دو محیط‌بان خراسانی در تعقیب شکارچیان زخمی شدند

مشهد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: یک محیط‌بان و همیارش در شهرستان خواف واقع در شرق این استان در جریان عملیات تعقیب و گریز شکارچیان غیرمجاز متعرض به منطقه حفاظت‌شده سیرخون مجروح و راهی بیمارستان شدند.

اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز شنبه به نقل از تورج همتی گزارش داد: پیرو گزارش مردمی مبنی بر حضور افراد غیرمجاز با هدف شکار گونه در حال انقراض "هوبره" با استفاده از تله‌ زنده‌گیری بلافاصله محیط‌بانان عازم محل شدند. 

وی ادامه داد: ماموران حفاظت محیط زیست خواف پس از پایش و گشت‌زنی در منطقه حفاظت‌شده سیرخون، تله‌هایی را در رجهای داخل این محدوده کشف و خنثی کردند که برای صید زنده هوبره کار گذاشته شده بودند لذا برای دستگیری شکارچیان به کمین نشستند.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پس از هویدا شدن دو شکارچی غیرمجاز، محیط‌بانان با متورسیکلت به تعقیب آنان پرداختند که در جریان این عملیات "حمیدرضا عظیم‌پور" مامور یگان حفاظت و "عبدالاحد سربوزی" همیار محیط زیست در فراز و نشیب و ناهمواریهای منطقه به پایین پرت و زخمی شدند. 

وی افزود: شدت ضربه وارده به قسمت سر همیار محیط زیست وی را دچار وضعیتی وخیم نموده لذا هم‌اینک در بخش آی.سی.یو بیمارستان تربت‌حیدریه تحت نظر پزشکان قرار دارد. جراحات محیط‌بان خوافی بطور سرپایی درمان و از بیمارستان ترخیص شده لذا حال عمومی وی فعلا خوب است.

همتی ادامه داد: تحقیقات برای شناسایی و دستگیری شکارچیان متخلفی که قصد غیرقانونی آنها برای صید هوبره موجب این حادثه شده در حال انجام است. 

وی گفت: حافظان طبیعت که در اوج مظلومیت با از خودگذشتگی سعی در حفاظت و حراست از محیط زیست کشور را به عنوان موهبت الهی و ثروت ملی دارند اینگونه در این راه از جان خود مایه می‌گذارند.

متجاوزان به محیط زیست هر ساله در ایامی که پرنده در معرض خطر انقراض "هوبره" در حال زمستانگذرانی در مناطق مستعد است بطور غیرقانونی وارد عمل شده و با نصب تله‌های متعدد سعی در زنده‌گیری آنها برای کسب سود نامشروع دارند. 

"منطقه ۵۴ هزار و ۳۲۸ هکتاری "سیرخون" در شهرستان مرزی خواف بر اساس سند قانونی شماره ۳۶۲ مصوب فروردین ۱۳۹۱ به عنوان "منطقه حفاظت‌شده" تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی قرار دارد. 

سیرخون واقع در شرق خواف که خطی ۱۲ کیلومتری در جوار مرز مشترک ایران و افغانستان دارد یکی از بهترین زیستگاههای طبیعی در خراسان رضوی محسوب می‌شود. این خطه دشتی با وجود رودشور و تالاب مژن‌آباد از دو اقلیم گرم و خشک و گرم و مرطوب برخوردار است. 

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد. خواف از سمت شرق ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha