بيمارستان كوثر رفت و آمد دارد، گفت: از شهرستان براي درمان بيمارمان به اين بيمارستان آمديم كه متاسفانه اقامتگاهي در اين جا وجود ندارد و هم اكنون من و ديگر همراهان بيمار شرايط سختي را مي گذارنيم.
نوري افزود: به نهادهاي مربوط براي بيان اين مشكل در بيمارستان كوثر مراجعه كردم اما اين افراد مي گويند كه به مسافرخانه برويد كه با اين شرايط اقتصادي براي ما فراهم نيست.

** رفتار برخي از كاركنان و پزشكان نامناسب است
بيماري از رفتار نامناسب و خشن يكي از پزشكان اورژانس بيمارستان كوثر سمنان گلايه داشت و گفت: در مراجعه به بخش اورژانس و اخذ نوبت براي پزشك اين بخش، با مسايلي مانند ازدحام و ورود همزمان چند بيمار مواجه بوديم كه با برخورد نامناسب و خشن پزشك مواجه شدم.
گلناز ملك ادامه داد: زماني كه بيمار با حال و روز ناخوش وارد اتاق يك پزشك مي شود، به طور طبيعي به حمايت روحي و رواني در كنار درمان نياز دارد كه گاهي اين مساله رعايت نمي شود.
وي بيان كرد: رفتار نامناسب تنها محدود به پزشك اورژانس نبود و در برخي كاركنان نيز چنين رفتاري را مشاهده كردم.
ملك از بي نظمي و شلوغي در خارج از اتاق پزشك اورژانس و نيز بي مسووليتي كاركنان در كنترل اين وضعيت گلايه مند بود و يادآور شد: زماني كه مسووليتي به عهده شخصي اعم از خدمه، كارمند و پزشك گذاشته مي شود اين افراد در درجه اول بايد از اخلاق مناسب و همچنين حس مسووليت پذيري نيز برخوردار باشند.
شهروند ديگري نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از وضعيت تكريم ارباب رجوع در اين بيمارستان ابراز گلايه كرد و گفت: متاسفانه كاركنان حاضر در بخش اورژانس، اطلاعات و بخش بستري، از پاسخگويي لازم و مناسب به بيماران و مراجعه كنندگان امتناع مي كنند و گاهي اوقات برخورد مناسبي را نيز با آن ها ندارند.
وي اضافه كرد: به نظر مي رسد حجم بالاي مراجعه كننده به اين بيمارستان موجب كاهش كيفي خدمات دهي به بيماران شده است.
همراه بيماري نيز به رعايت نشدن قوانين در بخش هاي مختلف بيمارستان كوثر به ويژه بخش اورژانس اشاره و بيان كرد: ورود بيش از يك همراه بيمار به بخش اورژانس باعث شلوغي و سر و صداي بيش از حد مي شود و زماني كه در خصوص اين امر به نگهبان اورژانس شكايت كردم پاسخ مناسبي نداد.
وي ادامه داد: در زمينه ورود اطفال به اين بخش نيز، نگهبان هيچ عكس العملي و برخورد قانوني مناسب انجام نداد.

** مشكل سي تي اسكن همچنان پا برجاست
بيماري با چهره اي درهم در محوطه خارج از بيمارستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان داشت: با شنيدن اخبار مبني بر راه اندازي دوباره بخش سي تي اسكن بيمارستان، براي انجام اين تشخيص به بيمارستان مراجعه كردم.
ماريا خداداد گفت: كارمند پشت باجه اظهار داشت كه قسمت سي تي اسكن فقط به بيماران بستري و اورژانسي در اين بيمارستان خدمات ارائه مي دهد.
وي بيان كرد: براي انجام سي تي اسكن بايد به مراكز درماني ديگر دولتي و يا بخش خصوصي مراجعه كنيد كه اگر مسوولان بيمارستاني در اين زمينه اطلاع رساني مي كردند، از ابتدا به اين مركز نمي آمدم.

