۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۱
کد خبر: 83058984
T T
۰ نفر
دبيرخانه دايمي همايش بين‌المللي تئاتراربعين درخوزستان دايرشد

اهواز _ايرنا_ مدير دفتر تعزيه و نمايشهاي آييني حوزه هنري كشور گفت: دبيرخانه دائمي همايش بين المللي تئاتر پياده روي اربعين حسيني در خوزستان مستقر شد.

به گزارش ايرنا محسن ميرزاعلي روز دوشنبه در نشست خبري همايش نشست روايت راويان در پلاتو حوزه هنري اهواز اظهار داشت: سه سال متوالي است كه اجراي برنامه تعزيه و نقالي با موضوع اربعين و امام حسين (ع) تحت عنوان روايت راهيان، هنرمندان و علاقمندان را گرد هم جمع كرده كه اين جمع در نجف به اجراي برنامه هنري پرداخته اند.
وي با اشاره به استقبال مردم از نقالي، پرده خواني و تعزيه بيان كرد: سال گذشته استقبال بسيار خوبي از اين برنامه ها شد و در چندين موكب برنامه هاي متنوعي به اجرا درآمد و ارتباط خوبي بين مخاطبان با تعزيه، نقالي و پرده خواني شكل گرفت.
مدير دفتر تعزيه و نمايشهاي آييني حوزه هنري كشور ادامه داد: هدف از اجراي اين برنامه ايجاد محبت و اشاعه معرفت اهل بيت است.
وي گفت: هشت موكب به صورت ثابت و به زبانهاي انگليسي، فرانسوي، تركي، فارسي و عربي در عراق اجراي تعزيه و نقالي مي‌كنند كه بخش عظيمي از تعزيه هاي عربي را تعزيه خوانان خوزستاني بر عهده دارند.
ميرزاعلي ادامه داد: سال گذشته از اديان و نژادهاي مختلف شاهد اجرا تعزيه ها بودند و اميدواريم امسال نيز زنجير و بستي براي پيوند دل‌ها باشيم.

*** اجراي نمايش به پنج زبان دنيا
دبير هنري همايش بين‌المللي تئاتر پياده‌روي اربعين كرد: امسال معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ستاد اربعين به كمك اين همايش آمده اند تا در بخش هزينه ها نيز تسهيل صورت گيرد و تجميع واحد شود.
مهراب محمدزاده افزود: در 2 سال گذشته اين همايش بخش ايراني نداشت كه امسال بخش ايران نيز به آن اضافه شد.
وي ادامه داد: علاوه بر اجراي نمايش ها در مرزهاي مهران، چذابه و شلمچه بنا داريم در روز هشت آبان سراسر كشور اجراي نمايش اربعين را داشته باشند.
دبير هنري همايش با اشاره به شكل گيري دبير خانه دائمي اين همايش در استان خوزستان توضيح داد: در سال نخست برگزاري اين همايش با 35 هنرمند كار را آغاز كرديم و نمايش ها فقط به زبان فارسي و عربي بودند اما در سال دوم به 150 هنرمند و در سال سوم به 300 هنرمند رسيد.
وي با اشاره به استقبال از اين جشنواره بيان كرد: اين علاقه هنرمندان به حضور در اين همايش نشان مي دهد كه جامعه تئاتر نسبت به پياده روي اربعين حسيني بي‌تفاوت نيستند هر چند كه به عقيده ما هنوز اين تعداد هنرمند به نسبت كساني كه در پياده روي اربعين شركت مي كنند اندك است.
محمدزاده يادآور شد: امسال كارها به پنج زبان و در قالبهاي مختلف با موضوعات قيام عاشورا، مدافعان حرم و شهادت به نمايش در مي‌آيند.

***28 مهر، آغاز بكار همايش بين المللي تئاتر پياده روي اربعين
دبير اجرايي همايش بين المللي تئاتر پياده‌روي اربعين بيان كرد: از 28 مهر تا هشت آبان در سه مرز اصلي كشور يعني شلمچه، چذابه و مهران اين همايش كار خود را آغاز مي كند و براي اجراي نمايش ها در مرزهاي ورودي مثل ميرجاوه و مرزهاي شرقي نيز در حال رايزني هستيم .
آرش ساربان بيان كرد: 20 گروه نمايشي از ايران در اين همايش شركت مي كنند و براي سه روز اجرا دارند همچنين در بخش بين المللي نيز 20 گروه در نجف كار نمايش در هفت موكب مشخص را بر عهده دارند و پس از آن به موكب شهر كربلا مي‌روند و در آنجا اجرا مي كنند.
وي بيان كرد: همچنين يك گروه دمام زني حرفه اي از خوزستان به عراق اعزام مي شود و اختتاميه اين همايش در تهران برگزار مي گردد.
7164/6002