۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۸:۳۸
کد خبر: 83056768
T T
۰ نفر

«هوبره» در دام سودجویان

۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۸:۳۸
کد خبر: 83056768
«هوبره» در دام سودجویان

بیرجند - ایرنا - سودجویان هر ساله هزاران تله زنده گیری «هوبره» را در دشت های مرزی خراسان جنوبی برای زنده گیری و قاچاق این پرنده كمیاب به كشورهای عربی جا‌گذاری می كنند كه این اقدام نسل آن را در معرض نابودی قرار داده است.

به گزارش ایرنا، خراسان جنوبی كلكسیونی از انواع حیوانات وحشی در معرض انقراض ایران است اما داستان هوبره بسیار متفاوت از سایر گونه های حیات وحش است، چرا كه هوبره به عنوان گونه ای آسیب پذیر در كشورمان مورد حفاظت قرار می گیرد.
علاقه اعراب كشورهای حاشیه خلیج فارس به شكار هوبره سبب شده هر ساله افرادی سودجو، مرزنشینان را تحریك به زنده گیری این پرنده كمیاب كنند، طمع و نداری، ساكنان نوار مرزی را نیز وسوسه می كند تا با قیمت های اندكی كه از سوی دلالان پیشنهاد می شود، نسبت به زنده گیری هوبره اقدام كنند.
اما سود هنگفت شكار هوبره به جیب سودجویان و دلالان در سایه نشسته می رسد و سهم افرادی كه در روستاها، تحت تاثیر حرف های واسطه ها می شوند، پولی اندك است.
شورای عالی سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل وجود تهدیدهای جدی در زمینه انقراض این پرنده، برای شكار غیرقانونی هر قطعه از این پرنده حمایت شده بین‌المللی، 200 میلیون ریال جریمه نقدی در نظر گرفته است.
هوبره از تیره درناسانان و از لحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد؛ پرنده رو به انقراض هوبره در زیستگاه ‌های بیابانی و مناطق خشك دشتی زاد و ولد می كند؛ این پرنده ارزشمند دارای گردن و دم خرمایی رنگ دراز و از حشرات، بی مهرگان، دانه و بذر گیاهان تغذیه می كند.

**واسطه های وسوسه گر در زیركوه
مدیر حفاظت محیط زیست زیركوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پرنده هوبره از اواخر شهریورماه به مناطق مرزی این شهرستان مهاجرت می كند كه فعالیت قاچاقچیان فرصت طلب از جنوب كشور برای اغفال افراد محلی برای زنده گیری این پرنده كمیاب نیز در این فصل آغاز می شود.
مرتضی تقی زاده ادامه داد: بسیاری از دلالان هوبره با حضور در روستاهای مرزی با پرداخت مبالغ ناچیز باعث تحریك قشر بیكار در روستاها برای زنده گیری پرنده هوبره می شوند.
وی توضیح داد: قاچاقچیان هوبره خود در منطقه حضور ندارند بلكه با تزریق پول به سرشاخه های اصلی خود در شهرستان از آنان می خواهند كه هوبره را از افراد محلی خریداری كنند.
تقی زاده ادامه داد: با توجه به نبود اشتغال و خشكسالی افراد محلی نیز سالانه هزاران تله و تور زنده گیری را ساخته و در زیستگاه این پرنده نادر كارگذاری می كنند.
وی با بیان اینكه اكنون گل سرسبد شكارچیان غیرمجاز هوبره است، افزود: از جامعه محلی این شهرستان انتطار داریم از همكاری با سودجویان پرنده نادر و در خطر انقراض هوبره خودداری كنند.
مدیر حفاظت محیط زیست زیركوه با تاكید براینكه تمام تلاش خود را با همكاری نیروی های مرزبانی، مرزنشینان، منابع طبیعی و افراد بسیجی برای جلوگیری از زنده گیری و شكار هوبره بكار گرفته ایم، ادامه داد: برای پیشگیری از شكار غیرمجاز این گونه كمیاب، هفته ای 2 بار گشت و كنترل منظم و كمین‌های موردی در زیستگاه های این پرنده در حال انجام است.
تقی زاده توضیح داد: هوبره در منطقه سیرخون، حوزه مشترك و مرزی خواف، زیركوه و دشت گلورده حوزه مرزی و مشترك زیركوه با شهرستان درمیان زیست می كند؛ برای برخورد جدی با سودجویان، همكاری های خوبی در خصوص شكار غیرمجاز این گونه جانوری، زنده گیری، جمع آوری تله های زنده گیری و گشت های مشترك با فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خواف نیز در سطح منطقه انجام می شود.