** شلوغي بالين بيمار و نبود حضور پزشك بر بالين
بيماري نيز كه از ناحيه بيني دچار مشكل شده و به بخش اورژانس بيمارستان مراجعه كرده بود به خبرنگار ايرنا، گفت: با خونريزي بيني به بخش اورژانس مراجعه كردم و با گذشت زمان پزشكي براي درمان من نيامد.
جعفر اسدي، به ازدحام و بي نظمي موجود در اين بخش اشاره و بيان كرد: زماني كه پرستار اورژانس با شكايت پسرم درباره عدم حضور پزشك و خونريزي شديد من روبرو شد به پزشك اطلاع داد و پس از انتظار دكتر مورد نظر بر بالين من حاضر شد.
همراه بيماري ديگر نيز گفت: مدتي پس از آوردن بيمارمان به بخش اورژانس، در ابتدا پرستاران آموزشي سپس دانشجويان پزشكي و بعد از كلي پرسش و پاسخ از بيمار مسن ما، پزشك براي معاينه بيماري سالخورده بر بالين او حضور پيدا كرد.
رضا سعادت ادامه داد: مادربزرگم با شرايط بد جسماني و روحي توانايي پاسخ گويي به تمام كادر درمان و آموزش را نداشت و اين كار باعث كلافگي شديد او شد.

** استفاده مفرط كاركنان از تلفن همراه
مراجعه كننده اي به بيمارستان كوثر سمنان با خنده اي كنايه آميز گفت: امان از گوشي هاي همراه كه در بيمارستان هم براي ما دردسر ساز است.
سيامك شفيعي افزود: دفترچه بيمه اي خود را بر روي باجه داروخانه گذاشتم، ولي نيروي انساني با وجود مراجعه و ديدن عجله من، دست از بازي با گوشي هاي خود بر نداشتند.
وي بيان كرد: 15 دقيقه براي دريافت دارو انتظار كشيدم در صورتي كه من تنها مراجعه كننده در آن زمان بودم.
بيمار ديگري نيز به عدم تمركز و بي توجهي پزشك و پرستار در هنگام كار به خاطر سرگرم بودن آنان با تلفن همراه ابراز نارضايتي كرد و گفت: سرگرمي با تلفن همراه كادر بيمارستان باعث از بين رفتن تمركز آنان براي تشخيص درست مي شود.
مرضيه عليزاده افزود: با دست درد وارد بيمارستان شدم، پس از عكس برداري و اقدام هاي لازم، كادر درمان ضرب ديدگي ساده تشخيص داد.
وي ادامه داد: پس از مراجعه به مطب پزشك به خاطر درد شديد، تشخيص به شكستگي دست من داد كه نشان از نادرست بودن تشخيص در بيمارستان بود.

** معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي سمنان پاسخ مي دهد
معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان سمنان با بيان اين كه نوبت دهي درمانگاه هاي درماني تخصصي به روش حضوري و سامانه اي است، گفت: اين روش ها در بيمارستان هاي علوم پزشكي براي اخذ نوبت بيماران در كلينيك هاي درماني در نظر گرفته شده و مشكلات ذكر شده به نحوه كار و فعاليت پزشكان ربطي ندارد.
علي گوهري افزود: سامانه گويا براي هر پزشك به تعداد خاصي بيمار تعريف شده و بسته به تعداد بيماران از پزشكان درخواست مي كنيم تا در درمانگاه ها ويزيت انجام دهند.
وي با بيان اين كه پزشكان در ساعت هاي صبح موظف به انجام فعاليت در درمانگاه هاي درماني اين بيمارستان هستند، افزود: هيچ موظفي براي پزشكان در ساعت كاري عصر وجود ندارد و پزشكان بنا به برنامه توافقي دو طرفه با علوم پزشكي مي توانند زمان بيشتري را در درمانگاه هاي عصر بگذارند.
وي در خصوص مشكل توقفگاه خودرو بيمارستان كوثر سمنان نيز گفت: توقفگاه خودرو جزو امور موظف بيمارستان نيست، هيچ قانوني مبني بر تامين توقفگاه خودرو در بيمارستان ها وجود ندارد، برخي بيمارستان ها براي تعداد محدودي بيمار و به صورت موقت توقفگاه خودرو تامين مي كنند.
گوهري بيان كرد: علوم پزشكي برنامه مشتركي با شهرداري براي ساخت توقفگاه طبقاتي خودرو در اين بيمارستان دارد كه همچنان نهايي نشده و داراي مشكلاتي است.

