۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۷:۴۵
کد خبر: 83064742
T T
۰ نفر
فرسودگی تجهیزات هواشناسی در دومین فرودگاه پرترافیك كشور

مشهد- ایرنا- مسئولان هواشناسی خراسان رضوی از تجهیزات قدیمی و فرسوده و نداشتن ابزارهای به روز سنجش در این حوزه به ویژه در بخش پایش اطلاعات در فرودگاه مشهد به عنوان دومین فرودگاه پرترافیك كشور گلایه مندند.

به گزارش ایرنا امروزه صنایع و نهادهای مرتبط با گردشگری، حمل و نقل هوایی، جاده ای، ریلی، كشاورزی، بهداشت عمومی و سایر بخش ها به تحلیل ‌های كارشناسانه‌ و كاربردی هواشناسی بیش از هر زمان دیگر نیازمندند كه این امر اهمیت كار هواشناسی را دوچندان ساخته است.
فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بعد از تهران پرترافیك ترین فرودگاه كشور به شمار می رود و روزانه بیش از 200 پرواز از طریق این فرودگاه انجام می شود، لذا استخراج دقیق اطلاعات جوی نقش بسزایی در امنیت پروازها دارد.

*به روز نبودن تجهیزات در ایستگاه هواشناسی فرودگاه مشهد
مدیركل هواشناسی خراسان رضوی گفت: جمع آوری و پایش داده های هواشناسی و ارایه پیش بینی و پیش آگهی های به موقع جوی و اقلیمی در این استان با موقعیت خاص جغرافیایی خود نقش بسزایی در آمادگی دستگاههای مختلف و مواجه شدن با بحران های جوی و اقلیمی دارد.
محسن عراقی زاده افزود: هواشناسی خراسان رضوی اكنون دارای 28 ایستگاه سینوپتیك اصلی و خودكار در شهرستانهای مختلف این استان است كه پیش بینی ها و رخدادهای جوی براساس داده های آنها ثبت و مخابره می شود.
وی با بیان اینكه مهم ترین چالش هواشناسی خراسان رضوی كمبود و فرسودگی تجهیزات ایستگاه فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد است اظهار داشت: ایستگاه هواشناسی فرودگاه مشهد در زمینی به مساحت یك هكتار در كنار فرودگاه شهید هاشمی نژاد واقع شده است.
وی گفت: تجهیزات جمع آوری و استخراج اطلاعات جوی مورد نیاز ایستگاه هواشناسی فرودگاه مشهد به عنوان دومین فرودگاه پرترافیك كشور، فرسوده و غیراستاندارد است كه باید به روزرسانی شود.
عراقی زاده افزود: هواشناسی خراسان رضوی به عنوان تنها متولی جمع آوری اطلاعات و ارایه دهنده خدمات هوشمندانه هواشناسی، نقش بسزایی در امنیت ناوگان حمل و نقل هوایی و امنیت پروازها دارد.
وی اظهار داشت: از آنجا كه داده ها و اطلاعات هواشناسی از جمله عوامل مهم تاثیرگذار در تامین امنیت پروازهای داخلی و عبوری از آسمان ایران می باشد، استفاده از تجهیزات ناقص و ناكارآمد سبب كاهش ضریب امنیت پروازها خواهد شد.
وی گفت: اعتبارات موجود هواشناسی خراسان رضوی جوابگوی به روزرسانی و استانداردسازی تجهیزات اطلاعات هواشناسی فرودگاه مشهد نیست و در این راستا تاكنون پیگیریهای بسیار از سوی استاندار خراسان رضوی و معاون امور عمرانی استانداری برای تخصیص اعتبارات ملی صورت گرفته كه تاكنون نتیجه ای نداشته است.