**شكارچیان با تجهیزات قوی یك قدم جلوتر از محیط بانان
مدیر حفاظت محیط زیست زیركوه درباره زنده گیری و قاچاق پرنده هوبره در این شهرستان گفت: هرچند همه مسئولان و محیط بانان از تمام توان خود استفاده می كنند اما كم و كاستی ها اجازه نمی دهد آن طور كه باید و شاید از پس شكارچیان غیر مجاز برآیند.
وی ادامه داد: به دلیل نداشتن تجهیزات و نیروی انسانی كافی همیشه شكارچیان مجهز یك قدم جلوتر از ما هستند یعنی از هر دری كه محیط بانان وارد می شوند، باز آن ها ترفندی به كار برده و آن را خنثی می كنند.
مدیر حفاظت محیط زیست زیركوه یادآورشد: هر چند با اقدام های انجام شده سال گذشته قاچاق و زنده گیری هوبره در شهرستان كاهش یافته اما تلاش ما این است كه قاچاق هوبره به حداقل ممكن كاهش یابد و جای كار كردن برای این منظور وجود دارد.
تقی زاده افزود: از ابتدای امسال یك هزار و 400 تله زنده گیری هوبره در این شهرستان جمع آوری شده است.
وی با اشاره به اینكه هوبره از پرندگان مهاجر در گروه پرندگان آسیب پذیر طبقه بندی شده و شكار آن ممنوع است، عنوان كرد: شورای عالی حفاظت محیط زیست برای تخریب لانه، از بین بردن تخم و شكار غیرقانونی هر قطعه از این پرنده و جوجه آن 200 میلیون ریال جریمه نقدی در نظر گرفته است.
تقی زاده گفت كه سال های گذشته پرونده‌های زیادی از شكار غیرمجاز و زنده گیری این پرنده در شهرستان داشته ایم و تعدادی از سودجویان هم در دام قانون گرفتار شده اند.

**جمع آوری یك هزار تله زنده گیری هوبره در درمیان
مدیرحفاظت محیط زیست درمیان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هوبره از اوایل مهرماه به علت مساعد بودن آب و هوا در دشت گلورده این شهرستان ساكن می شود.
هاشم آزموده افزود: برخی از مرزنشینان به دلیل نبود شغل و درآمد به زنده گیری پرنده هوبره روی می آورند؛ به اذعان افراد محلی واسطه ها و دلالان برای هر قطعه هوبره زنده حداقل 500 هزار تومان پرداخت می كنند.
وی یادآور شد: قاچاقچیان بیشتر واسطه های خود را در شهرستان زیركوه و قاینات دارند و در شهرستان درمیان نیز گاهی اوقات توسط دامداران و افرادی محلی این پرنده زنده گیری و به واسطه ها در این دو شهرستان فروخته می شود.
آزموده گفت: برای جلوگیری از قاچاق و شكار هوبره كارگاه‌های آموزشی مختلفی برای مرزنشینان و افراد محلی، پرسنل مرزبانی و نیروی انتظامی، كشاورزان، دامداران و دهیاران روستاهای مرزی برگزار شده است.
وی توضیح داد: تله های زنده گیری هوبره به دام دامداران منطقه نیز خسارت وارد می كند و گزارشات زیادی از دامداران داشته ایم كه دام آنها در این تله ها گرفتار و طعمه گرگ ها شده است.
مدیر حفاظت محیط زیست درمیان گفت: شكارچیان برای درست كردن دام از سرشاخه های درختان و بوته های جنگلی منطقه استفاده می كنند كه این موضوع به شدت به محیط زیست منطقه خسارت وارد می كند.
آزموده ادامه داد: از ابتدای امسال یك هزار تله زنده گیری هوبره در شهرستان درمیان جمع آوری شده است.
گزارش: حكیمه مصطفایی
7556 * 6054