** با رفتارهاي خارج عرف كاري به شدت برخورد مي شود
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه سمنان با بيان اين كه تكريم نكردن ارباب رجوع از خطوط قرمز در بيمارستان هاي علوم پزشكي است، افزود: مراجعه كنندگان در صورت مشاهده هر گونه بي احترامي مي توانند موارد را به صورت مكتوب در صندوق انتقادات بيمارستان انداخته و با نيروي متخلف در سطوح مختلف برخورد قانوني مي شود.
وي به افت اخلاق در جامعه اشاره و گفت: كاركنان اين بيمارستان نيز افراد اين جامعه هستند و از اين قاعده مستثني نيستند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه سمنان، برگزاري دوره هاي ارتقاي روابط اجتماعي زير نظر روانشناسان را از جمله اقدام هاي اين دانشگاه در راستاي افزايش تكريم ارباب رجوع از سوي نيروهاي انساني بيمارستان اعم از خدمه تا پزشك بيان كرد.
وي به واگذاري داروخانه بيمارستان كوثر به بخش خصوصي اشاره و بيان كرد: نظارت بر عملكرد و امكانات و تجهيزات اين مجموعه پيش بيني شده است و در صورت مشكل، تذكر و اعمال قانون لازم انجام مي شود.
گوهري درباره استفاده پرستارها از تلفن همراه گفت: بيمارستان كوثر سمنان كمبود نيرو دارد و پرستاران زماني براي استفاده از تلفن همراه ندارند، برخي افراد كه به گمان شهروندان پرستار هستند از دانشجويان پرستاري در بيمارستان حضور دارند و در عمل اقدام درماني انجام نمي دهند.
معاون دانشگاه علوم پزشكي استان سمنان درباره مشكلاتي مانند كمبود نيرو در صندوق، خاطر نشان كرد: در آينده باجه بانك در ضلع شمالي بيمارستان به سمت اورژانس منتقل مي شود تا كمك حال صندوق باشد و بار ورودي به صندوق كمتر شود.
وي با اشاره به اينكه سركشي پرستار و پزشك به بيماران از طريق دوربين ها نظارت مي شود، اضافه كرد: گلايه مردم در اين زمينه هم چنان وجود دارد ولي دوربين ها از مراجعه پزشك به بيمار بعد از 2 دقيقه حكايت دارد.
وي يادآور شد: با توجه به آموزشي بودن بيمارستان كوثر، سركشي زياد پرستار و پزشك از بيمار به منظور كمك به افزايش مهارت افراد تحت آموزش انجام مي شود و ارتباطي به سن بيماران ندارد.
گوهري درباره ورود كودكان به بخش اورژانس بيمارستان كوثر نيز تاكيد كرد: طبق قاعده، كودكان نبايد وارد اورژانس شوند، كاركنان اين بخش اما گاهي با اصرار مراجعه كنندگان از اين قاعده عبور مي كنند كه پذيرفتني نيست.
معاون دانشگاه علوم پزشكي استان سمنان با بيان اينكه مشكل راه اندازي دوباره دستگاه سي تي اسكن بيمارستان كوثر سمنان مسايل مربوط به ارز است، ادامه داد: اين دستگاه به صورت موقت رفع عيب شده است، ولي از سوي ديگر نبايد فشار به دستگاه بيايد و به همين دليل برخي بيماران كه انجام سي تي اسكن آن ها اورژانسي نيست به بيمارستان اميرالمومنين(ع) و يا بخش خصوصي اعزام مي شوند.
وي يادآور شد: بخش قابل توجهي از مراجعان بيمارستان كوثر مجروحان تصادف هاي جاده اي هستند كه گاهي تعداد همراهان زيادي دارند و امكان اسكان براي اين تعداد همراه وجود ندارد.
گوهري تاكيد كرد: در بيمارستان كوثر دو كانكس براي اقامت هشت نفر وجود دارد و مسجد بيمارستان نيز قابليت اسكان برخي همراهان مراجعه كننده از شهرستان را دارد.
معاون دانشگاه علوم پزشكي استان سمنان تاكيد كرد: ايجاد اقامتگاه براي همراهان بيماران مراجعه كننده به بيمارستان كوثر سمنان بايد از طريق فرمانداري و استانداري سمنان بيشتر حمايت شود و به ويژه تامين اعتبار در اين حوزه نياز اساسي است.
9891/6103