*30 میلیارد ریال نیاز به روز رسانی تجهیزات هواشناسی در فرودگاه مشهد
مدیر كل هواشناسی خراسان رضوی افزود: ایستگاه خودكار فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد كه داده های دریافت شده از آن جزء لاینفك سرویس های هوانوردی است به علت قدیمی بودن سخت افزار دچار فرسودگی و نقص فنی می باشد.
وی اظهار داشت: به روزرسانی سامانه ها و تجهیزات مورد نیاز ایستگاه هواشناسی فرودگاه مشهد نیازمند 30 میلیارد ریال است كه 25 میلیارد ریال از این مبلغ برای خرید تجهیزات هواشناسی فرودگاهی از نوع cat-II و پنج میلیارد ریال برای خرید تجهیزات ابزار دقیق و پیشتیبانی سرورهای هوانوردی لازم است.
وی گفت: ساختمان ایستگاه هواشناسی فرودگاه مشهد نیز از نظر ایمنی، شبكه مخابراتی و فاضلاب استاندارد نیست و باید بازسازی شود كه بهسازی و بازسازی آن دست كم 10 میلیارد ریال نیاز دارد.

*مخابره مستمر اطلاعات جوی به برج فرودگاه مشهد
مسئول شبكه پایش هواشناسی خراسان رضوی نیز گفت: صحت و جمع آوری اطلاعات نقش مهمی در امنیت پرواز دارد، لذا اگر این تجهیزات فرسوده و به روز نباشند اطلاعات جوی مورد نیاز خلبانان با خطا و صحت كمتر ارائه می شود.
فرشید تبریزیان افزود: اطلاعات مورد نیاز هوانوردی مانند سرعت باد، رطوبت، دما، فشار هوا، میزان بارش برف و باران و همچنین دید افقی، هر روز در مدت های نیم ساعته و یك ساعته از طریق ایستگاه هواشناسی فرودگاه مشهد جمع آوری و با فرمت خاص به برج فرودگاه مشهد مخابره می شود.
وی اظهار داشت: هنگام بروز پدیده های خاص جوی مانند وزش باد و طوفان و وقوع برف و باران اطلاعات مورد نیاز هوانوردی به صورت لحظه ای جمع آوری و به برج فرودگاه مشهد مخابره می گردد.

* فعال ترین ایستگاه اطلاعات جو بالای كشور با تجهیزات قدیمی
معاون فنی و شبكه ایستگاههای هواشناسی خراسان رضوی نیز گفت: ایستگاه هواشناسی و جمع آوری اطلاعات جو بالا در فرودگاه مشهد فعال ترین ایستگاه ثبت داده های هواشناسی در كشور به شمار می رود كه تجهیزات آن قدیمی و غیر استاندارد است.
علی اصغر دهقانپور افزود: در ایستگاه دریافت اطلاعات جو بالا پارامترهای مختلف مانند فشار، دما، رطوبت و جهت و سرعت باد مورد نیاز پرواز هواپیما ها و ناوبری هوایی تا ارتفاع 30 كیلومتری سطح زمین ‌و تا فشار 10 میلی بار جمع آوری و ثبت می شود.
وی اظهار داشت: ایستگاه اطلاعات جو بالای فرودگاه مشهد اكنون با كمترین امكانات فنی فعال است و فضا و تجهیزات آن باید مطابق با استاندارد های جهانی به روز رسانی شود كه اكنون به دلیل كمبود اعتبارات فقط روزانه یك نوبت اطلاعات بدین طریق استخراج می گردد.
وی گفت: دستگاه تولیدكننده گاز هیدروژن مورد نیاز جمع آوری اطلاعات مزبور فرسوده و مربوط به 40 سال پیش است كه باید تعویض شود و از سوی دیگر فضا و شرایط محیطی ایستگاه اطلاعات جو بالای فرودگاه مشهد نیز از نظر ایمنی استاندار نیست و باید بهسازی شود.
دهقانپور هزینه به روز رسانی ایستگاه اطلاعات جو بالای فرودگاه مشهد را با احتساب تعویض دستگاههای مربوطه و استاندارسازی ساختمان این ایستگاه حدود پنج میلیارد ریال عنوان كرد.
این در حالی است كه به گفته مسئولان هواشناسی خراسان رضوی، مسئولان فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد نیز با اینكه وظیفه ای در قبال تامین تجهیزات و امكانات ایستگاههای هواشناسی ندارند، همواره همكاری های لازم را با مسئولان هواشناسی داشته اند.
تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت و گو و دریافت نظرات مدیر كل فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد نیز در این زمینه تا لحظه مخابره گزارش نتیجه ای نداشت.
3027 / 6053